4 425 lukukertaa ·
13 vastausta
4k lukukertaa
13 vastausta
Jyrsintä OSB:hen?
Omatoimirakentaja
· Stuga i Dalsland
· 358 viestiä
Hei!
Kesän rakennusprojekti lähestyy, ja tänä vuonna tehdään välttämätön huone olemassa olevaan huoneeseen... Seinämateriaali OSB:stä, jotta se käy nopeasti ja voidaan ottaa alas. Sen PITÄISI olla väliaikainen. (Oletteko kuulleet tätä ennen?)
Asiaan: Jotta se näyttäisi hieman "paremmalta", keksin, että voisin jyrsiä uria OSB:hen, jotta pinta olisi hieman eloisampi.
Nyt mietin:
Onko fiksua jyrsiä OSB:hen?
Miten ihmeessä saan aikaiseksi sellaisen helmipaneelilookin urille?
Minulla ei ole ketään, kenen kanssa tätä pohtia, mutta tajusin, että tämä foorumi sisältää paljon tietoa, joten...
Kiitos etukäteen!
Kesän rakennusprojekti lähestyy, ja tänä vuonna tehdään välttämätön huone olemassa olevaan huoneeseen... Seinämateriaali OSB:stä, jotta se käy nopeasti ja voidaan ottaa alas. Sen PITÄISI olla väliaikainen. (Oletteko kuulleet tätä ennen?)
Asiaan: Jotta se näyttäisi hieman "paremmalta", keksin, että voisin jyrsiä uria OSB:hen, jotta pinta olisi hieman eloisampi.
Nyt mietin:
Onko fiksua jyrsiä OSB:hen?
Miten ihmeessä saan aikaiseksi sellaisen helmipaneelilookin urille?
Minulla ei ole ketään, kenen kanssa tätä pohtia, mutta tajusin, että tämä foorumi sisältää paljon tietoa, joten...
Kiitos etukäteen!
Viimeksi muokattu:
Minulla ei ole lainkaan kokemusta jyrsinnästä, mutta olen työskennellyt jonkin verran OSB:n kanssa ja minun on hyvin vaikea kuvitella, että siinä voisi jyrsiä järkevästi. Koska se koostuu erikokoisista "sirpaleista", jotka helposti irtoavat, kun käsittelee pintaa vähänkin kovakouraisella tavalla (kun siihen ruuvaa tai sahaa), olen erittäin epäileväinen siitä, että OSB:tä voisi käyttää tähän tarkoitukseen. Mutta joku saa mielellään korjata minut, jos olen väärässä...
Omatoimirakentaja
· Stuga i Dalsland
· 358 viestiä
Kiitos neuvoista!
Jos vaihdan mdf:ään, miten teen helmipaneeli-imitaation? Ja ei, en halua ostaa valmista paneelia, tämän pitää olla budjettirakentaminen juuri väliaikaisuuden vuoksi...
Jos vaihdan mdf:ään, miten teen helmipaneeli-imitaation? Ja ei, en halua ostaa valmista paneelia, tämän pitää olla budjettirakentaminen juuri väliaikaisuuden vuoksi...
Toivon todella, että olen väärässä .. mutta ...
Helmipaneeli-ilmeen saa, jos on oikea jyrsinkone, ei siis yläjyrsin vaan sellainen, joka toimii suunnilleen kuten tasohöylä. Siinä on akseli, joka on yhdensuuntainen pinnan kanssa, ja siihen kiinnitetään useita jyrsintäpyöriä, joilla on "helmi".
Helmipaneeli-ilmeen saa, jos on oikea jyrsinkone, ei siis yläjyrsin vaan sellainen, joka toimii suunnilleen kuten tasohöylä. Siinä on akseli, joka on yhdensuuntainen pinnan kanssa, ja siihen kiinnitetään useita jyrsintäpyöriä, joilla on "helmi".
Omatoimirakentaja
· Stuga i Dalsland
· 358 viestiä
Kiitos vinkistä! Ne vaihtoehdot, joissa on paneelilevy ja "the real deal", tulevat kuitenkin vähintään kaksi kertaa kalliimmaksi kuin minun nuukavaihtoehtoni! Ja siellä on pari neliötä tulossa... 
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 603 viestiä
Ovatko MDF-levyt todella edullinen vaihtoehto?Tallguy196 sanoi:
Ne, joita olen nähnyt, maksoivat vanerin verran - eli paidan verran
Eikö tavallinen naulattu paneeli ole halvempi jopa?
/K
Omatoimirakentaja
· Stuga i Dalsland
· 358 viestiä
Aivan! MDF maksaa enemmän kuin helmipontti, joka maksaa enemmän kuin paneelilevy jne. Kaikki vaihtoehdot ovat kovin kalliita, joten minun on varmaan elettävä elävän pintakuvioimattoman OSB-levyn kanssa vähän valkoisella maalilla päälle...klaskarlsson sanoi:
Kiitos vinkeistä kuitenkin!!
Seisoin ja katselin vaateliikkeessä Bostonissa tänään, ja he olivat tehneet sen aika yksinkertaiseksi. Hyllyjärjestelmien takalevyt (kuten kirjahyllyt) olivat MDF:ää, jotka oli jyrsitty V-terällä. Sama jakso ja syvyys kuin helmipontilla, mutta V-muodossa sen sijaan.
Ei näkynyt, että se oli V-muoto helmipontin sijasta, ja V-terän löytää helposti yläjyrsimelle. Olen kuullut siitä ennenkin, mutta vasta nyt näin, kuinka hyvältä se näytti.
Ei näkynyt, että se oli V-muoto helmipontin sijasta, ja V-terän löytää helposti yläjyrsimelle. Olen kuullut siitä ennenkin, mutta vasta nyt näin, kuinka hyvältä se näytti.
No... jos pitää olla sellainen, voi myös jyrsiä kaksi uraa sopivalle etäisyydelle toisistaan v-terällä ja pyöristää se, mikä jää väliin, niin on periaatteessa helmi.
Mutta se on työlästä tehdä suuressa määrin käsijyrsimellä ja jyrsin tarvitsee varmasti olla kiskolla. (Minä ainakin tarvitsisin sitä, minulla on vaikeuksia jyrsiä tarpeeksi suoraan sivuohjaimella tai suuntauslaudalla.)
Mutta se on työlästä tehdä suuressa määrin käsijyrsimellä ja jyrsin tarvitsee varmasti olla kiskolla. (Minä ainakin tarvitsisin sitä, minulla on vaikeuksia jyrsiä tarpeeksi suoraan sivuohjaimella tai suuntauslaudalla.)
Klikkaa tästä vastataksesi