2 974 lukukertaa ·
5 vastausta
3k lukukertaa
5 vastausta
Home, pitäisikö minun vaihtaa puutavara?
Haluan aloittaa sanomalla, että olen täysin aloittelija talojen ja puutyön kanssa. Olen purkanut vanhan keittiöni, ja tietysti tulee esiin yksi jos toinenkin ei-toivottu yllätys. Keittiö on yhtä vanha kuin talo, rakennettu vuonna 1942 eli melko tarkalleen 80 vuotta vanha.
Tiskipöydän takana on jotain, joka näyttää kosteusvauriolta, jossa on hieman hometta. Arvaan, että tiskipöydän taakse on ajan mittaan valunut vettä. Kosteutta ei tunnu koskettaessa, mutta on lievä mutta selkeä "kosteuden tuoksu". Puu tuntuu suhteellisen terveeltä.
Suunnitelma on laittaa levyt tälle seinälle ja sitten uusi tiskiallas tulee olemaan suunnilleen samassa paikassa. Pitäisikö minun purkaa ja vaihtaa, ei se olisi suuri ylimääräinen työ. Vai riittääkö pelkkä puhdistus/hionta? Mitä asiantuntijat sanovat?
Tiskipöydän takana on jotain, joka näyttää kosteusvauriolta, jossa on hieman hometta. Arvaan, että tiskipöydän taakse on ajan mittaan valunut vettä. Kosteutta ei tunnu koskettaessa, mutta on lievä mutta selkeä "kosteuden tuoksu". Puu tuntuu suhteellisen terveeltä.
Suunnitelma on laittaa levyt tälle seinälle ja sitten uusi tiskiallas tulee olemaan suunnilleen samassa paikassa. Pitäisikö minun purkaa ja vaihtaa, ei se olisi suuri ylimääräinen työ. Vai riittääkö pelkkä puhdistus/hionta? Mitä asiantuntijat sanovat?
Hio ja sudi sopivalla tavalla vain.
Mielestäni puu ei näytä erityisen pahoin kuluneelta.
Kunhan varmistat, että kosteus ei palaa, niin se on rauhallista.
Mielestäni puu ei näytä erityisen pahoin kuluneelta.
Kunhan varmistat, että kosteus ei palaa, niin se on rauhallista.
Talon omistaja
· Småländska höglandet
· 5 648 viestiä
Mielestäni tuo säikeinen näyttää sienirihmastolta. Revi laudat irti kun olet siinä hommassa ja katso miltä se näyttää takapuolella!
Tarkista, mikä on kosteuspitoisuus, jos se on korkea, on olemassa riski, että jotain takana lisää kosteutta. Jos se on alhainen, todennäköisin syy on aiempi kosteusvaurio. Jos näin on, hioisin sen pois ja käsittelisin esimerkiksi Jape-tuotteella, jotta olisin varma. Purkaminen vaatii melko paljon työtä, koska ne näyttävät paksuilta laudoilta (mikä on yleistä talon rakennusajalta). Tarkista myös lattian lautojen kosteuspitoisuus.
Kiitos. Seinän takana ei ole mahdollista kosteudenlähdettä, ja vaihdoin katon noin vuosi sitten, silloin vintillä ei ollut kosteutta. Olen melkein täysin varma, että se tulee tiskipöydästä, jolla oli erittäin kummallinen kaltevuus eikä se ollut varmasti tiivis takana olevan seinän kanssa.C claym sanoi:Tarkista, mikä on kosteuspitoisuus, jos se on korkea, niin on olemassa riski, että jokin takana lisää kosteutta. Jos se on alhainen, todennäköisin syy on aiempi kosteusvaurio. Jos näin on, hioisin sen pois ja käsittelisin esimerkiksi Jape:lla olla varmemmalla puolella. Repeäminen vaatii paljon työtä, sillä näyttää siltä, että siinä on vahvat lankut (mikä on yleistä talon rakentamisajalta).
Tarkista myös lankkujen kosteuspitoisuus lattialla
Paras vastaus
Silloin olin, kuten kirjoitin, hionut sen pois ja maalannut esimerkiksi jape:lla. Vaihtoehtoisesti jättäisin sen kokonaan huomiotta. Jotta home kasvaa, tarvitaan: kosteutta, oikea lämpötila ja orgaanista materiaalia. Jos yksi näistä poistetaan, se ei kasva (sinulla ei ole lisäkosteutta, joten se tekijä on poissa).
minulla oli lähes identtinen tilanne kuin sinulla: kosteusvaurio levyn takana, jonka revin. Tarkalleen siinä, missä vaurio oli, oli ollut tiskipöytä. Vähän hometta, mutta laudat olivat rutikuivia, sivelin vähän ja olen tyytyväinen siihen...
minulla oli lähes identtinen tilanne kuin sinulla: kosteusvaurio levyn takana, jonka revin. Tarkalleen siinä, missä vaurio oli, oli ollut tiskipöytä. Vähän hometta, mutta laudat olivat rutikuivia, sivelin vähän ja olen tyytyväinen siihen...
Klikkaa tästä vastataksesi