Kysymys on, olisiko halvempaa ostaa valmis kevytrakenne, jossa on vain yksi levy keskellä, kuin rakentaa omia kaksoislevyillä ja XPS:llä. Eriste parruissa tuskin tuo mitään merkittävää, lukuun ottamatta tarpeellisuutta, kun parru rakennetaan laatikoksi.
Todennäköisesti se tulee halvemmaksi, mutta en etsi hintaa, vaan haluan tehdä mahdollisimman paljon itse. Itse asiassa sain vetomurtuman XPS:ssä, mikä osoittaa, että se siirtää kuormaa. Nyt käytin XPS:ää, jonka puristuslujuus on 250 KPa, mutta on olemassa XPS:ää, jonka puristuslujuus on 700 KPa, mikä pitäisi olla vielä parempaa. Tämä on kuitenkin enemmän akateeminen pohdinta, koska kapasiteetti on täysin riittävä. Aion kuitenkin käyttää sekä ruuveja että liimaa lisäturvallisuutta varten palotilanteessa. Korkeudella on suuri merkitys, katso taivutusvastus. Kuitenkin NNE-talossa pitäisi olla 400 mm eristys tai enemmän.
En tiedä oikeastaan. Minun tapauksessani pystyin valmistamaan ne räätälöityinä oman rakenteeni mukaan, mikä oli minulle erittäin arvokasta. Lisäksi valmistin nämä, kun OSB maksoi noin 100 kr 2.4x1.2m
Kyllä voi, mutta se vaatii enemmän työtä, koska sinun täytyy jyrsiä ja liimata/puristaa levy kiinni koolinkeihin. Lådbalkar-kanssa on helppo naulata rakenne yhteen.
Ensisijaisesti energiatehokkuuden vuoksi. Minun tapauksessani palkit sijaitsevat siten, että palkin ulkopuoli pitää ulkolämpötilan ja sisäpuoli sisälämpötilan. Ilman eristystä palkin sisäinen ilma voisi liikkua vapaasti ja luoda kylmäsiltoja.
Eikö voi naulausliimata koolinki kummallekin puolelle livet. Hyväksyykö tarkastaja kotitekoisia palkkeja?
Eikö voi kiinnittää liimalla sääntöä molemmille elämän puolille? Hyväksytäänkö kotitekoiset palkit tarkastajan toimesta?
Kyllä, se on erinomainen tapa tehdä niin.
Mitä tulee toiseen kysymykseesi, on vaikeampi antaa selkeää vastausta, hyväksytty mihin ja tarkastettu missä suhteessa?
Jos niitä käytetään kantavina elementteinä rakennuksessa, voi usein vaatia todistamaan todellinen lujuus, mikä voi olla vaikeaa. Mikään CE-merkintä tai palkkien sertifiointi ei myöskään ole niin helppo ratkaista. Mutta se on edelleen suhteellisen helppo ja edullinen tapa rakentaa palkkeja itse.
En uskalla luvata sitä. Tiedän kuitenkin, että se meni hyvin minun tapauksessani, minulla on nämä lättbalkar kattotuoleina talossani kahden vuoden ajan. Kumpikaan kunta tai KA ei esittänyt mitään mielipiteitä tai vaatinut papereita/todistuksia.
Voiko naulaliimata säännön elämän kummallekin puolelle. Hyväksytäänkö kotirakennetut palkit tarkastajan toimesta?
OOrem Lipsum sanoi:
Voiko naulaliimata säännön elämän kummallekin puolelle. Hyväksytäänkö kotirakennetut palkit tarkastajan toimesta?
OOrem Lipsum sanoi:
OOrem Lipsum sanoi:
OOrem Lipsum sanoi:
OOrem Lipsum sanoi:
OOrem Lipsum sanoi:
OOrem Lipsum sanoi:
Hei, osittain se riippuu siitä, mitä liimaa käytät. PVAc-liimalla on lyhyt aukioloaika eikä se täytä saumoja. Minulla ei ole suurta kokemusta näistä liimoista rakenteellisiin tarkoituksiin. PU-liiman osalta aukioloaika voi olla 30 minuuttia tai enemmän. Lisäksi PU-liima on saumojen täyttävä, mikä sopii minulle hyvin. Koska PU-liiman on oltava paineella 2-8 kg/cm2, ei ole varmaa, että liimasauma on riittävän hyvä. Hyväksyntä riippuu varmaankin henkilöstä. Olen nyt rakentamassa uusia palkkeja, sekä laatikkopalkkeja että i-palkkeja, joita aion testata. En enää käytä C24-puuta, vaan nykyään käytän lvl-palkkeja, koska niillä on parempi muotostabiilius. Aion testata 6 erilaista palkkityyppiä, joista kaksi ovat yksittäisiä testejä, ts. vain yksi kappale. Muut testaan kaksoiskokeina tai nelikertaisina kokeina. Palaan tuloksiin, kun testit on suoritettu. Testit suoritetaan 4-piste testeillä, jotta saadaan maksimimomentti suuremmalle osalle palkkia.
Hei, osittain riippuu siitä, mitä liimaa käytät. PVAc-liimalla on lyhyt avoin aika eikä se täytä rakoja. Ei ole suurta kokemusta näistä liimoista rakenteellisiin tarkoituksiin. PU-liimalla voi saada avoimen ajan 30 minuuttia tai enemmän. Lisäksi PU-liima täyttää rakoja, mikä sopii minulle hyvin. Koska PU-liiman puristuspaineen tulisi olla 2-8 kg/cm2, ei ole varmaa, että liimasauma on riittävän hyvä. Se, meneekö se läpi, riippuu todennäköisesti henkilöstä. Rakennan nyt uusia palkkeja, sekä laatikkopalkkeja että I-palkkeja, joita aion testata. En enää käytä C24-puuta, vaan käytän nykyään LVL-palkkeja, koska niillä on parempi muotovakaus. Aion testata kuusi erilaista palkkia, joista kaksi on yksittäistestejä, eli vain yksi kappale. Muut testaan kaksoiskokeina tai nelinkertaisina kokeina. Palaan tuloksiin, kun testit on suoritettu. Testit tullaan suorittamaan 4-piste testeina, jotta saadaan maks momentti suuremmalle osalle palkkia.
