4 802 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
Huokoiset saumat savupiipussa
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 083 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 083 viestiä
Hei!
Pitkä tarina lyhyesti - nuohooja tuomitsi meidän vuodelta 1893 olevan savupiipun, koska laastisaumat olivat niin huokoisia, että hän pystyi työntämään ruuvimeisselin niihin ja savua vuoti kanavien välillä. Hän sanoi siksi, että meidän täytyy asentaa sisäputki sen hyväksymiseksi, joten olemme tehneet sen.
Kuitenkin olen osittain innostunut rakennusten hoidosta, mutta olen myös ymmärtänyt, että sisäputkien käyttöikä on joissain tapauksissa vain 5-10 vuotta.
Mietin siis - jos ottaa putken pois, voiko huonot saumat korjata huolehtimalla, että ulkopuolinen rappaus on hyvässä kunnossa ja käyttämällä liukulaastia ja tukia, jotta kanavat eivät romahtaisi, vai onko jotain muuta? Jos olisi ollut romahdusriski, sitä ei olisi saanut jättää seisomaan (oletan), ja tiiveyden pitäisi ehdottomasti ratketa edellä mainituilla toimenpiteillä.
Olen myös ymmärtänyt, ettei oikeastaan ole muita lakeja kuin että savupiipun täytyy olla tiivis kaikkien kanavien ja ulkopinnan välillä eikä saa aiheuttaa paloriskiä.
Onko kenelläkään tietoa, kuinka meidän tulisi toimia, jos haluamme palauttaa savupiipun normaaliin kuntoon ilman sisäputkea?
Pitkä tarina lyhyesti - nuohooja tuomitsi meidän vuodelta 1893 olevan savupiipun, koska laastisaumat olivat niin huokoisia, että hän pystyi työntämään ruuvimeisselin niihin ja savua vuoti kanavien välillä. Hän sanoi siksi, että meidän täytyy asentaa sisäputki sen hyväksymiseksi, joten olemme tehneet sen.
Kuitenkin olen osittain innostunut rakennusten hoidosta, mutta olen myös ymmärtänyt, että sisäputkien käyttöikä on joissain tapauksissa vain 5-10 vuotta.
Mietin siis - jos ottaa putken pois, voiko huonot saumat korjata huolehtimalla, että ulkopuolinen rappaus on hyvässä kunnossa ja käyttämällä liukulaastia ja tukia, jotta kanavat eivät romahtaisi, vai onko jotain muuta? Jos olisi ollut romahdusriski, sitä ei olisi saanut jättää seisomaan (oletan), ja tiiveyden pitäisi ehdottomasti ratketa edellä mainituilla toimenpiteillä.
Olen myös ymmärtänyt, ettei oikeastaan ole muita lakeja kuin että savupiipun täytyy olla tiivis kaikkien kanavien ja ulkopinnan välillä eikä saa aiheuttaa paloriskiä.
Onko kenelläkään tietoa, kuinka meidän tulisi toimia, jos haluamme palauttaa savupiipun normaaliin kuntoon ilman sisäputkea?
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 6 037 viestiä
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 6 037 viestiä
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...-eldstäder/en-frisk-skorsten-i-ett-friskt-hus
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...h-eldstäder/murstock-och-skorsten-råd-om-vård
On joitakin keskusteluja glidgjutning täällä BH:ssa myös.
http://www.byggnadsvard.se/byggnads...h-eldstäder/murstock-och-skorsten-råd-om-vård
On joitakin keskusteluja glidgjutning täällä BH:ssa myös.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 083 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 083 viestiä
Aion lukea sivut, kiitos! Mutta vastaavatko he, että glidgjutning ja ulkoisen rappauksen varmistaminen riittää minulle?
Olen melko perehtynyt siihen, miten glidgjutning tehdään, mutta olen enemmän kiinnostunut siitä, täytyykö minun tehdä jotain muuta.
Olen melko perehtynyt siihen, miten glidgjutning tehdään, mutta olen enemmän kiinnostunut siitä, täytyykö minun tehdä jotain muuta.
