Olemme remontoimassa eteistä ja päätimme vaihtaa klinkkerilattian uuteen klinkkeriin ja parkettiin. Joten purimme irti klinkkerilaatat ja klinkkerin kiinnityslaastin. Huomasimme kuitenkin, että betoni oli melko huokoista joillakin kohdilla, ja taltta meni läpi betonista joissakin paikoissa. Usein reunojen pitkin. Kun otimme ylös lastulevyn lattiasta, voitiin nähdä valetun betonin poikkileikkaus. Pitäisikö valun näyttää tältä? Tuntuu siltä, että on oikaistu. Voin lisätä, että meillä on vesikiertoinen lattialämmitys eteisessä.
Tässä näkyy poikkileikkaus:
Tässä menin läpi betonista, kun purin, ja lattialämmitysputki näkyy:
Näyttääkö EPS:ltä? Voin olla väärässä, mutta muistaakseni se on hieman karkea, kuten kivi-styrox suurin piirtein. Pitäisi kohtuullisesti olla huokoisempaa kuin tavallinen betoni.
Näyttää EPS:ltä? Voi olla väärin, mutta muistan sen olevan hieman karkeampi, kuten kivi-styroksi suunnilleen. Pitäisi järkevästi ajatellen olla huokoisempi kuin tavallinen betoni.
Mikä sitten on ongelma? Tietysti EPS:llä ei valeta kantavia holveja, joten se, että tietyissä kohdissa voi tehdä reikiä talttapäämeisselillä, ei vaikuta kantavuuteen.
EPS:ää käytetään täyttö- ja eristemateriaalina.
Mikä on ongelma sitten? Tietenkään EPS:llä ei valeta kantavia holveja, joten se, että voi tehdä reikiä talttapäällä tietyissä kohdissa, ei vaikuta kantavuuteen. EPS:ää käytetään täytteenä ja eristyksenä.
Ok, kiitos kaikista vastauksista. Nyt olen oppinut mitä EPS on. Alapohja on kevytbetonia (luulen), koska meillä on kellari.
Oikeastaan minulla ei ole ongelmaa, halusin vain tietää, miksi rakennettiin niin kuin tehtiin. Olin kuitenkin hieman huolissani siitä, että lattialämmitysputki oli tietyissä kohdissa 1 cm pinnasta ja olin lähellä, että olisin iskenyt taltan putkeen.