Minua on pyydetty perheen puolesta maalaamaan ja piristämään pari huonetta kellarissa, ja juuri päivänä muutamana ostimme maalia katon, seinien, lattian, ovien karmien + listojen sekä sisäovien maalausta varten. Mutta sitten tulimme kynnyksiin, jotka näyttävät todella kuluneilta, enkä oikein tiedä, mitä niistä ajatella.
Kuten näette näistä kuvista, kaikilla kynnyksillä on eri taso suhteessa lattioihin. Epäilen, että kynnykset olivat alun perin suoraan levyn päällä ja lattiat on valettu nykyiselle tasolle sen jälkeen, kun kynnykset ja ovien karmit asetettiin paikoilleen.
Kaikki kynnykset heiluvat eri määrissä, kun niiden päällä kävelee, joten ne kuulostavat melko pahalta. Lattian ja kynnyksen välissä on myös hyvin suuria ja melko rumia halkeamia, joissa olen nähnyt useamman kuin yhden sokeritoukan pakenevan, kun menee lähelle.
Kysynkin, onko jollakin ollut sama ongelma ja mitä olette mahdollisesti tehneet asialle?
Olen miettinyt, että vaihtaisinko kynnyksen uuteen, joka olisi lattian tasolla. Tämä saattaisi olla haastavaa sisäovien kanssa, mutta näyttäisi siistimmältä.
Yksi vaihtoehto olisi ottaa kynnys pois ja valaa vähän uuden kynnyksen alle, jotta sen saisi samalle tasolle olemassa olevien lattioiden kanssa, mutta silloin sisäovet olisivat liian lyhyitä joissakin paikoissa.
Mielestäni se näyttää suunnilleen samalta kuin meillä. Ovenkarmit asennettiin samaan aikaan kun seinä rakennettiin, sivut menivät kynnyksen alle, alla oli sääntö, joka piti sivut yhdessä, ja sitten kynnys oli naulattu siihen kiinni.
Näyttää olevan suurin piirtein samat edellytykset, ja samat värit alkuperäisessäkin, ehkä meillä on sama valmistaja, Götene-hus?
Meillä on myös toimintana varmistaa ilmavirtaus huoneiden välillä, kun asennamme mekaanisen poistoilman, joten suunnitelmana on poistaa nykyiset kynnykset, tasata lattia ja asentaa uudet tasaiset/matalat kynnykset sekä varmistaa, että alareunaan jää riittävä ilmarako. Sisäovien kanssa pitää vähän kikkailla, mutta koska ne on tarkoitus maalata, ei siitä tule kovin paljon ylimääräistä työtä.
Olen poistunut kaikki kynnykset, jotka menevät siihen huoneeseen, jonka ajattelin maalata ja laittaa kuntoon. 3 kynnystä oli "upotettu" lattiaan, kun taas 1 oli täysin sen päällä.
Syynä siihen, että olen poistanut kaikki kynnykset, on se, että ne rakoilivat ja natisivat niiden päällä kävellessä, lisäksi ne olivat kuluneita ja mahdottomia hioa ja saada siisteiksi.
Upotettujen kynnyksien alla oli lankku, joka luulen olevan jonkinlainen ovenkarmin osa. Se näyttää menevän ovenkarmin alle molemmilla puolilla.
Alkuperäinen suunnitelmani oli laittaa vähän tasoitetta reikään ja sitten uusi matala kynnys sen päälle peittämään koko asia. Kuitenkin tämä lankku on myös löysä ja antaa periksi sen päällä kävellessä, joten oletan, ettei se kestä pitkällä aikavälillä. Suunnitelma nyt onkin poistaa myös tämä lankku ja sitten tasoittaa koko aukko molempien lattioiden tasolle ja sitten laittaa uusi kynnys päälle. Tämä pitäisi olla pitkäkestoisin ratkaisu. Lattioiden tasot ovat melko epätasaiset kynnyksen "aukon" eri puolilla, joten ajattelen nyt, että valitsen yhden tason ja täytän aukon sen mukaan ja sitten sovitan kynnyslaudan toisen tason mukaan.
Onko jollain kokemusta vastaavasta ja voisiko antaa fiksuja neuvoja?
Näyttää olevan rakennettu samalla tavalla kuin meillä.
Kyllä, poista alapuoliset puuosat, todennäköisesti on puupalikoita alla, jotta karmin saataisiin vaakasuoraan ja oikeaan korkeuteen.
Poista kaikki puu, joka on lattiapinnan alapuolella.
Sahaa karmi samalle tasolle nykyisen lattian kanssa ja tasoitemassaa/valaa karmien alle.
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.