J
N Nygge72 sanoi:
Kyllä, verhosin mökin, joka minulla on. Ensimmäisen lyhyen sivun naulain käsin (ja sitten olinkin pilalla olkapäässä 6 kuukautta 😂 Kun on mitä on toimistohiirenä), sen jälkeen ostin naulapyssyn, ja säädin kuten sanoit, niin että jäi noin 1 cm, joka naputeltiin käsin sisään. Toimi loistavasti, ja mikä ero ajankäytössä.
Kyllä, huomaat vaikka käsivartesi olisivat kuin sinun käsivartesi, on olemassa raja, jossa se rasittaa liikaa. Joskus on suostuttu naulaamaan käsin, mutta silloin ei tehdä paneelia kerralla vaan tehdään muuta välissä, ehkä paneelia 1-2 päivää viikossa ja sitten tehdään töitä sisätiloissa, mutta se ei ole kaikkein aikatehokkainta, joten ei ole niin paljon ihmisiä, jotka haluavat ottaa sen taloudellisen iskun, kun niin sanotaan... Naulauspyssyllä tulee todella hyvää jälkeä, kunhan säädetään kunnolla eikä vain suihkutella menemään vaan otetaan rauhallisesti...
 
  • Tykkään
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 sanoi:
Miksi puusepät usein naulaavat käsin paneelit, eivätkä käytä naulapyssyä?
Se näyttää paljon siistimmältä, jos osaa naulata käsin, ja todennäköisesti julkisivu kestää myös pidempään.
 
F fribygg sanoi:
Se käsin naulaten se näyttää paljon hienommalta ja todennäköisesti julkisivu kestää pidempään.
Millä tavalla tarkoitat, että puu tietäisi/toimisi eri tavalla, jos se on käsin naulattu verrattuna pistoolilla? Ymmärrän toki, että jos tuottaa pään liian kauas, niin voi vahingoittaa, samalla kun pistoolilla se käy nopeammin ja halkeamia syntyy vähemmän. Joten minun on vaikea nähdä, että sillä olisi eroa.
 
  • Tykkään
Jansson69
  • Laddar…
J
N Nygge72 sanoi:
Millä tavalla tarkoitat puun tietävän/toimivan eri tavalla, jos se on käsin naulattu verrattuna pistoolilla? Jos työnnät pään liian syvälle, ymmärrän toki, että voi vahingoittaa, samalla kun pistoolilla se käy nopeammin ja halkeilua on vähemmän. Joten minun on vaikea nähdä, että se tekisi eron.
Puhut kuin ammattilainen😉
 
J Jansson69 sanoi:
Puhut kuin ammattilainen😉
🤣
 
N Nygge72 sanoi:
Miten tarkoitat, että puu tietäisi/toimisi eri tavoin, jos se on käsin naulattu verrattuna pistoolilla? Jos pää menee liian syvälle, ymmärrän, että se voi vahingoittaa, samalla kun naulauspistoolilla työ sujuu nopeammin vähäisemmällä halkeilulla. Joten minun on vaikea nähdä, että sillä olisi merkitystä
On todennäköistä, että aina on jokin naula, joka menee liian syvälle julkisivuun, jos naulaat koneella. Näissä kohdissa saat ajan myötä kosteutta puuhun, mikä lisää vahinkoriskiä.
 
F fribygg sanoi:
On todennäköistä, että aina on jonkin tai joidenkin naulojen kohdalla, että ne menevät liian syvälle julkisivuun, kun naulaat koneella; näissä kohdissa kosteus imeytyy ajan myötä puuhun ja on vaara vaurioille.
Näin se luultavasti on, mutta kun en ole ammattipuuseppä samalla tuntemuksella, uskon, että vasaralla lyödessäni lyön luultavasti muutamia liian kovaa ja vaurioitan puuta.

Tämä on myös jotain, jonka olen kuullut aikaisemmin, ja lukenut siitä jonkin verran, koska en ole ammattipuuseppä ja haluan tehdä oikein. Mutta en usko koskaan törmänneeni artikkeliin, joka todella todistaa tämän väitteen, että se vaurioituisi niin paljon, että lauta hajoaisi paljon nopeammin ja kuinka kauan siitä sitten puhutaan.

Maailmassani (mutta voin olla väärässä) tämä naula on ulkoasennossa, jossa ilma kulkee koko ajan, joten sen pitäisi myös auttaa kuivattamaan kosteutta, joka mahdollisesti syntyy uponneessa kohdassa?
 
Sitten on (neuvojan mukaan) parempi käsin naulata, koska silloin kuidut erottuvat missä naula menee sisään, kun taas nopeasti sisään ammuttaessa kuidut katkeavat. Rikkoutuneet kuidut imevät enemmän kosteutta. En tiedä, kuinka paljon tämä vaikuttaa.
 
J
Voisin arvata, että nykyään suurin osa kaikesta paneloinnista ammutaan, kun rakennetaan uutta tai tehdään täydellisiä remontteja, joissa panelointi vaihdetaan koko talossa. Toki on joitakin, jotka naulaavat kaiken käsin, mutta heitä on varmasti vähän...
 
  • Tykkään
FredrikR ja 1 muu
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.