1 996 lukukertaa ·
3 vastausta
2k lukukertaa
3 vastausta
Höyrysulku ja painovoimainen ilmanvaihto
Kuinka tärkeää on, että talossa, jossa on luonnollinen ilmanvaihto, on 100% tiivis höyrynsulku?
Talossani, joka on laajennettu ja remontoitu useaan otteeseen, puuttuu oikea höyrynsulku joissakin paikoissa tai se on rei'itetty erilaisilla ruuveilla. En kuitenkaan huomaa ongelmia missään.
Meillä on savupiippu, jota käytetään kylmän puolivuotiskauden aikana, useita raitisilmaventtiilejä sekä kosteudella ohjattu kylpyhuoneen tuuletin.
Minun pohdintani on, onko luonnollisen ilmanvaihdon talossa vähemmän tärkeää, että höyrynsulku on tiivis, kuin talossa, jossa on koneellinen ilmanvaihto?
Talossani, joka on laajennettu ja remontoitu useaan otteeseen, puuttuu oikea höyrynsulku joissakin paikoissa tai se on rei'itetty erilaisilla ruuveilla. En kuitenkaan huomaa ongelmia missään.
Meillä on savupiippu, jota käytetään kylmän puolivuotiskauden aikana, useita raitisilmaventtiilejä sekä kosteudella ohjattu kylpyhuoneen tuuletin.
Minun pohdintani on, onko luonnollisen ilmanvaihdon talossa vähemmän tärkeää, että höyrynsulku on tiivis, kuin talossa, jossa on koneellinen ilmanvaihto?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
On varmaan mahdotonta antaa hyvää vastausta. Mutta poistoilma ja alipaineen luominen talon sisällä voisi olla parempi kuin päinvastoin "puhaltaa sisään" ilmaa siitä näkökulmasta.maah sanoi:
Kuinka tärkeää on, että talon itsevetovoimaisella ilmanvaihdolla on 100% tiivis höyrysulku?
Talossani, joka on laajennettu ja remontoitu useaan otteeseen, puuttuu oikea höyrysulku joistakin paikoista tai se on rei'itetty erilaisilla ruuveilla. En kuitenkaan näe missään merkkejä ongelmista.
Meillä on savupiippu, jota käytetään kylmään aikaan, sekä useita korvausilmaventtiilejä ja kosteudensäätöinen kylpyhuoneen tuuletin.
Mietin, onko höyrysulun tiiviys vähemmän tärkeää talossa, jossa on itsevetovoimainen ilmanvaihto, verrattuna taloon, jossa on mekaaninen ilmanvaihto?
Onko sillä sitten mitään todellista vaikutusta vai ei, on mahdotonta sanoa - sen pitäisi olla säädetty siten, että kaikki sisään tuleva ilma poistuu tuuletuksen kautta, joten talossa ei pitäisi olla ylipainetta oikeastaan.
Se vaikuttaa täysin järkevältä.
Voidaan siis sanoa, että niin kauan kuin talossa on alipaine, kosteusongelmien riski pienenee höyrysulun puutteiden vuoksi?
Tuntuu joskus olevan hieman hysteriaa höyrysulun kanssa, esimerkiksi teipata niitit, joilla muovi kiinnitetään.
Mutta minulla ei ole käsitystä uudistuotannosta, ehkä siellä täytyy tehdä niin saadakseen tiiviin talon?
Voidaan siis sanoa, että niin kauan kuin talossa on alipaine, kosteusongelmien riski pienenee höyrysulun puutteiden vuoksi?
Tuntuu joskus olevan hieman hysteriaa höyrysulun kanssa, esimerkiksi teipata niitit, joilla muovi kiinnitetään.
Mutta minulla ei ole käsitystä uudistuotannosta, ehkä siellä täytyy tehdä niin saadakseen tiiviin talon?
Omatoimirakentaja
· Stockholm
· 8 592 viestiä
Uusilla rakennuksilla on suuret vaatimukset sekä eristysarvolle että ilmanvaihdolle ja lämmitykselle, joten silloin lähestytään rajoja enemmän.maah sanoi:
Kuulostaa täysin järkevältä.
Eli voiko sanoa, että niin kauan kuin talossa on alipaine, kosteusongelmien riski vähenee höyrysulun puutteiden vuoksi?
Vaikuttaa joskus hysterialta höyrysulun kanssa, esim. teipata hakaset, joilla muovi kiinnitetään.
Mutta en ole perillä uusista rakennuksista, ehkä siellä on pakko tehdä niin saadakseen tiiviin talon?
Vanha talossa on vaikeaa/kallista saavuttaa, silloin täytyy varmaan poistaa kaikki sisäseinät ja katot ja asentaa uusi höyrysulku (ja teipata jne.) ja sitten rakentaa 45mm asennuskerros, jotta sitä ei rikottaisi jne.
Luulen, että höyrynesto on hyvä kompromissi vanhemmissa taloissa, jotka eivät kuitenkaan ole täysin tiiviitä.
Klikkaa tästä vastataksesi