1 477 lukukertaa ·
5 vastausta
1k lukukertaa
5 vastausta
K: lattiaeristys lisätilassa.
Hei kaikki...
olen aikeissa remontoida talon lisätilan huonetta, siellä oli kaunis
puupaneeli seinissä ja katossa ennen, olen purkanut paneelin, poistanut vinyylitapetin sen takaa ja tehnyt kaiken valmiiksi uudelleenrakennusta varten (katto tulee valkoiseksi), mutta pähkäilen kysymyksen kanssa.
LATTIA!!!
se on maavarainen laatta, ei mitään rakennettu alapuolelle, vaan pelkkä betonilaatta. En aio asentaa lattialämmitystä, mutta haluaisin silti eristää lattian niin paljon kuin mahdollista. Minulla on noin 40 mm, jonka voin rakentaa ylöspäin saadakseni "oikean" tason kynnyksiin ja muihin asioihin huoneessa. Olen lukenut ja etsinyt, ja lukenut vielä enemmän... ja tullut seuraavaan lopputulokseen... korjatkaa minua mielellään, jos olen väärässä...
betonilaatasta:
s-150 eristelevy foam laminaattilattia.
* tuleeko lattia ääntelemään, jos foami on suoraan eristelevyn päällä (pitäisikö vaihtaa foami johonkin parempaan?)
* tärkein kysymykseni on oikeastaan KOSTEUSSULKU... pitäisikö minulla olla muovi betonilaatan ja eristelevyn välissä?
toivon saavani vastauksia pohdintoihini
Christian- halmstad
olen aikeissa remontoida talon lisätilan huonetta, siellä oli kaunis
LATTIA!!!
se on maavarainen laatta, ei mitään rakennettu alapuolelle, vaan pelkkä betonilaatta. En aio asentaa lattialämmitystä, mutta haluaisin silti eristää lattian niin paljon kuin mahdollista. Minulla on noin 40 mm, jonka voin rakentaa ylöspäin saadakseni "oikean" tason kynnyksiin ja muihin asioihin huoneessa. Olen lukenut ja etsinyt, ja lukenut vielä enemmän... ja tullut seuraavaan lopputulokseen... korjatkaa minua mielellään, jos olen väärässä...
betonilaatasta:
s-150 eristelevy foam laminaattilattia.
* tuleeko lattia ääntelemään, jos foami on suoraan eristelevyn päällä (pitäisikö vaihtaa foami johonkin parempaan?)
* tärkein kysymykseni on oikeastaan KOSTEUSSULKU... pitäisikö minulla olla muovi betonilaatan ja eristelevyn välissä?
toivon saavani vastauksia pohdintoihini
Christian- halmstad
Miten niin?
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 048 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 048 viestiä
Olen tunnetusti kosteussulkujen vastustaja, mutta sinun tapauksessasi eristämättömän laatankanssa se on ehkä paras vaihtoehto. Asettamalla vanhentumisenkestävää rakennusmuovia teipatuilla saumoilla eristelevyjen alle estetään maan kosteuden aiheuttamat vauriot lattialle.
Jos sinulla on jokin tasoitusratkaisu alla, eristys ei tuo mitään hyötyä.
Jos sinulla on jokin tasoitusratkaisu alla, eristys ei tuo mitään hyötyä.
Ah. Nyt ymmärrän.
Ei mitään nivell. Onko joku muu, jolla on ajatus, aion aloittaa katon maalaamisen tänään, joten pääsen lähemmäksi lattian aloitusta päivä päivältä.
Ei mitään nivell. Onko joku muu, jolla on ajatus, aion aloittaa katon maalaamisen tänään, joten pääsen lähemmäksi lattian aloitusta päivä päivältä.
Tämä on aika vanha ketju, joten olisi mielenkiintoista kuulla mihin päädyit. Olen itse samanlaisessa tilanteessa eristämättömän maanvaraisen perustuksen kanssa. Budjetin vuoksi aion todennäköisesti valita samanlaisen ratkaisun kuin sinä.
Olen pohtinut tätä paljon ja tullut siihen tulokseen, että vastaus ei ole aivan yksiselitteinen. Kuten kirjoitit, kosteutta voi tulla maasta, mutta kun laittaa hieman eristystä laatan päälle, laatta jäähdytetään, mikä voisi tuottaa kondenssia kosteasta sisäilmasta. Jos laitat folion suoraan laatan päälle, kondenssi kerääntyy folion päälle, mikä ei ole hyväksi puulattialle. Siksi uskon, että olisi sopivampaa laittaa kosteussulku eristyksen päälle, koska eristys kestää kosteutta.
Olen pohtinut tätä paljon ja tullut siihen tulokseen, että vastaus ei ole aivan yksiselitteinen. Kuten kirjoitit, kosteutta voi tulla maasta, mutta kun laittaa hieman eristystä laatan päälle, laatta jäähdytetään, mikä voisi tuottaa kondenssia kosteasta sisäilmasta. Jos laitat folion suoraan laatan päälle, kondenssi kerääntyy folion päälle, mikä ei ole hyväksi puulattialle. Siksi uskon, että olisi sopivampaa laittaa kosteussulku eristyksen päälle, koska eristys kestää kosteutta.
Klikkaa tästä vastataksesi