Rakennusprojektini (joka onneksi on vain suunnitteluvaiheessa) on täysin pysähtynyt.

Haluan rakentaa eräänlaisen ladossa olevan rakennuksen, kooltaan 5,5 x 14 metriä, jossa ensimmäiset 7 metriä ovat autotalli, jossa on varasto yläkerrassa, ja toiset 7 metriä ovat eräänlainen toimisto, jossa on makuuparvi yläpuolella.

Hieman googlattuani tuli selväksi, että runkokattoristikko on tarpeellinen, koska haluan käyttää tilaa maksimaalisti. Lisäksi sen pitää olla kannattava, koska haluan autotallin toiseen päähän ja pystyä ajamaan auton sisään.

Sitten soitin kattoristikkovalmistajalle ja pyysin seuraavaa:
Runkokattoristikko, jänneväli 5360 mm, kulma 41 astetta, 400 mm korotettu kattoristikkopohja, lumikuormavyöhyke 1,5, aaltopeltikatto.

Kattoristikkovalmistaja ilmoitti, että tämä ei onnistu kantavana rakennuspuulla. Täytyy olla tuki keskellä, esimerkiksi liimapuupalkki, joka on melko massiivinen (luulen, että hän sanoi 220 mm). Hän on laskenut kattoristikoiden välille cc 1200 mm.

Sitten puhuin kirvesmiehen kanssa, joka sanoi, että ei pitäisi olla mitään ongelmaa, hän rakensi vähän aikaa sitten samankaltaisen projektin, joka oli hieman leveämpi eikä siinä ollut liimapuupalkkia tai kantavaa sisäseinää. Hän kuitenkin sanoi, että he laittivat vaakapalkkeja cc 400 kattoristikoiden väliin...

Voiko olla niin, että kattoristikkosuunnittelija on laskenut vain cc 1200 kattoristikot ja siksi kantavuus ei toimi, kun taas jos olisin sanonut, että voisin laittaa lisää palkkeja kattoristikoiden väliin, se olisi ollut ok?

Muuten en ymmärrä, miten voi saada niin eri tietoja. Täällä, missä asun, on paljon latoja varastoparvella, ja olen melko varma, että yhtään niistä ei ole keskituella...

Mitä minulta on jäänyt huomioimatta?
Kiitos etukäteen

Soita ja tarkista kattotuolien valmistajalta uudelleen, voi olla kuten mainitsit, että hän tarkisti vain cc1200 eikä ottanut huomioon muita edellytyksiä.

Olen suunnittelemassa 6x8m autotallia, jossa minun on pakko olla HEB140 kattotuolien alla 1200 mm sisällä, jotta voin olla c24 220 mm + pylväs jossain keskellä.
Ajattelin, että HEB-palkki voisi olla hyvä taljan vaunun ripustamiseen :-)
Garagen katon leikkauspiirustus, jossa näkyy mitat, HEB140-palkki ja kattotuolit. Rakenteen tukipilari merkitty keskelle.
Laitan palkin alle sen sijaan, että se olisi sisällä.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.