Halloo,

Olen rakentamassa taloa träullitista, ja nyt olemme edenneet niin pitkälle, että kattotuolit ovat paikoillaan ja kattoa asennetaan.

Minulla on 2 aukkoa, joiden koko on 5000mm x 2300mm. Toisessa aukossa kattotuolit lepäävät valun yläpuolella, ja arkkitehti ehdottaa, että laittaisin keskelle pilarin, mutta itse en halua sitä.

Olen valanut træullitin päälle (niin tehdään, kun kyseessä on träullitin palkit).

Alkuperäinen valettu osa oli mitoitettu L 5000, leveys 100mm, ja korkeus 100mm, pohjassa 4 kpl 14 mm raudoitus.

Nyt olen muuttanut sitä hieman pituudeksi 5000mm, leveys 1600mm, ja korkeus 100mm, pohjassa 4 kpl 16 mm raudat, ja kaksi 12 mm ylempänä palkissa, mitä mieltä olette siitä?

Voisiko joku laskea, kuinka paljon enemmän tämä palkki kestää painetta, varmasti arkkitehtini osaa myös, mutta olen todella innoissani, jos tämä toimii, mitä tietenkin toivon. Ajattelin laittaa taitto-ovet osiin, ja olisi hienoa, jos ovet voisi avata, kun kaikki on valmista. :D

Sinun täytyy antaa enemmän syötteitä. Mitat, piirustus. Ei voi laskea tietämättä kuormituksia.

Jos minun pitäisi arvata tietämättä enempää, en usko, että ehdottamasi palkki voi kantaa enempää kuin oman painonsa. Ehdottomasti ei mitään kattokuormaa.

Ehdotuksellasi kasvatat jännevälin kaksinkertaiseksi. Silloin jännitykset kasvavat nelinkertaisiksi ja taipuma 16-kertaiseksi samalla poikkileikkauksella. Lisäät raudoitusta 100% (12:ien korkeampi sijainti auttaa hyvin vähän). Jos pitkästä palkistasi on tarkoitus tulla mahdollinen, sinun täytyy kasvattaa korkeutta huomattavasti, ehkä 3-4 kertaa korkeampi poikkileikkaus.

Harkitse sen sijaan palkin korkeuden lisäämistä. Sinun tarvitsee vain lisätä 3 cm, niin siitä tulee kaksinkertainen vahvuus (koska palkin korkeus lisää voimaa kuutioon).
Ilman että ajattelee sitä, vaikuttaa liian heikolta vain 4 kpl 16 mm rautoja, jotka ottavat kaiken vetovoiman. Kun kuorma on sanotaan 500 kg, se voi antaa vetokuorman 4 raudalle 15-20 tonnia. En haluaisi altistaa terästä tuolle vetokuormitukselle.
Rakensin HE-palkilla teräksestä. Ne on helpompi laskea ja huomattavasti kestävämpiä.
Ehdotan, että aloitat HE 140:lla. Kuinka paljon kuormaa palkkiin tulee ja miten se on jaettu?

BAS sanoi:
Mieti palkin korkeuden lisäämistä sen sijaan. Sinun tarvitsee vain lisätä 3 cm, jolloin voima kaksinkertaistuu (koska palkin korkeus lisää voimaa kuutiossa).
Mitä tarkoitat voimalla?

Se on jäykkyys, joka kasvaa kuution myötä, lujuus kasvaa vain korkeuden neliöä kohden.
Huomaa, että samalla poikkileikkauksella taipuma kasvaa 16 kertaa, eli jotta taipuma pysyy vakiona, jäykkyyden on myös kasvettava 16 kertaa!
Taipuma kasvaa siis pituuden neljännen potenssin mukaan!

Hei taas,

Olen tutkinut asiaa lisää tänään, ja toisessa aukossa ei ole kattotuolia, vaan päätykolmio, jonka arvioin painavan korkeintaan 1500 kg. Toisessa lepää 3 kattotuolia, ja siihen olen saanut ehdotuksen liimapuupalkin asettamisesta, joka yhdistetään 1 kattotuoliin kummallakin puolella.

Aion laatia hyvän piirroksen.

Siinä on vastaus, asetan liimapuupalkin päälle ja kiinnitän kolme kattotuolia siihen.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.