Hei!
Olen kuten sanottu parhaillaan remontoimassa uutta (vuodelta 1909) taloani. Yläkerrassa edelliset asukkaat ovat poistaneet pitkän seinän saadakseen enemmän tilaa, olen huomannut että sisäkatto kallistuu hieman, näyttää siltä kuin kattopaneeli käyristyisi sisäänpäin. Eräs ystäväni sanoi uskovansa, että se oli kantava seinä, voiko tämän korjata jälkikäteen?? Tukea se palkilla tai vastaavalla ja "nostaa" kallistuma uudelleen, minulla on tunne että se tulee kallistumaan yhä enemmän joka vuosi, vai mitä tapahtuu?

Terveisin Nip

Jos se oli kantava seinä, voi olla hengenvaarallista jättää se korjaamatta. Vanhat talot ovat kuitenkin harvoin suoria.

On olemassa joitakin ratkaisuja korvaamaan seinän puuttumisen. Mikä sopii sinulle, on vaikea sanoa ilman että on nähnyt taloa.
1. Liimapuupalkki
2. Teräspalkki
3. Uusi seinä

Mutta selvitä ihmeessä, oliko seinä kantava!

Ok kiitos tästä! Pyydän kokeneen puusepän katsomaan sitä.
Uskon, että seinä on ollut poissa noin 10 vuotta....JOS se oli kantava, eikö sen olisi jo pitänyt sortua?? ja pohdin miksi kukaan tarkastaja ei ole huomauttanut tästä..Nyt tulin vähän huolestuneemmaksi...GULP!..

Kiitos vastauksesta kuitenkin!

Yst Nip

Kuten mainittiin, riski voi olla, että se romahtaa, jos ulkokatolle kertyy epänormaalia lumikuormaa. Mutta eikö voi avata sisäkattoa, jotta pääset käsiksi kattotuoleihin/kattotuoliin, ja vahvistaa niitä/rakentaa lisää. On useita tapoja edetä, joten sen korjaaminen ei ole suurempi ongelma. Ei ole mahdotonta, että jonkinlainen palkkiratkaisu tehtiin, kun seinä poistettiin, mutta ilmeisesti alimitoitettu.

Kuten sanottu, 10 vuotta ei ole tae mistään. Katso kaikkia snelador joita on säässä kuin säässä "pystyssä", mutta ei paljon muuta. Ensi vuonna ne makaavat maassa. Yksi tyyppi, joka tarkastelee asiaa, maksaa niin vähän verrattuna ;)

Tarkastajat eivät näe kaikkea. Heidän silmänsä ovat terävämmät kuin meidän, kun katsotaan taloja nopeasti, mutta tuskin paremmat kuin sen jälkeen, kun on asunut jonkin aikaa ja nähnyt asiat eri tavalla ja pystynyt vertailemaan ja näkemään vähän.

Toivottavasti teille ei ole vaaraa ja asiat ratkeavat! Onnea!

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.