Ok, kuten olen ymmärtänyt, on parempi käyttää sisäputkea kuin valaa sisäpuolta uudelleen, jos on alhainen savukaasun lämpötila ja on kondensaatioriski savupiipussa, mutta ei ole riskiä, jos poltat puuta.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 083 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 083 viestiä
Mja - kaakeliuuneilla on melko matala savukaasun lämpötila, mutta olen myös kuullut, että näiden putkien käyttöikä on uskomattoman lyhyt, 5-10 vuotta. Mutta en ole tutkinut asiaa kovin paljon.
Toisaalta se olisi tarkoittanut, että olisin voinut ottaa käyttöön ilmanvaihtokanavani uudelleen, mikä olisi ollut positiivista.
Toisaalta se olisi tarkoittanut, että olisin voinut ottaa käyttöön ilmanvaihtokanavani uudelleen, mikä olisi ollut positiivista.
Alempi kuin muut puulämmitysmuodot ehkä, mutta tuskin niin alhainen, että olisi kondenssiriski savupiipussa.
Uskon, että sisäputken käyttöikä on yleensä huomattavasti pidempi kuin 5-10 vuotta. Mummon piipussa oleva putki on varmasti yli 15 vuotta vanha, eikä siinä ole mitään vikaa ainakaan toistaiseksi.
Uskon, että sisäputken käyttöikä on yleensä huomattavasti pidempi kuin 5-10 vuotta. Mummon piipussa oleva putki on varmasti yli 15 vuotta vanha, eikä siinä ole mitään vikaa ainakaan toistaiseksi.
Meidän hormimme on noin 22-23 vuotta vanha. Ensimmäiset 17 vuotta siinä ei luultavasti lämmittänyt paljoa, mutta sen jälkeen kun ostimme talon 5 vuotta sitten, siinä on poltettu melko paljon talvisin. Tämä huomioon ottaen, jos minun tarvitsee korjata savupiippu, valitsen todennäköisesti liukuvalun. Silloin nimittäin muu osa savupiipusta lämpenee myös, kun poltetaan. Nyt vain putki ja muutama kohta muurauksessa, missä putki koskettaa tiiltä, lämpenevät. Loput on eristetty lämpökulitilla.
Jos minulla olisi niin huokoisia saumoja savupiipussani, olisin kaapinut ne pois ja laittanut uutta laastia ennen liukuvalua ja ulkopuolista rappausta.
Jos minulla olisi niin huokoisia saumoja savupiipussani, olisin kaapinut ne pois ja laittanut uutta laastia ennen liukuvalua ja ulkopuolista rappausta.
M
Marcussjogren
Jäsen
· Västra Götaland
· 3 083 viestiä
Marcussjogren
Jäsen
- Västra Götaland
- 3 083 viestiä
Joo, voi olla, että se mitä luin oli vanhaa tietoa tai jotain silloin!-RB- sanoi:Meidän käyttöputkemme on noin 22-23 vuotta vanha. Ensimmäiset 17 vuotta paloi tuskin paljonkaan, mutta siitä lähtien kun ostimme talon 5 vuotta sitten, on poltettu melko paljon talvisin. Sanottuna se, jos minun täytyy tehdä uudelleen savupiippu, valitsen todennäköisesti liukuvalun. Silloin nimittäin koko savupiippu lämpenee, kun poltetaan. Nyt lämpenee vain putki ja muutama kohta muurauksessa, jossa putki koskettaa tiiliä. Loppu on eristetty lämmöneristyskuulalla.
Jos minulla olisi niin huokoiset saumat savupiipussani, olisin raaputtanut ne auki ja laittanut uutta muurauslaastia ennen liukuvalua ja ulkopuolen rappausta.
Jos haluaa raaputtaa saumat auki ja korjata ne ulkoa käsin - miten se tehdään? Raaputetaanko vain puoliväliin asti ja sitten täytetään vai kuinka syvälle mennään?
Ei saa painaa laastia niin, että se tulee ulos ja muodostaa ulokkeen putkikanavassa.
Niin olisin yrittänyt tehdä.Marcussjogren sanoi:
Klikkaa tästä vastataksesi