3 267 lukukertaa ·
11 vastausta
3k lukukertaa
11 vastausta
Hyvin eristetty kylmä autotalli
Hei
Minulla on oikea arvoitus, jota yritän ratkaista.
Minä ja setäni rakennamme autotallia/konehalli. Rakennus on kooltaan 12x7m ja korkeutta katossa on 4 metriä. Se on melkein valmis ja rakennettu kuvan mukaisesti kahdella eristekerroksella sekä höyrynsululla. Tarkoituksena on, että jonain päivänä sisään tulee lämpöpumppu, joka pitää noin 15 astetta ympäri vuoden. Mutta juuri nyt ja muutaman vuoden eteenpäin autotallissa ei ole lämmitystä. Ehkä vain joskus satunnaisesti se lämmitetään tilapäisesti 3-vaiheen lämpöpuhaltimella.
Nyt pohdintani. Voiko autotalli vahingoittua siitä, ettei sitä lämmitetä jatkuvasti tällä rakenteella? Voiko olla riski kosteusvaurioille? Pohdin, että rakennus onhan rakennettu lämmitettäväksi, mutta sitten käykin toisin päin.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Minulla on oikea arvoitus, jota yritän ratkaista.
Minä ja setäni rakennamme autotallia/konehalli. Rakennus on kooltaan 12x7m ja korkeutta katossa on 4 metriä. Se on melkein valmis ja rakennettu kuvan mukaisesti kahdella eristekerroksella sekä höyrynsululla. Tarkoituksena on, että jonain päivänä sisään tulee lämpöpumppu, joka pitää noin 15 astetta ympäri vuoden. Mutta juuri nyt ja muutaman vuoden eteenpäin autotallissa ei ole lämmitystä. Ehkä vain joskus satunnaisesti se lämmitetään tilapäisesti 3-vaiheen lämpöpuhaltimella.
Nyt pohdintani. Voiko autotalli vahingoittua siitä, ettei sitä lämmitetä jatkuvasti tällä rakenteella? Voiko olla riski kosteusvaurioille? Pohdin, että rakennus onhan rakennettu lämmitettäväksi, mutta sitten käykin toisin päin.
Toivottavasti ymmärrätte, mitä tarkoitan.
Teoriassa kyllä, mutta käytännössä se ei todennäköisesti merkitse suurta mitään tapauksessasi. Sinulla on eristetty pohjalaatta, oletan? Niin kauan kuin se tuulettuu ja lämmitetään silloin tällöin, se ei tule olemaan haitallista.
Mutta miksi ei lämmitystä, jos aiot kuitenkin lämmittää joskus kolmevaiheisella puhaltimella? Miksi ei vain pitää vähän lämpöä päällä, jos se on kuitenkin suunnitelmana tulevaisuudessa?
Mutta miksi ei lämmitystä, jos aiot kuitenkin lämmittää joskus kolmevaiheisella puhaltimella? Miksi ei vain pitää vähän lämpöä päällä, jos se on kuitenkin suunnitelmana tulevaisuudessa?
Kyllä, se on eristetty laatta. Kuulostaa hyvältä. Ilmastoinnista minulla on myös ajatuksia, onko sinulla vinkkejä? Voiko asentaa pax-puhaltimen tai vastaavan? Aion pian asentaa OSB:tä ja silloin ajattelin ilmastointia. Kyllä, haluaisin ehdottomasti saada lämpöä heti, mutta minä ja setäni, jonka kanssa rakennan, emme ole yhtä mieltä tässä asiassa. Kiitos vastauksesta!sunnis sanoi:
Teoreettisesti kyllä, mutta käytännössä ei sillä taida olla suurta merkitystä sinun tapauksessasi. Sinulla on eristetty laatta oletettavasti? Niin kauan kun se on tuuletettu ja lämmitetty silloin tällöin, se ei ole vahingollista.
Mutta miksi ei lämmitystä, jos kuitenkin aiot lämmittää välillä kolmevaihepuhaltimella? Mikset pidä pientä lämpöä päällä, jos se on kuitenkin suunnitelma tulevaisuudessa?
Lizzardo
Omatoimirakentaja
· Örebro
· 259 viestiä
Lizzardo
Omatoimirakentaja
- Örebro
- 259 viestiä
Ajatellen kuvaa, oletan, että rakennat täysin tiivistä ja hyvin eristettyä autotallia. Jos mietit pientä kylpyhuonetuuletinta, täytyy myös tehdä aukko korvausilmaventtiilille, jotta ilmaa saadaan sisään, ellet käytä vuotavia portteja. Minä itse olen juuri päättänyt samanlaisen projektin ja valitsin autotalliin FTX:n. Olen erittäin tyytyväinen siihen2 2hjul sanoi:Kyllä, se on eristetty laatta. Se kuulostaa hyvältä. Mitä tulee ilmastointiin, minulla on myös kysymyksiä, jos sinulla on vinkkejä? Voiko asentaa Pax-tuuletin tai vastaava? Aion pian asentaa OSB-levyt ja silloin ajattelin ilmastointia. Kyllä, lämmityksen suhteen olisin todella halunnut lämmityksen heti, mutta en ole samaa mieltä siitä asiasta setäni kanssa, jonka kanssa rakennan. Kiitos vastauksesta
Omakotitalossani, jossa on samanlainen rakenne, käytän lämmitykseen Mitsubishi FH35 -lämpöpumppua ja ilmanvaihtoon Mitsubishi VL-100 -ilmanvaihtokonetta, joka on pieni epävirallinen FTX-yksikkö, joten saat energian talteenoton.2 2hjul sanoi:
Muuten voit asentaa venttiilejä. Yksi matalalle ja yksi korkealle.
