Hei! Meillä on vanha panimorakennus pihallamme, jota haluaisimme kovasti kunnostaa. Se on erittäin viehättävä, mutta myös erittäin huonokuntoinen. Huolestuttavinta siinä on useat, suuret, vinot kulmahalkeamat. Meillä on käynyt rakennusmiehiä täällä, jotka vähän huolimattomasti sanovat, että "se on niin vanha, että ei se varmaan enää liiku." Meidän täytyy varmaan helposti käyttää miljoona, jotta siitä tulisi oikea asuintalo. Joten se ei tunnu kovin luotettavalta... Mihin kannattaa kääntyä, jotta löytäisi jonkun, joka todella tietää? Ja voisi myös kertoa, mitä pitäisi tehdä, jotta se toimisi?

Terveisin
Mikaela
 
Paras tapa saada tietoa on sekoittaa vähän laastia ja levittää sitä halkeamien päälle muutamissa paikoissa, ja jos levitetty laasti ei halkea, tiedät, että halkeama ei enää liiku.

Siellä alhaalla on varmasti osaavaa porukkaa, kunhan saat heihin yhteyden.
 
Kiitos vastauksesta! Olen tehnyt niin ja se halkeaa valitettavasti taas... Mihin kannattaa kääntyä? Onko olemassa joku ammattinimike, jolla voisi etsiä? Rakennusinsinööri? En löydä mitään siitä...
 
harry73
Kuvat?
 
Lääninhallitus/maakuntamuseo tai vastaava yleensä tarjoaa jonkun rakennuskonservaattorin, jonka kanssa voi keskustella kysymyksistä. He varmasti tuntevat myös käsityöläisiä, joilla on oikea pätevyys.
 
  • Tykkään
Mikasands ja 1 muu
  • Laddar…
Valkoinen talo, jossa punainen katto, etupihalla on värikäs leikkimökki ja muovinen uima-allas, ympärillä vihreää nurmikkoa ja puita.
 
  • Valkoinen talon seinä, jossa on halkeama ja ikkuna.
  • Halkaisee maali halkeamassa ikkunan yläpuolella, maalaamaton puukehys ja ulkona kasvillisuuden peittämä tiilirakennus.
  • Vinttihuone, jossa on harmaa rapattu seinä ja puinen katon rakenne; seinässä on halkeama ja lattialla näkyy pölyä.
  • Vanhan ullakon katto ja seinä, joissa näkyy betonihalkeamia ja kuluneita puupalkkeja. Pölyinen lattia, roskia näkyvissä.
  • Vanha ullakkohuone, jossa on halkeilevat betoniseinät, paljaat puurakenteet ja pieni ikkuna. Seinillä näkyy pistemäisiä vuotojälkiä ja hämäkäkinseittejä.
  • Vanha valkoinen talo punaisilla ikkunoilla ja katolla. Oven vieressä lapio ja kukkaruukku. Puiset portaat johtavat sisäänkäynnille.
  • Vanha valkoinen talo, jossa on kolme ruskeaa ikkunaa, rapistunut julkisivu, edessä nurmikkoa ja taustalla puita ja lasten liukumäki.
  • Kuvan rapistunut talon seinä ja halkeamia rappauksessa, ikkunan kulma näkyy vasemmassa alakulmassa.
Lisäksi voimme sanoa, että vaihdoimme osan ikkunoista reilut viisi vuotta sitten ja ne voi yhä avata/sulkea ja lasit eivät ole haljenneet, mutta puhdistamattoman kulman halkeama on haljennut uudelleen, vaikkakaan ei yhtä voimakkaasti. Emme ole puhdistaneet sisäpuolelta kertaakaan.
 
harry73
Voiko olla, että kattotuolit ovat huonot ja katto painaa seiniä ulospäin?

Muuten pidän talosta ja haluaisin sen mielelläni lisätaloksi tontille.
 
  • Tykkään
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Kiitos! Kyllä, sormia kyllä kutittaa, siitä voisi tulla NIIN hienoa! Mutta pelkään, että remontointi maksaa enemmän kuin uuden rakentaminen. En tiedä, voisiko se olla niin? Vahvistimme katon muutama vuosi sitten, jotta se pysyisi koossa. Joten toisella puolella kattoristikot ovat olleet noin, mutta toisella puolella ne ovat hyvässä kunnossa.
 
  • Katon puiset kattotuolit ja laudoitus, osittain kulunutta ja vaurioitunutta, katsottuna alaviistosta. Vasemmalla näkyy säröytynyttä seinää.
  • Vanhan rakennuksen sisäkatto, jossa näkyy puisia kattorakenteita ja joidenkin puupalkkien kunto vaihtelee.
  • Katon alla näkyy vaurioituneita kattotuoleja ja puupalkkeja, joista osa on erityisesti keskeltä heikentyneitä ja rapistuneita.
  • Katon rakenne, jossa näkyy tukipalkit ja vanhat kattotiilet. Palkkien kunto vaihtelee, osa on uusittu ja toiset ovat kuluneita.
  • Kuva vanhasta katosta, jossa on puiset kattotuolit ja laudoitus. Vasemmalla näkyy halkeama seinässä, mahdollisesti aiemmin korjattu.
Sanoisin ehdottomasti kunnostavani sen, jos se olisi minun. Vaikka se maksaisi suunnilleen saman verran kuin halvin uuden rakennuksen rakentaminen, onhan lopputulos remontoidessa paljon parempi ja kestävämpi kuin kitsaan uuden rakentaminen.

En näe jatkoa halkeamalle ikkunan alla, joten uskon myös, että kattokannattimet painavat taloa erilleen. Ilmeisesti liitos alapuomien ja yläpuomien välillä on mädäntynyt puhki, ja teidän hätäkunnostuksenne ei näytä tehdyltä sillä tavoin, että se siirtäisi vetovoiman alapuomiin.
 
  • Tykkään
Nötegårdsgubben ja 1 muu
  • Laddar…
Miljoona on aika kohtuullinen summa saadakseen juuri remontoidun asuinrakennuksen. Mutta arvaan, että se voi kasvaa huomattavasti korkeammaksi. Jos aiotte oikeasti remontoida, kattoremontilla, keittiö ja kylpyhuone, sähkö, eristys jne., niin jokainen asia maksaa oman osuutensa. Miettikää, mitä erilaisia vaiheita tarvitaan ja yrittäkää hinnoitella ne erikseen.

Ja miettikää, miksi haluatte remontoida sen. Haluatteko lisätalon vierasmajaksi? Haluatteko vuokrata sen? Haluatteko vain säilyttää hienon piharakennuksen käyttämättä sitä varsinaisesti?

Olen samaa mieltä niiden kanssa, jotka sanovat, että remontointi on hauskempaa/parempaa kuin uuden rakentaminen, mutta onko se todella vaihtoehto? Miljoona tai kaksi on paljon rahaa – olen kuullut.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.