4 710 lukukertaa ·
3 vastausta
5k lukukertaa
3 vastausta
K-ratkaisu päätyyn kattotuolia vasten 1 1/2 kerroksisessa talossa
Hei,
istun kotona ja piirrän iltaisin tulevaa taloamme, jota aiomme rakentaa myöhemmin keväällä. En ole rakennusinsinööri tai puuseppä ammatiltani, mutta olen aiemmin ollut mukana kunnostamassa vanhempaa taloa sekä rakentamassa uutta elementtitaloa (noin 18 vuotta sitten), joten minulla on hieman kokemusta ja ennen kaikkea suuri kiinnostus. Työskentelen parhaillaan päätyjulkisivujen (runkorakenne) piirrosten parissa.
Kysymykseni koskee, miten tulisi tehdä päätyjen yläosassa kattotuolien kohdalla. Käytetäänkö yleensä naulalevyjä päätyosioissa, joille uloimpien kattotuolien alapuoli nojaa, vai sahataanko pystypuihin 45 mm syvennykset kattotuolien kohdalle ja naulataan ne yhteen? Voisin kuvitella, että vaihtoehto 2 on oikea.
Kiitollinen vastauksesta.
istun kotona ja piirrän iltaisin tulevaa taloamme, jota aiomme rakentaa myöhemmin keväällä. En ole rakennusinsinööri tai puuseppä ammatiltani, mutta olen aiemmin ollut mukana kunnostamassa vanhempaa taloa sekä rakentamassa uutta elementtitaloa (noin 18 vuotta sitten), joten minulla on hieman kokemusta ja ennen kaikkea suuri kiinnostus. Työskentelen parhaillaan päätyjulkisivujen (runkorakenne) piirrosten parissa.
Kysymykseni koskee, miten tulisi tehdä päätyjen yläosassa kattotuolien kohdalla. Käytetäänkö yleensä naulalevyjä päätyosioissa, joille uloimpien kattotuolien alapuoli nojaa, vai sahataanko pystypuihin 45 mm syvennykset kattotuolien kohdalle ja naulataan ne yhteen? Voisin kuvitella, että vaihtoehto 2 on oikea.
Tietämykseni mukaan vaihtoehtoja on kaksi.KMC sanoi:Kysymykseni koskee sitä, miten tulisi tehdä katonharjat, joissa kattotuolit kohtaavat. Käytetäänkö yleensä naulavöitä harjasektioissa, joiden päälle uloimmat kattotuolit lepäävät, vai sahataanko pystypuista 45 mm lovi kattotuolien kohdalle ja naulataanko ne sitten yhteen? Voisin kuvitella, että toinen vaihtoehto on se, mitä käytetään.
1. Asettaa kattotuoli kiskon päälle.
2. Jättää kattotuoli pois ja jatkaa pystypuut täyteen kattokorkeuteen. Asettaa siinä korkeus tasolleen "kisko", johon esimerksi panelauksen voi naulata.
Hei
ja kiitos vastauksesta. Tuntuu siltä, että vaihtoehto 1 on yksinkertaisin ja paras. Vältyn hankaluudelta rakentaa oma räystäslaita (vaihtoehto 2), kun viimeinen kattotuoli korvataan päätykolmiolla, jossa on vasapalkki samalla tasolla kuin muut kattotuolit. Muuten idea ei olekaan niin huono, sillä säästää muutaman tuhatlappusen, kun on kaksi kattotuolia vähemmän.
ja kiitos vastauksesta. Tuntuu siltä, että vaihtoehto 1 on yksinkertaisin ja paras. Vältyn hankaluudelta rakentaa oma räystäslaita (vaihtoehto 2), kun viimeinen kattotuoli korvataan päätykolmiolla, jossa on vasapalkki samalla tasolla kuin muut kattotuolit. Muuten idea ei olekaan niin huono, sillä säästää muutaman tuhatlappusen, kun on kaksi kattotuolia vähemmän.
Helpoin ja paras en tiedä, kannattaako sinulla olla 1 1/2 kerros. Jos teet vaihtoehdon 2 mukaan, sinulla on seinäkehikot valmiina eristystä ja verhousta varten. Kokonaisratkaisuna uskon, että suosittelisin vaihtoehtoa 2. Minulla itselläni on yksikerroksinen ja siihen laitoin kattoristikon hammarbandetille... mutta siinä ei ole tarvetta eristää ja verhoilla sitä sisäpuolelta.
Klikkaa tästä vastataksesi