3 478 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Jättääkö harvalauta pois?
Sisustan yläkertaa 1.5-kerroksisessa talossa. Piirustusten mukaan kattotuolit tulisi päällystää pystysuoralla 95x45:llä riittävän eristyksen saamiseksi. Sitten muovi ja lopuksi ristikoolaus ja kipsi tavanomaiseen tapaan.
Sain idean, että jos sen sijaan, että käytetään 95x45, päällystettäisiin 45x45 pitkin kattotuoleja ja sitten laitettaisiin muovi. Tämän jälkeen laitettaisiin 70x45 kohtisuoraan kattotuoleihin, joiden väliin lisättäisiin lisää eristystä (45mm) samalla kun kipsi ruuvataan suoraan 70x45:een. Tämä säästäisi siis sekä työtä, materiaalia että huonekorkeutta.
Sain vinkkiä áaikaisemmin eräältä kirvesmieheltä, että laitetaan muovi 45mm rakenteen sisään, jotta mahdollistetaan sähkövedot ilman, että täytyy tehdä reikiä muoviin. Hänen mukaansa tämä oli yleisesti hyväksyttyä ja olisi siis positiivinen seuraus, jos tehtäisiin kuten yllä.
Mitkä ovat mahdolliset negatiiviset seuraukset?
Sain idean, että jos sen sijaan, että käytetään 95x45, päällystettäisiin 45x45 pitkin kattotuoleja ja sitten laitettaisiin muovi. Tämän jälkeen laitettaisiin 70x45 kohtisuoraan kattotuoleihin, joiden väliin lisättäisiin lisää eristystä (45mm) samalla kun kipsi ruuvataan suoraan 70x45:een. Tämä säästäisi siis sekä työtä, materiaalia että huonekorkeutta.
Sain vinkkiä áaikaisemmin eräältä kirvesmieheltä, että laitetaan muovi 45mm rakenteen sisään, jotta mahdollistetaan sähkövedot ilman, että täytyy tehdä reikiä muoviin. Hänen mukaansa tämä oli yleisesti hyväksyttyä ja olisi siis positiivinen seuraus, jos tehtäisiin kuten yllä.
Mitkä ovat mahdolliset negatiiviset seuraukset?
Ongelma on sääntöväli. Kipsi katossa tarvitsee cc 30 cm, vinokatto selviää ehkä cc 40 cm, eli vain seinät selviävät cc 60 cm.
Joten sääntöjä on vain tiivistettävä, mikä kuitenkin lisää hieman eristämisen leikkaustyötä... Jos ottaa cc 30 cm, se on helpointa, koska eristelevyt voi vain jakaa keskeltä. On vain oltava tarkka eristäessä, jotta ei synny rakoja.
Joten sääntöjä on vain tiivistettävä, mikä kuitenkin lisää hieman eristämisen leikkaustyötä... Jos ottaa cc 30 cm, se on helpointa, koska eristelevyt voi vain jakaa keskeltä. On vain oltava tarkka eristäessä, jotta ei synny rakoja.
Klikkaa tästä vastataksesi