Se toimi siten ja siten lainaamisen kanssa. En saanut näkyviin mitään vastauskenttää, joten yritin useaan otteeseen, sitten kaikki jäi ja niitä ei voinut poistaa. Opin todennäköisesti.
Se toimi jotenkin lainauksen kanssa. En saanut vastauskenttää esiin, joten yritin useaan otteeseen ja sitten kaikki pysyi paikoillaan eikä niitä voinut poistaa. Opin varmaan sen.
@Per Lindh miten tämä sujui?
Minulla on joukkueen OSB-skivor, joita haluaisin käyttää juuri tähän ja sitten valmistaa seinäelementtejä omien mittojeni mukaisesti. Joten olen erittäin kiinnostunut tietämään, miten tämä on mennyt.
Olen tehnyt samanlaisia palkkeja laatikkopalkkien muodossa. Eivät kuitenkaan optimoitu päiden kannatuksissa. Olin myös ajatellut käyttää tavallista eristystä, mutta vaihdoin XPS:ään pienen pohdinnan jälkeen. Testasin palkkeja, yhteensä viisi, sekä kolmen että neljän pisteen kuormituksella murtumaan asti.
Materiaalit, rimoja C24 45x95 jotka halkaistiin 70 mm, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU liima ja rakennusruuvi W 6,0x40 käytettiin palkkeihin 1, 3 ja 5.
Palkit 1-3 olivat 2500 mm, ts. yhden OSB:n pituinen. Palkit 4 ja 5 olivat 4200 pitkiä. Lyhyet palkit kuormitettiin kolmen pisteen kuormituksella ja pitkät neljän pisteen kuormituksella.
Palkki 1 oli toteutettu pelkällä ruuviliitoksella ja XPS-ytimellä.
Palkki 2 oli sekä ruuvattu että liimattu PU-liimalla. Myös XPS oli liimattu rimoihin ja OSB:hen. Sen jälkeen poistettiin kaikki ruuvit simuloidakseni pelkkää liimausta, ts. ruuveja käytettiin vain riittävän liimapuristuksen saamiseksi. Toki ruuvinreiät teoriassa hieman heikentävät, mutta huomioon ottaen materiaaliparametrien muut satunnaisuudet, se on vähäpätöinen kokonaiskuvassa.
Palkki 3 oli sekä ruuvattu että liimattu aivan kuten palkki 2, mutta erotuksena, että ruuvit saivat jäädä paikoilleen.
Palkki 4 oli ensimmäinen tekemäni palkki ja toimi hieman pilottiprojektina. Tämä palkki oli myös ruuvattu ja liimattu. Kuitenkin käytettiin uppokantaisia ruuveja.
Palkki 5 oli samankokoinen kuin palkki 4 mutta käytettiin toisenlaisia ruuveja, katso yllä.
Koska tämä on harrasteprojekti, voi hetki mennä ennen kuin täydellinen raportti on valmis.
Toivottavasti tämä voi inspiroida muita.[kuva][kuva][kuva][kuva]
Hei, sain kysymyksen, miten menee ja olen työstämässä hieman päivitettyä versiota, jossa kokeilen muutamaa rakennusvanerilla ja itse asiassa neljää palkkia OSB:llä. Aion testata näitä joskus tammikuussa ja laitan todennäköisesti tulokset esiin helmikuussa. Kaikki riippuu käytettävissä olevasta ajasta.
Ensimmäisissä käytin rakennuspuuta (C24), 45x95, jonka halkaisin 70 mm:iin sopimaan XPS-eristyksen paksuuteen. Uudessa versiossa kokeilin halkaista Lvl (Kerto) palkkia. Palkki oli alun perin 51x400x4000, jonka myöhemmin halkaisin 51x45x4000. Lvl:n valinnan syynä oli se, että ne ovat huomattavasti muodostaan vakaita ja siksi helpompia käsitellä. Olen tähän mennessä painanut 4 palkkia OSB:llä, ja kokeilujeni toistettavuus on ollut erittäin hyvä. Aion painaa kaksi palkkia, joissa sydän koostuu 12 mm k-vanerista vertailun vuoksi. Palaan asiaan, kun aika riittää.
Olen nyt alkanut puristaa päivitettyjä palkkejani, jotka voi nähdä täällä. [linkki]
Ensimmäisissä käytin rakennepuuta (C24), 45x95, jotka halkaisin 70 mm:iin sopimaan XPS-eristyksen paksuuteen. Uudessa versiossa kokeilin halkaista Lvl (Kerto) palkin. Palkki oli alun perin 51x400x4000, jonka myöhemmin halkaisin 51x45x4000. Lvl:n valinnan syynä oli, että ne ovat huomattavasti muodossa pysyvämpiä ja siksi helpompia käsitellä. Olen tähän mennessä puristanut 4 palkkia OSB:lla ja toistettavuus kokeissani on ollut erittäin hyvä. Aion puristaa kaksi palkkia, joissa rakennepuu koostuu 12 mm k-vanerista vertailun vuoksi. Palaan lisätietojen kanssa kun aikaa riittää.