Koska olen keskellä 36 kevyen palkin valmistusta, ajattelin samalla postata keskusteluketjun aiheesta. Pitäkää tämä enemmän vinkkinä kuin kehotuksena, koska puhumme kantavista rakennusosista, joten on syytä harkita ennen kuin ryhtyy tällaiseen valmistukseen. En myöskään tiedä, säästääkö itse tekemällä rahaa, mutta minua ajaa eteenpäin se, että on hauskaa tehdä asioita itse ja on mukavaa saada räätälöity geometria palkkeihin.
Palkkien on tarkoitus olla katon kannattimia tulevaan 100 m2 vapaa-ajan asuntoon, yhdessä harjapalkin kanssa ne muodostavat perustan 34 asteen satulakatolle.
Palkkien rakenne koostuu kahdesta 45x70 pystyyn asetetusta osasta, joiden molemmilla puolilla on naulaliimattu OSB. Steinersin lauseen mukaan rakenteen hitausmomentti on noin 17400 cm4, mikä voidaan verrata 45x220 normaalin, jolla on vajaa 4000 cm4, toisin sanoen nämä ovat melko tukevia palkkeja. Tässä laskelmassa en ole lainkaan huomioinut OSB-levyjen tuomaa lisähitausmomenttia, joten käytännössä ero on luultavasti vielä suurempi, mutta on hyvä olla marginaalia.
Ainekset (36 palkkiin) ovat seuraavat:
-200m 45x70 C24 (ei saa jatkaa, joten pituuden on oltava räätälöity rakenteen mukaan)
-48 kpl OSB 1197x2500x11, jotka sahataan kolmeen yhtä suureen osaan
-noin 4000 kpl konenaula 2.8x50mm
-noin 10l ulkokäyttöön soveltuvaa puuliimaa/valkoista liimaa (löytyy varmasti monia eri liimoja, jotka käyvät)
-6 paketillista 1165x565x45 eristelevyjä
Kokonaiskustannus 17070 kr ja noin 100 tuntia työtä.
Kokoonpanossa helpottaa paljon, jos käyttää hieman aikaa kiinnitysrautaan. On tärkeää, että alusta on täysin tasainen, kun OSB-sivut asennetaan, koska runko säilyttää sen muodon, joten siksi tasainen alusta on tärkeää.
Älä epäröi antaa mielipiteitä ja/tai kysymyksiä, jos sinulla on mietittävää.
Mietin, kuinka paljon rahaa voisi säästää. Rakensin taloni massonite beams -materiaalista valmistetulla kevyellä palkilla, eikä se ollut erityisen kallis. Yksi ero on, että ne sisältävät vain yhden OSB-levyn keskellä. OSB ei olekaan nykyään suoraan sanottuna halpaa.
En tiedä oikeastaan. Minun tapauksessani pystyin räätälöimään ne oman konstruktionini mukaan, mikä oli minulle todella arvokasta. Sitten valmistin nämä, kun yhden OSB:n hinta oli noin 100 kr ja koko oli 2.4x1.2m.
SSmurfen1 sanoi:
Voiko kevytsalkoja rakentaa 10 mm OSB:llä elämän tyyliin, kuten Masonite Beams, Hunton tai jotain vastaavaa? Voiko se kannattaa?
Kyllä voi, mutta se vaatii enemmän työtä, koska sinun täytyy jyrsiä ja liimata/puristaa levy kiinni rankoihin. Palkkirakenteilla on helppo nakutella rakenne kasaan.
NNiq sanoi:
Onko eristäminen tarkoitettu ääntä varten? Vai onko jokin muu syy?
Ensisijaisesti energiatehokkuuden vuoksi. Minun tapauksessani palkit on asennettu siten, että palkin ulkopuoli on ulkolämpötilassa ja sisäpuoli sisälämpötilassa. Ilman eristystä palkin sisäilma voisi liikkua vapaasti ja luoda kylmäsiltoja.
Olen tehnyt vastaavia palkkeja laatikkopalkkeina. Eivät kuitenkaan optimoitu päissä. Olin myös ajatellut käyttää tavallista eristettä, mutta vaihdoin XPS:ään mietittyäni jonkin aikaa. Testasin palkit, yhteensä viisi, sekä kolmen että neljän pisteen rasituksella murtumaan asti.
Materiaali, reglar C24 45x95 halkaistu 70 mm:ksi, OSB 3 11 mm, XPS 70 mm, PU liima ja rakenneruuvi W 6,0x40 käytettiin palkkeihin 1, 3 ja 5.
Palkit 1-3 olivat 2500 mm, eli yksi OSB pitkä. Palkit 4 ja 5 olivat 4200 pitkiä. Lyhyitä palkkeja kuormitettiin kolmen pisteen kuormituksella ja pitkiä neljän pisteen kuormituksella.
Palkki 1 tehtiin pelkästään ruuviliitoksella ja XPS-ytimellä.
Palkki 2 oli sekä ruuvattu että liimattu PU-liimalla. Myös XPS oli liimattu reglarille ja OSB:lle. Tämän jälkeen poistin kaikki ruuvit simuloidakseni pelkkää liimausta, eli ruuvit olivat vain riittävän liimapuristuksen pitämiseksi. Toki ruuvinreiät antavat teoreettisesti pienen heikennyksen, mutta ottaen huomioon materiaaliparametrien hajonnan se on vähäpätöinen kokonaisuudessaan.
Palkki 3 oli sekä ruuvattu että liimattu aivan kuten palkki 2, mutta erona, että ruuvit saivat jäädä.
Palkki 4 oli ensimmäinen tekemäni palkki, ja se toimi pienimuotoisena pilottiprojektina. Tämä palkki oli myös ruuvattu ja liimattu. Kuitenkin käytettiin upotettuja ruuveja.
Palkki 5 oli samassa mitassa kuin palkki 4, mutta kuitenkin eri ruuveilla, katso yllä.
Koska tämä on harrastusprojekti, voi kestää jonkin aikaa ennen kuin täydellinen raportti on valmis.
Erittäin mielenkiintoisesti ja tyylikkäästi esitetty! Minulla on vain vatsan tunne siitä, että tällaiset palkit tulevat erittäin vakaiksi ja vahvoiksi. Sinun versiosi, jossa on liimattu XPS ytimessä, pitäisi olla vielä vakaampi. Laskin vain teoreettisen hitausmomentin, mutta en koskaan tehnyt kuormitustestejä.
Kysymys on, onko edullisempaa ostaa valmis kevytsilta, jossa on vain yksi levy keskellä, kuin rakentaa omia kaksinkertaisilla levyillä ja xps:llä. Eristys sillassa tuskin tuo mitään lisäarvoa, paitsi että sitä tarvitaan, kun silta rakennetaan laatikkona.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.