Hei, olen ostanut uuden talon, joka on rakennettu hirrestä hieman ennen vuosisadan vaihdetta. Nykyään hirsi on peitetty paneelilla. Riittävästi tästä, ja ongelmaan:

Talo on ollut erittäin lämmin kesällä. Tämä saa minut uskomaan, että siitä tulee vastaavasti kylmä talvella. Siksi olen ajatellut eristää ja poistaa valtavat ryömintä/kissantuulitilat. Huoneet ryömintätilojen sisällä on erotettu massiivisella mäntyseinä, joka koostuu 75x190 mm paksuista lankuista,

Kattorakenteet ovat 100x100 mm paksuja ja niiden välinen etäisyys on noin cc 90. Näitä on aikaisemmin tukenut hirsiseinä, mutta se on sitten sahattu katkaistuksi juuri näiden tilojen vuoksi.

Näyttää siltä, että kattorakenteet lepäävät nykyään paksun väliseinän päällä. Mutta jos katson alakertaan, ei ole mitään, mikä tukisi väliseinää vuorostaan.

Kysymykseni on siksi, kuinka voin maksimoida lattiatilan yläkerrassa ja saada vakaan rakenteen. Voinko tukea liimapuupalkilla tai vastaavalla ja kuinka se tulisi tehdä?

• Kuvakollaasi talon ullakosta, jossa näkyy puisia kattorakenteita ja vanhoja tukipalkkeja.
Kattvindit eivät ole hyödyllisiä muihin tarkoituksiin kuin mahdollisena asennustilana.
Eristäisin ulkoapäin EPS:llä sekä uusilla koolauksilla ja tiilellä!

Mikael_L
Minun on sanottava, että en ymmärrä kysymystä.

Mitä liimapuupalkin oikeastaan pitäisi kantaa?

Luulen, että TS haluaa purkaa vintin seinät. Voit tukea seinää joko liimapuupalkeilla tai teräspalkeilla, mutta sinun on pystyttävä kantamaan kuorma palkin päässä. Käsiteltäväksi tulee melko suuria kuormia. Tarkista asia rakennesuunnittelijalta varmuuden vuoksi.

Menin kuvista hieman hämmentyneeksi. Alarivin oikealla puolella olevassa kuvassa näyttää siltä, että kahdesta kattotuolista puuttuu tukia. Onko rakenne jo heikentynyt siellä?

Mikael_L aivan kuten Matti_75 kirjoittaa, haluan purkaa nykyiset seinät saadakseni suuremman huoneen. Näyttää siltä, että aiemmat omistajat ovat katkaisseet ei vain kaksi vaan kaikki tukirakenteet kattoparruille ja antavat koko kattorakenteen levätä massiivisen 75mm paksun sisäseinän päällä huoneen ja kissatuulen välillä. Näyttää siltä, että he ovat tehneet niin vuodesta 1957, kun talo remontoitiin. Selvittääkseni aiemman rakenteen, liitän uuden kuvan, jossa yläosa on kissatuuli ulkopuolelta ja alempi vasemmalla on otettu kohti julkisivua ja oikealla näyttää kaksi katkaistua tukea.

Alempi kuva vasemmalla näyttää eristeellä täytetyn reiän ikkunan alla, jossa uskoakseni on ollut palkki kulkemassa tilan poikki tukien tukia. Tuliko tästä taas käsittämätöntä?:blushing: Joka tapauksessa toivon, että on mahdollista kiinnittää uusi palkki jollakin fiksulla tavalla tilan poikki kattoikkunan ja ulkoseinän välille kattoparrujen tueksi. Tila on muuten 4,5 m pitkä ulkoseinän ja hirsiseinän välillä kattokuvulle (tai miksi sitä kutsutaankaan).

• Vasemmalla ullakon ulkonäkö ikkunasta, oikealla näkyy kaksi katkaistua tukipylvästä, lisäeristyskatos alhaalla. Yllä on talon julkisivu.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.