Per Lindh Per Lindh sanoi:
Olen nyt alkanut puristaa päivitettyjä palkkejani, näet ne täällä. [linkki]

Ensimmäisissä käytin rakennuspuuta (C24), 45x95, jotka halkaisin 70 mm:iin sopiakseni XPS-eristyksen paksuuteen. Uudessa versiossa kokeilin halkaista Lvl (Kerto) palkkia. Palkki oli alun perin 51x400x4000, jonka myöhemmin halkaisin 51x45x4000. Valinta tehtiin, koska Lvl on huomattavasti muotonsa pitävämpi ja siksi helpompi käsitellä. Olen toistaiseksi puristanut 4 palkkia OSB:lla ja toistettavuus kokeissani on ollut erittäin hyvä. Tulen puristamaan kaksi palkkia, joissa käytetään 12 mm k-vaneria vertailun vuoksi. Palaan aiheeseen myöhemmin, kun aikaa riittää.
Kiva nähdä!

Oletko päätynyt johonkin malliin, jota haluaisit itse käyttää rakennusprojektissa?
Ajattelen hintaa/kestävyyttä/rakennusaikaa jne. Mikä malli sinun mielestäsi on paras?
 
Hei,
aion valita lvl:n, jonka halkaisen sopivaan mitaan, ja sitten 11 mm OSB, mutta todennäköisesti vaihdan XPS:n PIR:ksi, koska sillä on parempi palosuojausstandardi. OSB antoi paremman suorituskyvyn kuin vaneri. Koska palkit eivät ole näkyvissä, OSB tuntuu parhaalta suorituskyvyn/hinnan kannalta.

Työskentelen nyt vanerista tehdyn ristikko-palkin parissa, jonka esijännityksen teen sileällä harjateräksellä alakantissa. Tämä vaihtoehto tulee olemaan näkyvissä, joten ulkonäöllä on vähän enemmän merkitystä.
 
  • Tykkään
Anton Olofsson4 ja 1 muu
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Hei,
valitsen lvl:n, jonka jaan sopivaan kokoon, ja sitten 11 mm OSB:ta, mutta vaihdan todennäköisesti XPS:n PIR:iin, koska sillä on parempi palonkestävyys, OSB antoi paremman suorituskyvyn kuin vaneri. Koska palkit eivät ole näkyvissä, OSB tuntuu olevan paras suorituskyvyn/hinnan kannalta,

Työskentelen nyt vanerin ristikkopalkin kanssa, jota jännitetään sileällä vahvikeputkella alareunassa. Tämä vaihtoehto on näkyvillä, joten ulkonäkö on hieman tärkeämpi.
Pääsiäispuuhastelua. Helpporakenne, jossa keskellä on 12 mm k-vaneri ja kummallakin puolella 21 mm k-vaneri. Rakenne on suunniteltu ottamaan puristusta vinoissa osissa, ja alareunassa, joka on vetojännityksellä, on 12 mm terästä, jossa olen kierteyttänyt päät, jotta palkkia voidaan esijännittää hieman. Keväällä varmaan testipaineistusta.
 
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Hieman pääsiäisaskartelua. Helppoleivonta koostuu 12 mm k-vanerista keskellä ja sitten 21 mm k-vanerista molemmin puolin. Osasto on suunniteltu kestämään puristusta jäykistimissä ja alareunassa, joka ottaa vastaan vetoa, minulla on 12 mm teräs, jossa olen kierrettänyt päät voidakseni esijännittää palkkia hieman. Keväällä tulee varmaankin koeponnistus.
 
  • Puuristikkopalikka puristuksessa teollisuustilassa, ympärillä työkaluja ja laitteita.
  • Tykkään
Pielstick
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Vähän pääsiäisaskartelua. Helppo leipä koostuu 12 mm k-koivuvanerista keskellä ja sitten 21 mm k-koivuvanerista molemmin puolin. Osasto on suunniteltu ottamaan puristus voimia yläosassa ja vetovoimia pohjassa, jossa minulla on 12 mm teräs, jonka olen kierteyttänyt päistä, jotta voin esikiristää palkin hieman. Ehkä koepuristus keväällä.
Hei,

Onko sinulla kuva siitä?
Muutama kysymys;
Halkeillut LVL/kertopalkit ymmärrän, että ne ovat molemmat mittapysyvämpiä ja kestävämpiä, mutta se tulee olemaan paljon kalliimpaa kuin esimerkiksi käyttää 45x70 palkin sisällä. Mitä mieltä olet siitä?
Onko merkitystä, jos lyhyet palkit palkissa ovat pituussuuntaisten palkkien sisäpuolella vai päällä kestävyyden kannalta? Onko etuja tai haittoja siitä, miten ne on sijoitettu?
 
