7 636 lukukertaa ·
11 vastausta
8k lukukertaa
11 vastausta
kannattimet terassi
Hei!
olen ajatellut rakentaa terassin talon päätyyn, joka on 8,6 metriä pitkä
terassista tulee noin 4-5 metriä leveä/syvä, ja tässä mietin, mikä syvyys olisi optimaalinen kantavien palkkien määrän kannalta.
ajatus on kiinnittää kantava palkki taloon (jos mahdollista, muuten pilarin hyvin lähelle taloa)
ja ehkä 1-2-3 riviä lisää kantavia palkkeja talon päädyn suuntaisesti.
sitten asetetaan 45x145 lattiareglarit "poikittain" näille 600 mm välein ja tämän päälle terassilaudat 28x120
olen nähnyt että xlbygg:llä on 45x145 pituisia 4,2 ja 4,8 metrin mittaisia. sanotaan että nämä mitat määrittävät terassin syvyyden, kuinka monta kantavaa palkkia tarvitaan jos kantavan palkin mitat ovat 45x195
ja kuinka tiheään pilarit pitäisi asettaa?
olen ajatellut rakentaa terassin talon päätyyn, joka on 8,6 metriä pitkä
terassista tulee noin 4-5 metriä leveä/syvä, ja tässä mietin, mikä syvyys olisi optimaalinen kantavien palkkien määrän kannalta.
ajatus on kiinnittää kantava palkki taloon (jos mahdollista, muuten pilarin hyvin lähelle taloa)
ja ehkä 1-2-3 riviä lisää kantavia palkkeja talon päädyn suuntaisesti.
sitten asetetaan 45x145 lattiareglarit "poikittain" näille 600 mm välein ja tämän päälle terassilaudat 28x120
olen nähnyt että xlbygg:llä on 45x145 pituisia 4,2 ja 4,8 metrin mittaisia. sanotaan että nämä mitat määrittävät terassin syvyyden, kuinka monta kantavaa palkkia tarvitaan jos kantavan palkin mitat ovat 45x195
ja kuinka tiheään pilarit pitäisi asettaa?
Riittää, että talossa on kaksi plinttiriviä ja yksi kantopalkki. Ensimmäinen kantopalkki 2,25 m seinästä ja toinen 4,5 m. Sitten voit jatkaa lattianiskat 50 cm viimeisen kantopalkin ulkopuolelle, jos haluat 5 m leveän.
Jos suunnitelmana on käyttää 195 ja 145 palkkeina ja se onnistuu korkeuden puolesta, niin 45x145 C24 kestää 2,28 m avoimen jännevälin. C14 on hieman lyhyempi, 1,74 m.
Jos terassi on 5 metriä syvä, pärjäät näin ollen seinässä yhdellä kantavalla palkilla ja kahdella muulla, jos käytät 45x145 C24:ä hieman ylitystä rakennelman ulomman kantavan palkin ulkopuolella. 195 kantavana palkkina tarjoaa ainoastaan pidemmän etäisyyden perustoille – Voit valita kapeamman puutavaran ja tiheämmän perustoen – Itse pidän ylirakentamisesta, ja omani on asetettu 195 kantavilla palkeilla ja 120 palkkeilla – Mutta silloin minulla on vain n. 1,7 m kantavien palkkien välillä ja 120 C24:n jänneväli on koko 1,93 m.
Jos terassi on 5 metriä syvä, pärjäät näin ollen seinässä yhdellä kantavalla palkilla ja kahdella muulla, jos käytät 45x145 C24:ä hieman ylitystä rakennelman ulomman kantavan palkin ulkopuolella. 195 kantavana palkkina tarjoaa ainoastaan pidemmän etäisyyden perustoille – Voit valita kapeamman puutavaran ja tiheämmän perustoen – Itse pidän ylirakentamisesta, ja omani on asetettu 195 kantavilla palkeilla ja 120 palkkeilla – Mutta silloin minulla on vain n. 1,7 m kantavien palkkien välillä ja 120 C24:n jänneväli on koko 1,93 m.
