Olen rakentanut vierasmajan ja talon vuoden aikana ja olen huomannut, että tietyt laudat ovat saaneet hometta niin paljon, että puu on sinistynyt. Katot ovat loivasti kaltevat, tuuletetut ja päällystetty aluskermillä + SBS vesieristyskerroksella uutta mallia. Vuotoa ei esiintynyt ennen kuin vesieristys laitettiin päälle.

Se näyttää hieman kummalliselta, kun yksi lauta voi olla homeessa, kun taas viereinen on valkea kuin lumi. Mietin, voivatko tietyt laudat erässä olla alttiimpia kosteudelle kuin toiset ja ylittää sienen kasvukynnyksen, kun taas toiset pysyvät sen alapuolella. Kasvusto on myös rajattu tietyissä kohdissa homeisilla laudoilla niin, että on syntynyt täysin koskemattomia pyöreitä renkaita, joiden halkaisija on noin 5-6 cm. On kummallista, että raja sienen ja koskemattoman osan välillä on täysin terävä.

Onko joku muu kokenut vastaavaa?

On totta, mitä kirjoitat eroista lautojen välillä, jotkut sahattu splintista ja jotkut ytimestä.......ja joissakin näet rajan splintin ja ytimen välillä, splintillä on huomattavasti suurempi taipumus sinistyä kuin ytimellä.

Ydin on isompi tyven päässä, joten yleensä tyven päässä on isompi osa ydintä kuin laudan latvapäässä, siksi rajan, jonka näet, pitäisi usein kulkea heikosti viistosti laudan poikki.....mutta se riippuu siitä, miten tukki sahataan.

Eivätkö pyöreät oksattomat renkaat ole entisiä oksia, joissa on huomattavasti "rasvaisempaa"?

Katso, miten sinulla menee tuuletuksen kanssa ullakolla. Miten sinulla on lämmön suhteen talon sisällä sekä höyrysulku? Jos sinulla ei ole höyrysulkua, mutta lämmitys päällä sisällä, saat kosteaa ilmaa höyryn muodossa nousemaan ullakolle. Siellä kohtaa kostea ilma kylmän raakalautasi ja kondenssi syntyy. Jos sinulla on höyrysulku, niin ehkä sinulla on liian vähän eristystä ullakolla. Silloin lämmität ulkoilmaa, ja suhteellinen kosteus ullakolla kasvaa, mikä puolestaan kondensoituu kylmää raakapäällystä vasten. Liiallinen tuuletus ullakolla voi myös aiheuttaa ongelmia. Vaikeita kysymyksiä, joihin saatat tarvita asiantuntijan apua. Munters tai Anticimex saattaa olla alueellasi.
Tartan

Sain tismalleen saman kuin sinä.

Selitys, jonka olen saanut, on kuten kirjoitettiin yllä, eli että lankun eri osissa puun laatu vaihtelee.

Ja että se liittyy siihen, kuinka kuivaa puu oli, kun se naulattiin paikoilleen.

Näen erittäin selvästi tahrattomia osia, joissa rimoitus on ollut.
eli 5 cm leveä nauha lankun yli.

/Thrax

Kun rakensin kattotuoleja varastooni, muutamat koolingit olivat olleet muutaman tunnin nurmikolla rakennusvaiheen aikana. Nämä olivat ainoat laudat, joihin ilmestyi sinihometta parin viikon kuluttua. Muut ympärillä olevat laudat olivat ja ovat täysin vahingoittumattomia.

Ruoho varmaan antaa paljon ravintoa homeelle...

/Herman

Ilmeisesti se oli hyvin yleistä, puuseppäni vahvisti myös, että raakapontti on huonontunut viime vuosina ja homekasvu on lisääntynyt

Haagbard; olet oikeassa siinä, että homekasvu kulkee vinosti laudan suuntaisesti

Thrax; luultavasti olet oikeassa siitä, että rivettä on luonut puhtaat läiskät, koska ne sijaitsevat symmetrisesti laudan suuntaisesti. Kummalliselta se kuitenkin näyttää.

Minulla on sama ongelma (luulen niin)
Mutta mitä pitäisi tehdä asialle!? Pitäisikö minun repiä kaikki pois :-[ ja laittaa uutta!
Se on 22 mm raakapontti.
Autokatos näkyy alhaalta, mutta autotallin osalta on pahempi (yhdessä).
Joten? Onko jollakulla neuvoja annettavana! mitä minun pitäisi tehdä?

• Home improvement: Kuvassa on puupaneeli, jossa näkyy tummentumaa tai homettapitoisuutta carportin tai autotallin sisäpuolelta katsottuna.
wilson_1:n kuva näyttää otetulta omalta pieneltä rakennustyömaaltani! :)

Olen ostanut suurimman osan puutavarastani samasta puutarhasta, ja riippumatta siitä, mitä olen ostanut, on siinä käytännössä aina kasvanut hometta jossain päin puutavaraa.

Aivan kuten thrax kirjoittaa, minullakin on sellaisia alueita, joita ei ole vahingoittanut, jotka vastaavat, parin millimetrin tarkkuudella, kohtia joissa kiristysnauhat ja tuet ovat olleet lautojen päällä, kun ne oli varastoitu puutarhaan.
Oma teoriani tästä on, että puutavara "tarttuu" jo puutarhassa ja home sitten kasvaa esiin, kun laudat naulataan ylös ja ne altistuvat säälle ja tuulelle. Tai pikemminkin kostealle syksylle, joka meillä on ollut Strängnäsin ulkopuolella...

Vinkkinä sain hyökätä homeen kimppuun laimentamattomalla kloriinilla. Mitä olenkin tehnyt tavallisella harjalla. Paikoissa, joissa olen tehnyt näin, ei hometta ole tullut takaisin (paitsi niissä kohdissa, joissa olen oikaissut enkä hieronut tarpeeksi ;) )

Kuva voisi olla otettu myös meillä kotona. Sama ilmiö näkyy myös ulkona - räystäs.

Täytyykö se oikeastaan poistaa vai ei? Voiko sitä tulla enemmän?

Sen täytyy olla peräisin rakennustavaratalosta. Meillä olevat vanhat laudat 60-luvulta olisivat muutenkin jo kärsineet vahinkoa.

Hei

Luulen, että puu homehtuu, koska se ei ole kunnolla kuivaa, kun ostamme sen.
Puu halutaan saada myyntiin liian kiireesti. Teoria siitä, että se "tarttuu" lautatarhalla, ei todennäköisesti ole täysin väärä. Monissa paikoissa on lastuja ja muuta, joka pitää kosteutta ympärillään. Erinomainen kasvualusta.

Jos käyttää Boracol-tuotetta, joka on nestemäinen, puulle. Se tappaa mikro-organismit, home/bakteerit jne. Sen vaikutuksen pitäisi kestää jopa 5 vuotta.
Älä kuitenkaan läikytä luontoon. Vesieläimet kuolevat heti.

Mats

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.