20 360 lukukertaa ·
98 vastausta
20k lukukertaa
98 vastausta
Voiko kunta vaatia minua palkkaamaan yrityksen purkamaan asbestisementtiä?
Koska ketjussa ei käsitellä asbestin vaarallisuutta sinänsä. Kysymys on siitä, mitä vaatimuksia kunnalla on laillinen oikeus asettaa sille, kuka tekee työn.D Dalaan sanoi:
Jos haluaa keskustella, onko asbesti vaarallista vai ei, siihen on miljardi muuta ketjua.
Se, että kyseessä on asbesti, on osa taustaa, mutta voimme vaihtaa sanan asbesti flamingopaskaan, jos se tuntuu paremmalta.
Moderator
· Stockholm
· 56 241 viestiä
Kyllä, tiukasti teoreettisesti riittää vain yksi altistus, jotta kuolee.D Dalaan sanoi:
Mutta se riittää, että sattuu saamaan osuman avaruuskivestä vain yhden kerran myös, molemmissa tapauksissa kuolee. Mutta todennäköisyys saada osuma avaruuskivestä on huimasti suurempi kuin sairastua YHDESTÄ asbestialtistuksesta.
Silti on melko harvinaista, että ihmiset olisivat huolissaan avaruuskivistä.
No voi luoja, mitä pitäisi sanoa.. Oletko hermostunut siitä, että olen oikeassa?H hempularen sanoi:Teoreettisesti riittää, että altistuu vain kerran, jotta kuolisit.
Mutta riittää, että sinua sattuu osumaan avaruuskivi kerran, molemmissa tapauksissa kuolet. Mutta todennäköisyys, että sinua osuu avaruuskivi, on paljon suurempi kuin että sairastuisit YHDESTÄ asbestialtistuksesta.
Silti on melko harvinaista, että ihmiset huolehtivat avaruuskivistä.
Nopea esimerkki: Tule asbestiviisaaksi, via sef.se "Ongelma on, että asbesti on hengenvaarallista hengittää, jopa pienissä määrissä se on vaarallista"
Toin esiin mahdollisia syitä miksi kunnat asettavat vaatimuksia/tekevät suosituksia siitä, miten potentiaalisesti hengenvaarallista ainetta tulee käsitellä.S Stuff sanoi:Koska ketju ei koske asbestin vaarallisuutta itsessään. Kyse on siitä, mihin vaatimuksiin kunnalla on laillinen oikeus määrätä, kuka työn suorittaa. Jos haluat keskustella siitä, onko asbesti vaarallista vai ei, on siihen miljardi muuta ketjua. Se, että kyseessä on asbesti, on osa taustaa, mutta voimme vaihtaa sanan asbesti flamingokakkaan, jos se tuntuu paremmalta.
Miten selität sitten sen, että koko väestö ei kuole asbestiin liittyviin sairauksiin, vaikka suurkaupungissa oleskeleva hengittää päivittäin sisään 1000–5000 asbestikuitua?D Dalaan sanoi:
S Stuff sanoi:Koska ei ole kyse asbestin vaarallisuudesta itsessään, vaan siitä, mitä vaatimuksia kunnalla on lain mukaan oikeus asettaa sille, kuka saa suorittaa työn. Jos haluaa keskustella siitä, onko asbesti vaarallista vai ei, siihen on olemassa miljoona muuta keskustelua. Asbestin mainitseminen on osa taustaa, mutta voimme korvata sanan asbesti flamingokakanilla, jos se tuntuu paremmalta.
Voisiko tämä olla kolmas kerta kun kirjoitan tämän: Koska asbesti on useiden tyyppien yhteisnimiuseless sanoi:
Ok. Joten ne kuidut, jotka vapautuivat jarrupaloista ja rakennusmateriaaleista 50-, 60- ja 70-luvuilla, ovat erilaista tyyppiä kuin ne, jotka vapautuvat, jos puretaan 50 vuotta vanha eterniittijulkisivu tänään?D Dalaan sanoi:
Koska ne, jotka hengittivät kuituja 40-50 vuotta sitten, eivätkö kaikki ole kuolleet asbestiin liittyviin sairauksiin?