tämä on laskettu käyttäen 45x195 kantavina palkkeina siis?huggan sanoi:
kuinka tiheästi pylväät pitäisi sijoittaa näiden kantavien palkkien alle?
luultavasti minun täytyy asentaa pylväitä myös talon viereen, joten mitä vähemmän pylväitä per metri sen parempi (eli jos on mitään hyötyä käyttää järeämpiä kantavia palkkeja, teen sen)
suunnitelmana on käyttää näitä mittoja, mutta jos muut mitat ovat edullisempia, olen joustava!slacker sanoi:Jos suunnitelmana on käyttää 195 ja 145 palkkeja ja korkeus riittää, niin 45x145 C24 kestää avoimen jännevälin 2,28 m. C14 hieman lyhyempi 1,74 m.
Jos terassi on 5 metriä syvä, pärjäät näin ollen yhdellä kannatinpalkilla seinässä ja kahdella muulla, jos käytät 45x145 C24:ää, joissa on hieman ylitys uloimman kannatinpalkin ulkopuolella.
195 kannatinpalkkina antaa vain pidemmän välin laitureiden väliin - Voit valita ohuempia puutavarat ja tiheämpiä laitureita - Henkilökohtaisesti pidän yli-dimensionoinnista ja minun on asetettu 195 kannattimilla ja 120 palkkeilla - Mutta silloin minulla on vain noin 1,7 m kannatinpalkkien välillä ja 120 C24 jänneväli on kokonaiset 1,93 m.
korkeustila löytyy, arviolta noin 70-80 cm (ja myös kaivinkone
joten laskea, mikä tulee "halvimmaksi" on siis mitä tämä ketju oikeastaan pitäisi tarkoittaa
Ratkaisusta riippuen voi olla helpompaa kiinnittää kantolinja sokkeliin, osittain siksi, että pilarini olisivat häirinneet salaojitusta. Jos sen kiinnittää sokkeliin, on syytä olla tarkkana vedenpoistossa, jotta vältytään vedenpaineelta sokkelia vasten.
Laskenta tapahtuu oikeastaan täysin riippumatta kantolinjan tyypistä, kun tarkastellaan koolauksia - silloin kantolinjojen välinen etäisyys määrää - Näin ollen kantolinjan valinta tulee mukaan, kun halutaan tietää kuinka tiheästi (tai harvasti) plinttejä halutaan asettaa. 45x195 C24:llä on vapaa pituus 3,07m, joten sinun ei tarvitse asettaa plinttejä liian tiheään 195-luokan alapuolelle. Sen sijaan 45x195 C14 kestää vain 2,34m vapaata pituutta, joten tämä riippuu puutavaran valinnasta.
Laskenta tapahtuu oikeastaan täysin riippumatta kantolinjan tyypistä, kun tarkastellaan koolauksia - silloin kantolinjojen välinen etäisyys määrää - Näin ollen kantolinjan valinta tulee mukaan, kun halutaan tietää kuinka tiheästi (tai harvasti) plinttejä halutaan asettaa. 45x195 C24:llä on vapaa pituus 3,07m, joten sinun ei tarvitse asettaa plinttejä liian tiheään 195-luokan alapuolelle. Sen sijaan 45x195 C14 kestää vain 2,34m vapaata pituutta, joten tämä riippuu puutavaran valinnasta.
Voin suositella puhelimen sovellusta nimeltä "Svensk Trä" - lataa se ja näpyttele, niin saat selkeämmän kuvan.
yleisesti, mitä tiheämmässä kantavat palkit ovat = sitä kevyemmät koolaukset.
Koolauksia tarvitaan eniten, joten voi ehdottomasti olla kannattavaa lisätä yksi kantava palkki ja vähentää koolausten kokoa, ainoa menetys on kaivaminen....
EDIT: Löysin myös tämän: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
yleisesti, mitä tiheämmässä kantavat palkit ovat = sitä kevyemmät koolaukset.
Koolauksia tarvitaan eniten, joten voi ehdottomasti olla kannattavaa lisätä yksi kantava palkki ja vähentää koolausten kokoa, ainoa menetys on kaivaminen....