Joo, se on varmaan täysin tiivis paitsi jokin rako portissa, joka varmasti voi olla. Joo, sitten minun täytyy asettaa jonnekin venttiili autotallin alaosaan? Jos käyttää ilmalämpöpumppua, miten se toimii, ottaako se ilmaa ulkoa? Mitä FTX on? Onko se yksinkertainen juttu? Kiitos vastauksestaLizzardo sanoi:
Ajattelen, että rakennat täysin tiiviin ja hyvin eristetyn autotallin ottaen huomioon kuvan.
Jos mietit jotain pientä kylpyhuoneen tuuletinta, sinun täytyy myös tehdä reikä raitisilman venttiilille, jotta ilma pääsee sisään, ellet käytä epämääräisiä portteja.
Olen itse suorittanut samanlaisen matkan ja valitsin FTX:n autotallissa.
Olen erittäin tyytyväinen siihen![]()
Okeisunnis sanoi:
Joo, minun täytyy miettiä vähän. Venttiili alhaalla ja pax-fläktti ylhäällä varmaan toimii. Vähän budjettiratkaisu ehkä.
Lizzardo
Omatoimirakentaja
· Örebro
· 259 viestiä
Lizzardo
Omatoimirakentaja
- Örebro
- 259 viestiä
2 2hjul sanoi:Joo, se on täysin tiivis lukuun ottamatta jotain rakoa portin kohdalla, joka varmasti voi olla. Joo, sitten minun pitää laittaa joku venttiili alas jonnekin autotallissa? Jos käyttää ilmalämpöpumppua, miten se toimii, ottaako se ilmaa ulkoa? Mitä FTX on? Onko se yksinkertainen juttu
Kiitos vastauksesta
Sinun kannattaa tehdä niin.2 2hjul sanoi:Joo, se on täysin tiivis lukuun ottamatta jotain rakoa portin kohdalla, joka varmasti voi olla. Joo, sitten minun pitää laittaa joku venttiili alas jonnekin autotallissa? Jos käyttää ilmalämpöpumppua, miten se toimii, ottaako se ilmaa ulkoa? Mitä FTX on? Onko se yksinkertainen juttu
Kiitos vastauksesta
Ei, ilmalämpöpumppu kierrättää vain olemassa olevaa sisäilmaa.
FTX = Poistoilma ja tuloilma lämmön talteenotolla.
Itse käytän pienempää taloyksikköä (Swegon Casa R3), mutta autotallini on hieman isompi.
Yksinkertaista ja yksinkertaista, ei ole rakettitiedettä
Kuten yllä mainittiin, Mitsubishi vl100 voi olla ihan kelvollinen vaihtoehto.
Kuten olen ymmärtänyt, on olemassa riski kondensaation muodostumisesta diffuusioesteen väärälle puolelle, kun sisällä tulee kylmempi kuin ulkona. Esimerkiksi keväällä. Lämmin ulkoilma kondensoituu suhteellisen kylmälle diffuusioesteelle, joka viilenee kylmän sisäilman vaikutuksesta. Tiedän itse, miten se oli autotallissani aluksi (ilman autotallin ovea ja vain kevyt pressu sen korvikkeena), autotallissa saattoi olla 10°C, mutta auringonpaisteessa ulkona 25°C aamulla. Ja eristyksen takia kesti koko päivän ennen kuin lämpötila sisällä nousi 18-20°C:een.
Tästä huolimatta yritin etsiä merkkejä kondensaatiosta, kun purin seinää tällaisessa tilanteessa, näkemättä kuitenkaan mitään kondensaatiota. En myöskään ole nähnyt hometta orgaanisissa materiaaleissa diffuusioesteen ulkopuolella. Joten en itse henkilökohtaisesti ole voinut vahvistaa tätä teoriaa.
Tästä huolimatta yritin etsiä merkkejä kondensaatiosta, kun purin seinää tällaisessa tilanteessa, näkemättä kuitenkaan mitään kondensaatiota. En myöskään ole nähnyt hometta orgaanisissa materiaaleissa diffuusioesteen ulkopuolella. Joten en itse henkilökohtaisesti ole voinut vahvistaa tätä teoriaa.
Klikkaa tästä vastataksesi