Hei,

Olen rakentamassa paikan päällä kaappia enkä tiedä miten ratkaista ovet. Rakenne on yksinkertainen: 45 mm puurunko OSB:llä ja kipsillä seininä. Kysymys on, miten minun pitäisi rakentaa karmi aukon ympärille ja mitkä saranat sekä materiaalit ovelle, jotta siitä tulisi mahdollisimman tyylikäs. Ajatuksena on, että aukossa on kaksi ovea, jotka ovat 1150 x 1800. Kiitos etukäteen.
OSB-levystä ja kipsistä rakennettu vaatetilan runko, jossa näkyy aukko ovia varten; keskustelua karmien ja ovimateriaalin valinnasta.

• Rakennusprojektissa olevan vaatekaapin oviaukon puiset karmit, joissa OSB- ja kipsilevyseinät, keskeneräisessä vaiheessa.
Voisitko leventää aukkoa hieman, jotta valkolaminoidut hyllylevyt, leveys 600 mm, voisivat ehkä sopia?
Ehkä se toimisi jopa nykyisellä aukolla ja ulkoisilla ovilla..

Ajattelin uudelleenkäyttää pari kaapinovia, mutta pienen väärinajattelun jälkeen se ei mennyt ihan niin... Nyt tuntuu helpoimmalta tehdä pari päällekkäisiä ovia, mutta en ole löytänyt saranoita tai rakennetta, joka olisi tyylikäs (piilotettu?). Arvaan myös, että helpoin tapa piilottaa reuna kohti ovenaukon reunaa on asentaa peitepuu ja oven lista, joka peittää sauman (kuten tavallinen sisäovi), mikä valitettavasti vaikeuttaisi päällekkäistä ovea. Tämä on ensimmäinen kerta, joten arvaan aika paljon...

Kyllä, projektin ja materiaalien suunnittelua ei pidä aliarvioida. Voit mennä suurempaan rautakauppaan tai paikalliseen puusepänverstaaseen ja tilata mittatilaustyönä tehdyt ovet, mutta edullisia ne eivät ole.

Ajattelin lähinnä tavallisia nostohelttoja (esimerkki), mutta ne eivät ole täysin piilossa. Onko se ehdoton vaatimus?
Mahdollisesti huonekalu- tai kaappiheltat voisivat (tiettyjen vahvistusten jälkeen) toimia...

En ollut ajatellut mitään suurempaa budjettia tälle työlle, joten tavallisia saranat varmaan riittävät. Välillä sitä toivoo, että olisi jokin fiksu ratkaisu, joka pelastaisi viime hetkellä. Mutta suunnittelu ja kokemus ovat varmaan kuitenkin parempia...

Luulen, että siitä voi tulla todella hyvä.
Joskus meillä on taipumus työstää ratkaisua liikaa, mitä suurin osa muista ei koskaan huomaa.
Onnea matkaan!

• Tykkään
VillaSolbacken
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.