EDIT: Löysin myös tämän: http://www.byggbeskrivningar.se/altan
Viimeksi muokattu:
Olen tutkinut hieman mitoitusta ja tullut siihen tulokseen, että lattian koolaukset ovat 45x145 ja kantopalkit ovat 45x195 noin 2,2 metrin etäisyydellä toisistaan.
Mutta en ole löytänyt mistään tietoa siitä, kuinka tiheään pilarit pitäisi sijoittaa 45x195 kantopalkin alle.
Tietääkö joku suurimman etäisyyden?
Mutta en ole löytänyt mistään tietoa siitä, kuinka tiheään pilarit pitäisi sijoittaa 45x195 kantopalkin alle.
Tietääkö joku suurimman etäisyyden?
Oi oi, olet vastannut siihen slacker.. Onko se siis 3,07 metriä? Kuulostaa mielestäni pitkältä..
Jos terassini on 8,4 metriä pitkä, riittääkö minulle siis 4 tolppaa per kantopalkki?
Eli yhteensä 12 tolppaa, jos en voi kiinnittää mitään seinään?
Jos terassini on 8,4 metriä pitkä, riittääkö minulle siis 4 tolppaa per kantopalkki?
Eli yhteensä 12 tolppaa, jos en voi kiinnittää mitään seinään?
Periaate on sama kuin sääntö, ja sama kuin mikä näkyy ohjelmassa - Vapaa pituus koskee myös kantavia palkkeja, joten teoriassa 3,07 m tukipilarien välillä riittäisi 45x195 C24:lle. Tästä huolimatta asettaisin ne tiheämmäksi vain varmuuden vuoksi, luulen että omani ovat noin 2,3-2,4 metrin päässä toisistaan 195 kantavan palkin alla. Valitsin myös lyhentää kantavien palkkien välimatkaa, koska terassini on kuitenkin lyhyempi ja pystyin näin valitsemaan 120 rungon kahdella kentällä.
4 pilaaria lisää yhteensä 12:een ei tee terassista paljon kalliimpaa... Ruuvit ovat perhana se, mikä maksaa paljon!
Oma terassini on testattu 32 henkilöllä joka tapauksessa!
4 pilaaria lisää yhteensä 12:een ei tee terassista paljon kalliimpaa... Ruuvit ovat perhana se, mikä maksaa paljon!
Oma terassini on testattu 32 henkilöllä joka tapauksessa!
Kiitos hyvästä vastauksesta!
Jos terassi on 8,4 metriä, pilareiden etäisyys on 2,8 metriä 4:llä pilarilla per kantopalkki ja 2,1 metriä 5:llä pilarilla per kantopalkki.
Tuntuuko 2,8 vähän rajalta? Tarkoitan, c24 vs c14 ei ole aina luotettavaa merkinnälle...
Jos terassi on 8,4 metriä, pilareiden etäisyys on 2,8 metriä 4:llä pilarilla per kantopalkki ja 2,1 metriä 5:llä pilarilla per kantopalkki.
Tuntuuko 2,8 vähän rajalta? Tarkoitan, c24 vs c14 ei ole aina luotettavaa merkinnälle...
Katso myös lattiapalkkien pituuksia - Näen kantohirren liitoksen keskellä kahta tolppaa melko huonona ratkaisuna. Omat ovat liitetty tolppien keskelle ja yleisesti näin rakennan terasseja.camaro1969 sanoi:
Siirrän mielelläni myös uloimman kantohirren ja siirrän tolppaa kantohirren päissä saadakseni siistimmän ilmeen koko terassille.
Mainitsen lisäksi jotain, jonka olen kirjoittanut pari kertaa aiemmin tolppiin liittyen - Paras vaihtoehto, mielestäni, on ottaa 45x95 tai 45x120 tolpiin ja asetella ne erään toisen ketjun vihjeen mukaisesti:
https://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/235913-nytt-hus-ska-fa-ny-altan.html?perpage=30#post2014142
Klikkaa tästä vastataksesi