2 990 lukukertaa ·
3 vastausta
3k lukukertaa
3 vastausta
Jyrsijäsuojaus/eristäminen ullakolla
Hei
Minulla on ullakkotila, jonka haluaisin ensisijaisesti suojata hiiriltä ja toiseksi eristää, jotta talon lämpö pysyisi paremmin.
Tilaa käytetään säilytykseen tavaroille, joita ei aina käytetä, ja sen pitäisi olla "tiivis", jotta hiiret eivät pääse jyrsimään tavaroita.
Mitä olen löytänyt googlaamalla ja tarkastelemalla eri eristysyritysten sivuja, minulla on puolikas käsitys siitä, miten voin edetä.
Mikä minua eniten mietityttää on se, että kun ullakolle rakennetaan suora seinä (jolloin viimeiseen kohtaan jää kissanvind), että seinän kerrokset ovat talon sisältä katsottuna:
Jonkinlainen levy, kuten OSB, rima, muovi, eristys... ja sitten ei mitään muuta.
Haluaisin jonkinlaisen puulevyn tai jotain eristyksen toiselle puolelle, jotta hiiret (ja viime vuonna rotat) eivät pystyisi jyrsimään ja rakentamaan pesiä eristykseen.
Joten pitkän esittelyn jälkeen. Voinko laittaa esimerkiksi OSB- tai asfaltilevyn kissanvindin puolelle eristeet suojatakseni, vai onko riski, että siihen jonkinlaisesti jää kosteutta?
Minulla on ullakkotila, jonka haluaisin ensisijaisesti suojata hiiriltä ja toiseksi eristää, jotta talon lämpö pysyisi paremmin.
Tilaa käytetään säilytykseen tavaroille, joita ei aina käytetä, ja sen pitäisi olla "tiivis", jotta hiiret eivät pääse jyrsimään tavaroita.
Mitä olen löytänyt googlaamalla ja tarkastelemalla eri eristysyritysten sivuja, minulla on puolikas käsitys siitä, miten voin edetä.
Mikä minua eniten mietityttää on se, että kun ullakolle rakennetaan suora seinä (jolloin viimeiseen kohtaan jää kissanvind), että seinän kerrokset ovat talon sisältä katsottuna:
Jonkinlainen levy, kuten OSB, rima, muovi, eristys... ja sitten ei mitään muuta.
Haluaisin jonkinlaisen puulevyn tai jotain eristyksen toiselle puolelle, jotta hiiret (ja viime vuonna rotat) eivät pystyisi jyrsimään ja rakentamaan pesiä eristykseen.
Joten pitkän esittelyn jälkeen. Voinko laittaa esimerkiksi OSB- tai asfaltilevyn kissanvindin puolelle eristeet suojatakseni, vai onko riski, että siihen jonkinlaisesti jää kosteutta?
Joo. Sama täällä. Voi hämmästyä tästä typerästä "ratkaisusta".kribbe1987 sanoi:
Ei voida jättää yhtään pientä aukkoa/murtoa minnekään, jos ei halua eristyksen muuttuvan jyrsijöiden jauhoksi. Asfaboardi ei ole tarpeeksi kestävä. OSB saattaa toimia, mutta ei missään tapauksessa mitään heikkouksia liitoksissa tai tyhjiä ruuvi/naularei’issä, koska siihen pureskellaan reikä.
Itse olen naulaamassa raakalauta-levyä vintille, joka eristetään. Minä jopa naulaan ulkopuolelle laudanpalasia oksan aukkojen päälle, joissa oksa on irronnut...
Asun maaseudulla ratsutilalla, joten jyrsintäpaine on valtava. Jos on heikkous, on vain ajan (lyhyt) kysymys, ennen kuin se havaitaan ja hyödynnetään.
Olen juuri repinyt ja puuhannut lankkulaudetalossa, eikä tarvitse olla Einstein tunnistaakseen sellaista. Kuten aiemmin on sanottu, voi olla vaikeaa määrittää, mikä on kantava ja mikä ei lankkulaudetalossa, koska kaikissa seinissä on tarpeeksi puuta ollakseen kantavia. Jos suunnittelet sisäkaton purkamista, tee se heti, mahdollisesti sieltä näkyy mikä on kantavaa, ainakin minun talossani näkyy. Mutta sen voi tietysti selvittää myös muilla tavoilla, sen hoitaa vanha kirvesmies tai vielä parempi, samanlainen suunnittelija.
Olen kuullut, että hiiret eivät tee käytäviä linisolering. Valitettavasti se on hieman kalliimpaa.
Klikkaa tästä vastataksesi