12 504 lukukertaa ·
3 vastausta
13k lukukertaa
3 vastausta
Homeongelma autotallissa - mitä tehdä?
Viime kesänä/syksynä laitoin uuden katon kylmäautotalliin (puupontti) ja tässä eräänä päivänä huomasin kauhukseni, että sisäpuolelle on tullut hometta (vihreää ja mustaa). Olen melkein täysin remontoidut autotallin sen jälkeen, kun minulla on ollut ongelmia kosteusvaurioiden ja homeen kanssa silloin eristetyssä autotallissa. Poikkipalkit, jotka eivät näyttäneet olevan vaurioituneita, jätin paikoilleen ja sudin niiden päälle aineen, jonka piti estää mahdollinen homeen muodostuminen (turvatoimenpide, niin sanotusti).
Lannistavaa. Mitä minun pitäisi tehdä? Kiitollinen vinkeistä!
/Rillonet
PS. Autotalli on 1960-luvulta.
Lannistavaa. Mitä minun pitäisi tehdä? Kiitollinen vinkeistä!
/Rillonet
PS. Autotalli on 1960-luvulta.
Minun pitäisi tarkistaa ilmanvaihto ja mitata ilmankosteus. Onko kyseessä kylmä autotalli vai lämmitetty autotalli, jossa on kylmä ullakko?
Jos kyseessä on kylmä autotalli, ehkä aurinkoilmalämmitin ratkaisee korkean ilmankosteuden ongelman, mikä todennäköisesti on ongelma, jos katto on uusi eikä vuotoja ole.
Jos kyseessä on kylmä autotalli, ehkä aurinkoilmalämmitin ratkaisee korkean ilmankosteuden ongelman, mikä todennäköisesti on ongelma, jos katto on uusi eikä vuotoja ole.
Vaikuttaa siltä, että äskettäin asennettu puutavara homehtuu usein. Todennäköisesti se ei ole ollut tarpeeksi kuivaa.
Oletan, että puhut kattorakenteesta, ja jos toisella puolella on huopaa, eli se on kosteustiivis, niin kosteus voi tuulettua vain sisällepäin.
Voitko nähdä, ilmentääkö home lautojen suuntaisesti?
Jos kyseessä on kosteasta uudesta puutavarasta johtuva home, sen pitäisi kuivua riittävästi kesään/syksyyn mennessä. Silloin voit käsitellä sen uudelleen aineella, jos katsot sen tarpeelliseksi.
Muuten se voi johtua liian huonosta ilmanvaihdosta. Eli kaikki sade ja lumi, joka tulee auton mukana sisään, luo kostean ympäristön, jonka seurauksena on home. Kylmävarastoni on ilmeisesti riittävästi tuuletettu, koska minulla ei ole homeongelmia, huolimatta kylmästä ja märästä autosta, joka tulee sisään joka ilta talvikaudella.
Oletan, että puhut kattorakenteesta, ja jos toisella puolella on huopaa, eli se on kosteustiivis, niin kosteus voi tuulettua vain sisällepäin.
Voitko nähdä, ilmentääkö home lautojen suuntaisesti?
Jos kyseessä on kosteasta uudesta puutavarasta johtuva home, sen pitäisi kuivua riittävästi kesään/syksyyn mennessä. Silloin voit käsitellä sen uudelleen aineella, jos katsot sen tarpeelliseksi.
Muuten se voi johtua liian huonosta ilmanvaihdosta. Eli kaikki sade ja lumi, joka tulee auton mukana sisään, luo kostean ympäristön, jonka seurauksena on home. Kylmävarastoni on ilmeisesti riittävästi tuuletettu, koska minulla ei ole homeongelmia, huolimatta kylmästä ja märästä autosta, joka tulee sisään joka ilta talvikaudella.
Kiitos vastauksistanne. Onhan se mahdollista, että laudat ovat hieman kostuneet ollessaan paikoillaan ja sitten voi syntyä ongelmia tiiviin katon kanssa. Ikävää se on joka tapauksessa.
Nyt olen sivellyt Mögel fri-ainetta ja toivon todella, että se auttaa. Ajattelin levittää kerran vielä - onko jollakulla vinkkejä hyvästä aineesta?
Nyt olen sivellyt Mögel fri-ainetta ja toivon todella, että se auttaa. Ajattelin levittää kerran vielä - onko jollakulla vinkkejä hyvästä aineesta?
Klikkaa tästä vastataksesi