5 257 lukukertaa ·
7 vastausta
5k lukukertaa
7 vastausta
Höyryjarru parkettilattian alla välipohjassa ja lattialämmitys?!
Hei!
Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt vastausta erityiseen ongelmaani.
Edellytykset ovat 1,5-kerroksinen talo, välipohja ja vesikiertoinen lattialämmitys.
"Ongelma" on, että höyrynsulku sijaitsee katon kipsilevyn takana alakerrassa ja lattianpäällysteen toimittajan ohjeiden mukaan höyrynsulku pitäisi olla myös suoraan lattian alla yläkerrassa lattialämmityksen yhteydessä, eli kaksoishöyrynsulut välipohjan molemmilla puolilla.
Ensimmäinen ajatukseni oli jättää höyrynsulku kokonaan pois, koska se on jo syvemmällä rakenteessa, mutta lattianpäällystetoimittajan (luulen että se oli Kährs) ohjeiden mukaan se ei "missään olosuhteissa" saa olla niin syvällä kuin toisella puolella välipohjaa laskettuna.
Mitä mietin nyt, onko parempi laittaa höyrynjarru lattian alle yläkerrassa sen sijaan kompromissina? Ideani oli, että se hidastaa suurelta osin sitä höyrypainetta, mitä halutaan välttää, samalla kun mahdollinen kosteus voi haihtua ajan myötä. Mutta ehkä se ei tee mitään hyötyä lattialle kuitenkaan ja siinä tapauksessa se on turhaa...
Onko jollain näkemyksiä tästä? Olen enemmän kiinnostunut siitä, mikä toimii käytännössä kuin siitä, mitä päällysteen valmistaja "vaatii” (halvempaa vaihtaa lattia kuin välipohja =)).
Kiitollinen vastauksista!
Terveisin: Marcus
Olen etsinyt, mutta en ole löytänyt vastausta erityiseen ongelmaani.
Edellytykset ovat 1,5-kerroksinen talo, välipohja ja vesikiertoinen lattialämmitys.
"Ongelma" on, että höyrynsulku sijaitsee katon kipsilevyn takana alakerrassa ja lattianpäällysteen toimittajan ohjeiden mukaan höyrynsulku pitäisi olla myös suoraan lattian alla yläkerrassa lattialämmityksen yhteydessä, eli kaksoishöyrynsulut välipohjan molemmilla puolilla.
Ensimmäinen ajatukseni oli jättää höyrynsulku kokonaan pois, koska se on jo syvemmällä rakenteessa, mutta lattianpäällystetoimittajan (luulen että se oli Kährs) ohjeiden mukaan se ei "missään olosuhteissa" saa olla niin syvällä kuin toisella puolella välipohjaa laskettuna.
Mitä mietin nyt, onko parempi laittaa höyrynjarru lattian alle yläkerrassa sen sijaan kompromissina? Ideani oli, että se hidastaa suurelta osin sitä höyrypainetta, mitä halutaan välttää, samalla kun mahdollinen kosteus voi haihtua ajan myötä. Mutta ehkä se ei tee mitään hyötyä lattialle kuitenkaan ja siinä tapauksessa se on turhaa...
Onko jollain näkemyksiä tästä? Olen enemmän kiinnostunut siitä, mikä toimii käytännössä kuin siitä, mitä päällysteen valmistaja "vaatii” (halvempaa vaihtaa lattia kuin välipohja =)).
Kiitollinen vastauksista!
Grundstött
· Halland
· 28 345 viestiä
Mitä höyrysulku välipohjassa ylipäätään täyttäisi tehtävänä?
Eikö se, että muovia on alakerran kattokipsin päällä, ole vain jäänne ajalta ennen kuin ullakkotila sisustettiin ja lämmitettiin.
Mutta soita Kährsille ja kysy mitä he tarkoittavat, tietysti! Mutta puhu sitten teknikon kanssa
Eikö se, että muovia on alakerran kattokipsin päällä, ole vain jäänne ajalta ennen kuin ullakkotila sisustettiin ja lämmitettiin.
Mutta soita Kährsille ja kysy mitä he tarkoittavat, tietysti! Mutta puhu sitten teknikon kanssa
Totta kai, toiminto herättää kiistaa lievästikin sanottuna, mutta pääasiassa kyse on siitä, että lämpö luo höyrynpaineen, joka kulkeutuu lattiaan ja aiheuttaa rakoja ja/tai muita ongelmia.. höyrynsulku on tarkoitettu estämään tämä.
Kaikki valmistajat väittävät tiukasti, että se on tarpeen, myös välipohjiin ja vaikka suhteellinen kosteus on alle 60 % lattialämmityksessä, itse olen skeptinen ja valitsen joko jättää sen kokonaan pois tai asentaa höyryjarru.. Kaksinkertainen vedeneristys on varmaan pahempi kahdesta pahasta asiasta..
On varmasti monia, jotka ovat/ovat olleet saman ongelman edessä? Hassua, että tätä ei voi googlata vuonna 2018...
Kaikki valmistajat väittävät tiukasti, että se on tarpeen, myös välipohjiin ja vaikka suhteellinen kosteus on alle 60 % lattialämmityksessä, itse olen skeptinen ja valitsen joko jättää sen kokonaan pois tai asentaa höyryjarru.. Kaksinkertainen vedeneristys on varmaan pahempi kahdesta pahasta asiasta..
On varmasti monia, jotka ovat/ovat olleet saman ongelman edessä? Hassua, että tätä ei voi googlata vuonna 2018...
