J
N Nygge72 skrev:
Ja jag klädde om en stuga jag har. Första kortsidan handspikade jag (sen var jag förstörd i axeln 6mån 😂 Kontorsråtta som man är), efter det köpte jag pickan, och ställde som du sa, så det blev 1 cm kvar ungefär och handknacka in. Funkade skitbra, och vilken jäkla skillnad i tidsåtgång
Ja du ser även om man har underarmar som dina överarmar så finns det en gräns där det sliter för mycket, har någon gång gått med på att handspika men då gör man inte panelen i ett svep utan gör annat emellan kanske panel 1-2dagar i veckan och sedan gör man arbeten invändigt men det är inte det mest tidsekonomiska så det är inte så många som vill ta den ekonomiska smällen om man säger så..
Det blir jättebra med spikpistol bara man ställer in den och inte bara pepprar på utan tar det lite lungt..

• Gilla
Nygge72
  • Laddar…
N Nygge72 skrev:
Hur kommer det sig att snickare ofta handspikar panel, gentemot att använda pistol?
Det blir mycket snyggare om man kan handspikar, sannolikt kommer fasaden dessutom hålla längre.

F fribygg skrev:
Det blir mycket snyggare om man kan handspikar, sannolikt kommer fasaden dessutom hålla längre.
På vilket sätt menar du att träet skulle veta/agera olika om det är handspikat gentemot med pistol? Om man kör in skallen för långt förstår jag ju att man kan skada, samtidigt som med picka går det snabbare med minskad sprickbildning. Så har svårt att se att det skulle göra skillnad

• Gilla
Jansson69
  • Laddar…
J
N Nygge72 skrev:
På vilket sätt menar du att träet skulle veta/agera olika om det är handspikat gentemot med pistol? Om man kör in skallen för långt förstår jag ju att man kan skada, samtidigt som med picka går det snabbare med minskad sprickbildning. Så har svårt att se att det skulle göra skillnad
Du talar som ett proffs😉

J Jansson69 skrev:
Du talar som ett proffs😉
🤣

N Nygge72 skrev:
Det kommer sannolikt alltid vara någon eller några spik som går för långt in i fasaden om du spikar med maskin, på de ställena får du med tiden fuktinträngning i träet och risk för skador.

F fribygg skrev:
Det kommer sannolikt alltid vara någon eller några spik som går för långt in i fasaden om du spikar med maskin, på de ställena får du med tiden fuktinträngning i träet och risk för skador.
Så är det troligen, men då jag inte är proffssnickare med samma känsla, så skulle jag tro att även med hammaren skulle jag slå några för hårt och skada trä.

Sen är ju detta något jag hört förr, och läst en del omkring just för jag inte är en proffssnickare, och vill göra rätt. Men jag tror aldrig jag stött på en artikel som faktiskt bevisar denna tes om att det skulle bli så förstört att brädan bryts ner mycket snabbare och vilken tid man då talar om.

För i min värld (men jag kan ha fel), ligger ju denna spik i ett ytterläge där luft hela tiden passerar, så det bör ju även borga för att torka upp fukt som ev skulle komma i försjunkningen?

Sedan är det (enligt de som ger råd) bättre med handspikning för att då särar man på fibrerna där spiken går in, medan man har av fibrerna om man skjuter in med hög hastighet. Trasiga fibrer suger åt sig mer fukt. Hur mycket det påverkar har jag ingen aning om.

J
Skulle gissa att i dagensläge så skjut majoriteten av all panel när man bygger nytt och gör helrenoveringar där man byter panelen på hela huset, visst finns det enstaka som handspikar allt men dom är nog få..

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.