Tänään minulla on pilari aukon keskellä, joka on yhteensä 5 m pitkä (jännite 2500 mm x2).
Mietin, jos poistaisi pilarin, mikä antaisi kokonaisjännitteeksi 5000 mm.

Voisiko siihen saada kätevän ratkaisun näin pitkällä jännevälillä, mitä mieltä olette? Haluaisin, että se nostaisi korkeutta mahdollisimman vähän. Onko silloin teräspalkki paras vaihtoehto? Liimapuulla on taipumus olla melko korkea pidemmillä jänneväleillä? Minkä koon palkkiin tarvitaan, luuletteko?

Aion ottaa yhteyttä rakennusinsinööriin, joka laskee mitat syksyn aikana, mutta olen jo nyt utelias kuvittelemaan, millainen ratkaisu tulee olemaan.

Tarvitaan lisätietoja siitä, millaisia kuormia on tämän kuorman yläpuolella. Cc-etäisyys ja olemassa oleva rakenne.

Yleensä teräsrakenteen käyttö vaatii huomattavasti vähemmän työtä, mutta jänneväli ei ole ongelma puun kanssa, kaikki riippuu kuormista.

Ok, liitän mukaan luonnoksen, joka toivottavasti antaa vastauksen.
talo on 2 kerrosta + kylmä ullakko. palkki tulee sijoittaa kantamaan välipohjaa sisääntulokerroksen ja yläkerran välillä. Puolikkaan palkin yläpuolella on kylpyhuone, toisen puolikkaan yllä on makuuhuone.

Rakennuspiirustus näyttää palkin sijainnin, joka tukee yläkerroksen lattiaa, vasemmalla makuuhuone ja oikealla kylpyhuone.

Pienin korkeus tyyppi 115x450 liimapuupalkki. Avausmitta 5000 mm. Laakeripituus 150 mm. Lähettäisin 115x495 liimapuupalkin, jos tilaa on.

minulla on vain 2350 katon korkeus 30-luvulta peräisin olevassa talossani, joten siitä tulee valitettavan matalia aukkoja niin korkeilla palkeilla.
ehkä täytyy olla teräspalkki, jotta se toimisi?

Palkin voi olla mahdollista upottaa välipohjaan, sen ei välttämättä tarvitse olla palkkien alla.

Ahh, se kuulostaa mielenkiintoiselta.
upotetaanko se sitten työstämällä liimapuupalkkiin lovi välipohjan palkkeja varten, vai katkaistaanko välipohjan palkit ja kiinnitetäänkö ne palkkikenkiin liimapuupalkkiin?
Tuntuu spontaanisti siltä, että halutaan pitää liimapuupalkki mahdollisimman vähän vaikuttuneena, jotta kestävyys säilyy!?

• Tykkään
FredrikEdström ja 1 muu
  • Laddar…
Palkkikengät ilman epäilystäkään.

Teräspalkki näyttää olevan parempi vaihtoehto kuin liimapuuta rakennuskorkeuden huomioon ottaen. Spontaanisti HEA 180 tai 200 pitäisi toimia. Asetimme HEA 160, jotta se kantaisi 480 cm, mutta silloin ei ollut ylätasoa, vain ullakko.

Luin toisessa ketjussa täällä foorumilla, että samanlaisen toimenpiteen, jonka suunnittelemme, hinnaksi arvioitiin 25-30 000 SEK. Kuulostaa kalliilta mielestäni, ja tämän kustannuksen kanssa se ei tule kysymykseen.
Mielestäni olen nähnyt hintoja 6m pitkälle HEB 200:lle noin 4000 SEK verkossa, jääkö minulta jotain huomaamatta? Tuleeko näihin standardihintoihin jotain lisää?

Olen ymmärtänyt, että palkin paino tulee olemaan 250-300 kg, jos on joukko ukkoja, pitäisi kai pystyä käsittelemään se, vai onko tässäkin jäänyt jotain huomaamatta?

Suunnittelen, että palkki lepää puutolppien päällä, jotka kiinnitän olemassa olevaan lankku- tai ulkoseinään, lisäksi seinä, jonka minun pitää keventää, on vanha ulkoseinä, joten minulla on perusmuuri, jonka päällä tolpat seisovat, toimiiko se vai täytyykö myös ostaa terästolpat, joiden päälle palkki asetetaan?

Aion tietenkin antaa jonkun rakennesuunnittelijan laskea tämä, jotta saan oikeat mitat palkille ja tolpille sekä oikean kiinnityksen. Otan mielelläni vastaan vinkkejä suunnittelijasta, jonka voin palkata tähän tehtävään Etelä-Tukholmassa/Huddingessa!

Olen nyt antanut suunnittelijan laskea palkin, ja saanut vastauksen, että 5300 mm jännevälillä tarvitaan HEA200, joka antaa 13,8 mm taipuman tai vaihtoehtoisesti HEA180, joka antaa 20,3 mm taipuman. Ottaen huomioon laatoitettu/laattalattia kylpyhuone yläkerrassa, lienee parasta käyttää HEA200 ajattelen.

Olen esittänyt kysymyksen, mutta en ole saanut vastausta siitä, kuinka pitkät tuet tarvitaan molemmille puolille, sekä voiko puupylvästä käyttää tukemaan palkkia vai onko teräs välttämätön.
Onko joku täällä, joka voi vastata näihin kysymyksiin??

4800 mm jännevälillä ja HEA160 suunnittelijamme ilmoitti kahdesta yhteen naulatusta 45x145-regelistä pilarina. Sinun tapauksessasi ratkaisevaa on todennäköisesti se, kuinka paljon tilaa voit sallia pilareille. Teräspilarit vievät huomattavasti vähemmän tilaa.

• Tykkään
roggabear
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.