Sittställning Forlowt sanoi:
Hyvä pelastus...
"Ok". Etkö tiennyt sitä? Eri tyyppejä, jotka ovat myös eri terveydelle vaarallisia.

H Husärlivet sanoi:
Olen purkanut sekä asbesti-katon että savustanut samanaikaisesti muutama vuosi sitten ja voin edelleen helvetin hyvin
Se kestää noin 20 vuotta ennen kuin mahdolliset oireet alkavat ilmetä (y)

D Dalaan sanoi:
Se kestää noin 20 vuotta ennen kuin mahdolliset oireet alkavat ilmaantua (y)
20 vuotta on pitkä aika

Mutta jos olet käynyt kurssin, niin arvelen, että mahdollisesti altistut asbestille työssäsi. Ja todennäköisesti paljon enemmän kuin yksityishenkilö, joka purkaa hieman eterniittiä kerran tai kaksi elämänsä aikana.

Silloin ei tietenkään pidä ottaa mitään riskejä, todennäköisyys ei ole vähäpätöinen, jos altistut asbestille ammatillisesti uudestaan ja uudestaan. Vaikka kyse ei silloinkaan ole taatusta kuolemasta.

Teoriassa yksi ainoa altistus riittää, mutta todennäköisyys sairastua yhden ainoan korotetun altistuksen jälkeen on niin pieni, ettei sitä voida mitata. Vaikka altistaisit koko maailman väestön yhdelle altistukselle, on kyseenalaista, löytäisikö kukaan yhtäkään sairastunutta.

Mutta jos altistut usein korkeille asbestipitoisuuksille, se on aivan eri asia.

Onhan se myös niin, että eterniittilevyjen purkaminen ulkona ei aiheuta kovin suurta altistusta. Asbestia vapautuu pieninä määrinä, kun levy murtuu, ja se tuulettuu nopeasti pois.

Mutta pitää silti suojautua hengityssuojaimella ja joko käyttää kertakäyttövaatteita tai olla varovainen vaatteiden kanssa, jotta ei kuljeta asbestikuituja pesukoneeseen.

• Tykkään
Johrnak ja 4 muuta
  • Laddar…
A
B bullemedbulle sanoi:
Yes, voin vahvistaa, että työ on tehty :D
Suojavaatteet, maski P3-suodattimella sateisena päivänä keväällä kaikkien taiteen sääntöjen mukaan.

Minulla on suuri kunnioitus asbestia kohtaan ja mitä se voi saada aikaan, mutta kysymykseni tässä foorumissa koski pikemminkin lainsäädännön näkökulmaa ja sitä, onko kunnilla laillinen oikeus vaatia, että sertifioitu yritys suorittaa työn puolestani. Minun tapauksessani he luopuivat vaatimuksestaan, kun näytin olevani perehtynyt turvallisuuskysymyksiin. Ja tunsin oloni turvalliseksi toimenpiteen pienessä laajuudessa ja kun se toteutettiin ulkona. Mutta jos tulevaisuudessa puramme koko julkisivun, palkkaan ehdottomasti sertifioidun yrityksen!
Joo, koko julkisivu on melko laaja ja hankala yksityishenkilönä. Silloin on parempi, että firma tuo roskalavan ja kaikki sotkut ovat valmiiksi =)

Rkarlsson sanoi:
Ja, koko julkisivun uusiminen on melko laaja ja hankala projekti yksityishenkilölle. On parempi käyttää firmaa, joka tuo paikalle kontin ja hoitaa kaiken roskan etukäteen =)
Lisäksi on niin, että mitä suurempi työ, sitä suurempi kustannus.
Julkisivun purkaminen ei ole monimutkainen työ.
Osta muutamia halpoja kertakäyttöhaalareita ja hyväksytyt hengityssuojaimet asbestille.
Pura, peitä muovilla, heitä haalari päivän päätteeksi säkkiin ja mene suihkuun.
Toista, kunnes on valmista.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
D Dalaan sanoi:
Todellakaan ei. Jos et tiedä mitä teet, voi riittää vain kerran.
Ei, liioittelet, se on sinun henkilökohtainen pelkosi joka vaikuttaa.
Koska sinulla on ahdistusta/pelkoa, sitä ei pitäisi levittää muille.

• Tykkään
mikethebik ja 5 muuta
  • Laddar…
T TheGame sanoi:
Ei, sinä liioittelet, se on henkilökohtainen pelkosi joka vaikuttaa asiaan.
Koska sinulla on ahdistusta/pelkoa, sitä ei pidä levittää muille.
Minulla ei ole ahdistusta siitä, mutta olen törmännyt useampaankin "Vanlig knegare" vuosien varrella, jotka ovat sanoneet samaa: "Suihkuta vain vähän vettä ensin, se on ihan rauhallista, ei se ole niin vaarallista". Samaan aikaan koulutetut ihmiset sanovat täysin päinvastaista. Valitsen kuunnella heitä, jotka todella tietävät, enkä jotain somessa-kirjoitellut-vähän-täällä-ja-tuolla-ja-siksi-tietävät-kaiken. Jos luulet, että olen pelokas vain siksi, että välitän oppimani, se on sinun päätettävissäsi.