Kaikkitietävä
· Västra Götaland
· 12 302 viestiä
Välipohjassa ei tarvita mitään. Molemmin puolin välipohjaa onhan samanlainen lämpötila.
Jos se on kiinnitetty toiselle puolelle, ei siitä haittaa suuremmin, mutta kaksinkertaista olisin välttänyt.
Jos se on kiinnitetty toiselle puolelle, ei siitä haittaa suuremmin, mutta kaksinkertaista olisin välttänyt.
Olen samaa mieltä vaistonvaraisesti, mutta näin Kährs itse kirjoittaa lattialämmityksestä:
ERITYISVAATIMUKSET LATTIALÄMMITYKSEN ASENNUKSESSA:
ERITYISVAATIMUKSET LATTIALÄMMITYKSEN ASENNUKSESSA:
- Lattiarakenteessa on oltava lämmönlevityskerros, joka antaa koko lattiapinnalle tasaisen lämpötilan, jotta lämpötila ei kasva liian korkeaksi tietyissä kohdissa.
- Pintalämpötilan on oltava tarkasti säädettävissä ja rajoitettavissa.
- Koko lattiapinta on lämmitettävä. Tämä ei koske mukavuuslämmitysjärjestelmiä, jotka täydentävät normaalia lämmitystä. Tällöin lämpötilan on oltava huomattavasti matalampi kuin sallittu 27 °C lattian pinnassa.
- Asennettu lattia, mukaan lukien välikerros, on oltava matalalla lämpövastuksella.
- Höyrysulkua on käytettävä lattiarakenteessa ja sen on sijaittava mahdollisimman lähellä puulattiaa. Jos lattian palkit ovat paksuja tai painavia, on erityisen tärkeää sijoittaa höyrysulku lähelle puulattiaa. Höyrysulkua ei saa missään tapauksessa sijoittaa vastakkaiselle puolelle lattian palkkeja.
Sain nyt vastauksen Kährsiltä, että juuri minun tapauksessani höyrysulku/jarru tulee jättää kokonaan pois, oletan, että yllä oleva kirjoitus koskee ryömintätilaa tai vastaavaa palkistoa, joten seuraan heidän neuvojaan!
Minulla on sama ongelma ja olen soittanut Kährsille ja mitä he sanovat on, että puulattian lakka on äärimmäisen tiivis, joten siksi he suosittelevat höyrysulun asettamista. Mutta koska minulla on tiivistekerros kellarissa, aion jättää höyrysulun pois parketin alta välttääkseni, että välipohja olisi täysin ummessa ja riskeeraisin isomman ongelman. Joten olen asettanut 3 mm masonitea (kuitulevy) parketin alle ja lompaappaa saadakseni sulun, joka osittain päästää läpi ja myös mahdollistaa parketin asettamisen pitkin harvaan kiinnitettyjä vesikiertoisia lämmitysputkia.A avendere sanoi:Hei!
Olen etsinyt mutta en ole löytänyt vastausta erityiseen ongelmaani.
Edellytykset ovat 1,5-kerroksinen talo, välipohjarakennelma ja vesikiertoinen lattialämmitys.
"Ongelma" on, että höyrysulku sijaitsee alakerran kattokipsilevyn takana ja jos noudattaa parketti-toimittajan ohjeita, pitäisi olla myös höyrysulku suoraan lattian alla yläkerrassa lattialämmityksessä, eli kaksi höyrysulkua molemmin puolin välipohjaa.
Ensimmäinen ajatukseni oli jättää höyrysulku kokonaan pois, koska rakenteessa on jo yksi alempana, mutta lattia-toimittajan (luulen, että se oli Kährs) ohjeissa sanotaan, että höyrysulkua ei saa "missään olosuhteissa" asettaa niin syvälle kuin välipohjan toiselle puolelle, jotta se laskettaisiin.
Nyt mietin, pitäisikö laittaa höyrysulkuyhdistelmä yläkerran lattian alle kompromissina? Ajatukseni oli, että se hidastaa suurin osa siitä höyrypaineesta, jota halutaan välttää, samalla kun mahdollinen kosteus voi haihtua ajan mittaan. Mutta se ei ehkä hyödytä lattiaa kuitenkaan ja jos näin on, se on turhaa...
Joku, jolla on vähän tietoa tästä? Olen enemmän kiinnostunut siitä, mikä toimii käytännössä kuin mitä pintamateriaalin valmistaja "vaatii" (halvempaa vaihtaa lattia kuin välipohja =) ).
Kiitollinen vastauksesta!
Tämä oli jo jokin aika sitten (kirjoitin viestin 2018), joten voin iloisesti ilmoittaa, että 4 vuotta ilman höyrysulkua lattia on edelleen uudenveroinen (pl. lasten "luonnollinen" patina). Kuten sanottu, parempi riskeerata pintakerros kuin palkisto.B Barfot sanoi:Minulla on sama ongelma ja olen soittanut Khärsille, ja he sanovat että puulattian lakka on äärimmäisen tiivis, joten siksi he suosittelevat höyrysulkua. Mutta koska minulla on tiivistekerros kellarin katossa, aion jättää höyrysulun parketin alle pois välttääkseni palkiston täydellisen sulkemisen ja suuremman ongelman riskin. Joten olen laittanut 3 mm masoniitin (board) parketin alle ja ilmastoidun kankaan saadakseni osittain läpäisevän esteen, joka myös mahdollistaa parketin asettamisen harvalaudoituksen suuntaisesti, joka pitää vesikiertoiset lämpöputket.
Klikkaa tästä vastataksesi