Ei vapautu asbestikuituja, jos purkaa muutaman laatan vanhasta eterniittijulkisivusta. Laatat poistetaan ehjinä ja asbestikuitu on sitoutunut portlandsementtigeeliin.
Ei rikota, murskata, porata, sahata tai hiota levyjä. Juuri tällaiset toimenpiteet vapauttavat asbestikuidut sementistä.
Ei rikota, murskata, porata, sahata tai hiota levyjä. Juuri tällaiset toimenpiteet vapauttavat asbestikuidut sementistä.
Hauska kysymys, oletpa huvittavauseless sanoi:
Ok. Joten ne kuidut, jotka vapautuivat jarrupalojen ja rakennusmateriaalien käytöstä 50-, 60- ja 70-luvuilla, ovat eri tyyppiä kuin ne, jotka vapautuvat, kun 50 vuotta vanha eterniittijulkisivu puretaan tänään?
Ne, jotka hengittivät kuituja 40-50 vuotta sitten, eivät kai kaikki ole kuolleet asbestiin liittyviin sairauksiin?
Miten on mahdollista, että ihmiset eivät lue kunnolla? Olenko kirjoittanut, että asbestin hengittämisestä kuolee taatusti?
Jos taas yksityishenkilönä ei ole aavistustakaan siitä, mitä asbesti on ja mitä riskit ovat, ehkä on hyvä saada tietoa siitä? Sen sijaan että vain saisi kuulla "kunta ei voi määrätä mitään, sinulla on laki puolellasi! Pura vaan, se on ihan ok, olen itse tehnyt niin 40000 kertaa!" Ehkä joku purkaa, heittää mahdolliset levyt, jotka menevät rikki, säkkiin, autoon, menee kotiin, riisuu takin, jota käytti purkaessa ja ripustaa sen perheen muiden vaatteiden viereen, riisuu työvaatteet ja heittää ne pesukoneeseen muiden vaatteiden kanssa jne jne.Claes Sörmland sanoi:
Olet kuitenkin kirjoittanut useita kertoja, että se on hengenvaarallista pienissä määrissä ja että riittää yksi altistuminen.D Dalaan sanoi:
Jotta olemme samaa mieltä siitä, mistä keskustelemme; Mitä mielestäsi "pienet määrät" ja "yksi altistuminen" tarkoittavat?
Ensimmäinen vastaus ketjussa sisältää tietoa tästä. Työsuojeluhallinnon tiedot yksityishenkilöille. Ensimmäinen alaotsikko linkin verkkosivulla:D Dalaan sanoi:Jos ei yksityishenkilönä tiedä, mitä asbesti on ja mitkä riskit ovat, ehkä on hyvä saada tietoa siitä? Sen sijaan, että vain kuulisi "kunta ei voi päättää mitään, laki on puolellasi! Revi vaan se on ihan ok, olen itse tehnyt sen 40000 kertaa!" Niin ehkäpä joku repii, heittää mahdolliset levyt, jotka rikkoutuvat, nyssään johonkin pussiin, autoon, kotiin, riisuu takin, joka oli päällä repiessä, ja ripustaa sen perheen muiden vaatteiden kanssa, riisuu kotiverkkarit ja laittaa ne pesukoneeseen muiden vaatteiden kanssa jne jne.

useless sanoi:
Aloitetaan mieluummin tästä, jotta olemme yhtä mieltä siitä, mistä keskustelemme:useless sanoi:
Etkö ole sitä mieltä, että on eroa kirjoittaa, että VOI riittää, kun altistuu kerran (kuten minä olen kirjoittanut), kuin kirjoittaa "se riittää kerran"?
Kyllä, mutta nyt riittää, että 1 asbestikuitu päätyy keuhkoon ja se voi olla menoa.D Dalaan sanoi:
Monet ovat saaneet kuolemaan johtavan keuhkosyövän saatuaan asbestikuitua keuhkoihinsa.
Joten miksi ottaa riski? On vain noudatettava työympäristöviraston sääntöjä, hyvin yksinkertaista!