D Dalaan sanoi:
Sitten heidän täytyy olla valehdelleet koulutusten/kursseiden aikana, joille olen osallistunut siis? Olen myös tullut johdetuksi harhaan 20 vuoteni aikana asbestiin liittyvässä alassa, mutta myös petetyksi koulutettujen asbestin poistajien toimesta, joiden kanssa olen puhunut vuosien varrella ja jotka kaikki sanovat samaa.. Voi harmi.
Oletan, että työskentelet alalla ja siksi puhut omasta näkökulmastasi.

D Dalaan sanoi:
En tunne ahdistusta siitä, mutta olen törmännyt moniin "Tavalliseen duunariin" vuosien varrella, jotka ovat sanoneet saman asian: "Ruiskuta vain vähän vettä päälle, niin se on rauhallista, ei se niin vaarallista ole". Samaan aikaan koulutetut ihmiset sanovat täysin päinvastaista. Valitsen kuunnella niitä, jotka todella tietävät, en niitä, jotka-ovat-raapineet-vähän-siellä-ja-täällä-ja-siksi-tietävät-kaiken. Jos luulet, että pelkään vain siksi, että välitän eteenpäin oppimaani, se on sinun päätettävissäsi.
Onko mielestäsi tämä asiaankuuluvaa ketjun aiheelle?
Ehkä työskentelet alalla ja haluat töitä :rofl:

T TheGame sanoi:
Pidätkö sitä relevanttina keskustelun aiheeseen?
Jos keskustelu olisi koskenut muovipussin olemassaoloa tai ei-olemassaoloa, olisin vastannut ei siihen kysymykseen, mutta ottaen huomioon keskustelun sisällön, en oikein tiedä, mitä vastata, ja pikemminkin ihmettelen, tiedätkö mistä on kyse... Kirjoitatko 10 muussa keskustelussa samaan aikaan ja ehkä sekoitat asioita? :dizzy:

T TheGame sanoi:
Pidätkö sitä relevanttina ketjun aiheelle?
Missasin toisen, mitä kirjoitit, ja siihen vastaan: Ei kiitos :crysmile:

H hempularen sanoi:
Mutta jos olet käynyt kurssin, niin arvaan että altistut mahdollisesti asbestille työssäsi. Ja sitten todennäköisesti paljon enemmän kuin yksityishenkilö, joka purkaa vähän eterniittiä kerran tai kahdesti elämänsä aikana.

Silloin ei tietenkään pidä ottaa mitään riskejä, sillä todennäköisyys ei ole merkityksetön, jos altistuu asbestille ammatillisesti yhä uudelleen ja uudelleen. Vaikka silloinkaan ei tuskin ole kyse mistään taatusta kuolemasta.

Teoreettisesti riittää yksi ainoa altistuminen, mutta todennäköisyys sairastua yhden ainoan kohonneen altistumisen myötä on niin pieni, että sitä ei voi mitata. Vaikka altistat koko maapallon väestön yhdelle altistumiskerralle, on epävarmaa löytäisitkö yhtäkään sairastunutta.

Mutta jos altistat itsesi usein korkeille asbestimäärille, on se aivan eri juttu.

Sitten on myös niin, että eterniittilevyjen purkaminen ulkona ei aiheuta kovin korkeaa altistumista. Asbestia vapautuu pieninä määrinä, kun levy sattuu murtumaan, ja se tuulettuu nopeasti pois.

Silti on tietenkin suojattava itsensä hengityssuojaimella, ja joko käytettävä kertakäyttövaatteita tai oltava vähän varovainen vaatteiden kanssa, jotta ei ripsi asbestikuituja pyykinpesukoneelle mennessä.
Ei ole mitään takuuta, että kuolee juuri kuten kirjoitat, vaan se riippuu hieman siitä, mihin kuidut juuttuvat keuhkoissa, ja jos on huonoa onnea, se voi- kuten aiemmin kirjoitettu riittää yksi altistuminen.

D Dilato sanoi:
Oletan, että työskentelet alalla ja siksi puhut omasta puolestasi.
Liittyvällä alalla, kyllä.

D Dalaan sanoi:
Jos keskustelu olisi koskenut muovipussin olemassaoloa tai puuttumista, olisin vastannut kieltävästi, mutta kun ottaa huomioon keskustelun sisällön, en oikein tiedä mitä vastata ja mietin pikemminkin, tiedätkö sinä mistä on kyse... Kirjoitatko 10 muuhun keskusteluun samanaikaisesti ja ehkä sekoitat asiat? :dizzy:
Jorina laittaa tämän alas

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.