A Anton Olofsson4 sanoi:
Hei,

Onko sinulla kuva siitä?
Muutamia kysymyksiä;
Ymmärrän, että sahatut LVL/kertopalkit ovat molemmat muotostabiilimpia ja kestävämpiä, mutta niistä tulee huomattavasti kalliimpia kuin esimerkiksi käyttää 45x70 palkin sisällä. Mitä mieltä olet siitä?
Onko merkitystä, jos palkin lyhyet koolingit ovat pitkien sisällä tai niiden päällä kestävyyden suhteen? Onko niiden sijoittelussa mitään etuja tai haittoja?
Tietenkin 45x70 on halvempi kuin vastaava lvl-palkki. LVL:n etuna on, että se on 51 mm ja sopii täydellisesti 50 mm PIR tai XPS liimaukseen. Liitän kuvan eri tyypeistä.
 
  • Neljä puupalkin palaa, kaksi vaaleanpunaista ja kaksi keltaista eristemateriaalilla, asetettu rinnakkain puupöydälle.
  • Tykkään
Mixter1973 ja 1 muu
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Tietenkin 45x70 on halvempi kuin vastaava lvl palkki. Lvl:n etu on, että se on 51 mm ja sopii täydellisesti liimaamiseen 50 mm piriä tai xps:ää. Liitän kuvan eri tyypeistä.
Ymmärrän. Mikä lvl palkki sinulla on, jota sahaat? Löytynyt joku edullinen? Ajattelin, että on paljon erilaisia 45mm eristeitä, jos käyttää runkopuita.
 
A Anton Olofsson4 sanoi:
Ymmärrän. Mikä on se tason palkki, jota sahaat? Löytänyt edullista vaihtoehtoa?
Ajattelin, että on paljon erilaisia 45 mm:n eristeitä, jos käyttää runkoja.
Ostin Kertopuupalkin 51x400. Kun käytin C24 puutavaraa, ostin 45x95, jonka sahasin 45x71 saadakseni hieman tilaa liimalle. Käytin PU-liimaa, koska se liimaa muovia, puuta, metallia jne. PU on myös koristava ja sillä on hyvä avoinaika, noin 30 min. Kuitenkin tulos riippuu hyvästä puristuspaineesta kovetuksen aikana.
 
  • Tykkään
Majskaka
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Hei,
valitsen tason, jonka halkaisen sopivan kokoiseksi, ja sitten 11 mm OSB, mutta luultavasti vaihdan XPS:n tilalle PIR, koska sillä on parempi palonkesto, OSB tarjosi paremman suorituskyvyn kuin vaneri. Koska palkit eivät tule näkymään, OSB tuntuu parhaalta suorituskyvyn/hinnan suhteen.

Työskentelen nyt vanerista valmistetun ristikkoelementin kanssa, jota esijännitetään sileällä terästangolla alapuolelta. Tämä muunnelma tulee olemaan näkyvä, joten ulkonäkö on hieman tärkeämpi.
Miten OSB käsitellään, jos haluaa pidemmän palkin kuin 3m? Pituussuunnassa jatkaminen ei taida olla kovin hyvä idea?
 
M Majskaka sanoi:
Miten tehdään OSB:llä, jos haluaa pidemmän palkin kuin 3m? Ei kai ole hyvä jatkaa pituussuunnassa?
Minä tein neljä metriä pitkät ja käytin 2,5 metrin OSB:tä. Siirrä saumojen paikkaa sivuilla. Vanerilla toimi hyvin käyttää "double lap joint" -variaatiota, mutta sitä ei tarvita.
 
  • Tykkään
Majskaka
  • Laddar…
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Ne, jotka tein, olivat neljä metriä pitkiä, ja käytin 2,5 metrin OSB:tä. Siirrä liitokset sivujen välillä. Vanerille toimi hyvin käyttää eräänlaista "double lap joint" -liitosta, mutta sitä ei tarvita.
Okei, mahtavaa! Tuskin levyille joutuu niin suurta kuormaa, sillä "karmit" ovat ne, jotka ottavat sen. Huomasin muuten, että Kerto valmistaa myös lvl karmi, jos haluaa välttää palkkien halkaisun itse.
 
Per Lindh Per Lindh sanoi:
Ne joita tein, olivat neljä metriä ja käytin 2,5 metrin OSB:tä. Siirrä liitokset sivujen välillä. Vanerissa oli hyvä käyttää eräänlaista "double lap jointia", mutta sitä ei tarvita.
Hei Per,
Miten on mennyt, oletko alkanut valmistaa jotain?
 
A Anton Olofsson4 sanoi:
Hei Per,
Miten on mennyt, oletko aloittanut valmistuksen?
Miten tämän kanssa on mennyt?
 
Vilkaisin vähän ja löysin nämä:
https://ibjoist.com/
Näyttää erittäin halvalta, mutta riippuu siitä, mitä toimitus maksaa.
 
A Anton Olofsson4 sanoi:
Miten tässä on käynyt?
Hei Anton,
on ollut vähän liikaa tekemistä, mutta nyt olen valmistanut joitain vippskydd, jotta voin ainakin testata minun vanerista tehtyjä ristikkopalkkejani. Palkit on vahvistettu teräs tanko alapuolella.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.