Miten voin tietää, onko seinä kantava vai ei. Olen remontoimassa pientä keittiötä ja haluan poistaa osan seinästä. Minulla ei ole talon piirustuksia. Voiko ottaa yhteyttä kunnan henkilöön saadakseen piirustukset? Tai voisiko joku nähdä suoraan kuvista, onko se kantavaa?

Olen täysin hukassa.

• Vanhan puutalon kulmassa näkyy seinä, jonka rakenne koostuu pysty- ja vaakalaudoista. Seinän kunto ja rakenne näkyvät selvästi.
  • Kuva sisäseinän kulmasta; näkyy osa puukatosta ja avoin ovenkarmin alue. Seinän rakenne ja puumateriaalit erottuvat selvästi.
  • Puinen seinäaukko, jossa näkyy vaakasuoria ja pystysuoria lautoja. Aukko mahdollisesti kantava rakenne.
BirgitS
Tervetuloa foorumille!

Kunnalla voi olla piirustuksia.

Kuinka vanha talo on?
Onko yläpuolella ullakko vai kerros?

Voisin veikata, että jos ne ovat "planktaket":in alla, ne eivät ole kantavia (asennettu jälkikäteen), kun taas jos planktaket on asetettu seinien jälkeen, niin ne ovat kantavia.

BirgitS BirgitS sanoi:
Tervetuloa foorumille!

Kunnassa voi olla piirustuksia.

Kuinka vanha talo on?
Onko yläpuolella ullakko vai kerros?
Talo on rakennettu 1945 ja yläpuolella on yksi kerros plus ullakko.

BirgitS
Oliko esitteessä välittäjältä jokin yksinkertainen piirros?

BirgitS BirgitS sanoi:
Oliko välittäjällä joku yksinkertainen piirustus esitteessä?
Saatiin joku haalistunut piirustus, jonka heitimme pois vuoden jälkeen, koska se oli niin haalistunut, että se oli lukukelvoton.

Mutta jos saan käsiini piirustuksen, pitäisikö siinä olla maininta, mitkä seinät ovat kantavia?

Talosi on kehikkorakenteinen. Kumpikaan kuvistasi tai mikään piirros ei suoraan näytä, mitkä seinät ovat kantavia. Tarvitaan kuitenkin piirustus lähtökohdaksi talon kantavan rakenteen tulkitsemiseksi. Tämä vaatii tietoa ja kokemusta. Jos talo sijaitsee kaupungissa, piirustuksia löytyy luultavasti kunnalta, muuten se on epävarmempaa, koska talo on rakennettu ennen vuotta 1947, jolloin rakennuslupa tuli pakolliseksi kaikissa kunnissa. Jos piirustuksia ei löydy kunnasta, voit tehdä yksinkertaisia piirustuksia itse. Pohjapiirros karkeilla mitoilla ja ikkunasijoittelulla riittää pitkälle.

• Tykkään
BirgitS
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.