Hei
Ajattelin vain näyttää, miten olen tehnyt viinikellarini, jos jollain on parannusehdotuksia tai ideoita, niin kommentoikaa
Rohkeasti.
Olen tullut siihen tulokseen, ettei katon päälle kannata käyttää platonmattoa.
Siitä tulee liian tiivis. Tavoitteena on saavuttaa 70% ilmankosteus, joka kulkee sisään lattian/seinän kautta. Olen käyttänyt vain 100 mm kivivillaa maanpinnan eristyksenä sekä maanpeitekangasta
Sekä isodrän-levyä seinissä ja maanpeitekangasta.
Yläpuolelle tulee lämmitetty (Man Cave) ja altaanrakennus, uima-allas vieressä, sekä 2 viinikellaria sisäänkäynnillä kellarista.
Kattoon käytin betoniputkia kaivoihin, jotka halkaisin puoliksi, 100 mm maanpinnan eristystä sekä kangasta.
Sisällä tulee olemaan tiililattia sekä tiilitä katto ja seinissä rappaus, jotta saadaan mahdollisimman vakaa ilmasto.
35 m maanputkea 4 m maan alla ilmanottoa varten, jotta ilma viilenee kesällä ja lämpenee talvella. 3 sisääntuloa ilmanvaihtoon, 1 tunnelissa viinikellariin (esijäähdytys) koska viereinen huone on lämmitetty. ja yksi kummassakin kellarissa. sekä poistoilma katoissa.
Olen myös ohjannut kylmän poistoilman maakellariini.
Tässä on hyvä linkki, mitä tulee huomioida maakellarin rakentamisessa. www.eldrimner.com/core/files/jordkallare_korr_3.pdf
Laitan mukaan muutamia kuvia rakennuksestani.
Kirjoittakaa mielellään kommentteja ja ideoita.
Ystävällisin terveisin, Andreas