4 339 lukukertaa ·
4 vastausta
4k lukukertaa
4 vastausta
Hirsirakenteisen kantavan seinän vahvistaminen litteällä raudalla?
Hei!
Kuinka voisin mahdollisesti vahvistaa kantavia puupalkkeja katossa? Minulla on navetta, joka on rakennettu vuonna 1900, ja haluan poistaa pari puupylvästä keskeltä huonetta. Pylväät tukevat kantavia kattopuita, joilla on laskos tai liitos kummallakin, keskellä huonetta, jonka koko leveys on 6 metriä. (Eli kattopuut ovat myös 6 metriä pitkiä ja eivät jaksa kannattaa ullakkokattoa ilman tukipuita tai muuta vahvistusta.)
Mietin, voisiko "plattjärn" yhdellä tai molemmilla puolilla kahta kattopuuta pitkin koko sivuja olla ratkaisu??? Siinä tapauksessa,
- miten tietää, kuinka paksuja "plattjärn" pitäisi olla? (Kattopuut ovat kooltaan 15 x 15 cm ja, kuten sanottu, 6 metriä pitkiä.)
- ja mistä löytää "plattjärn" tai vaihtoehtoja?
Toivon ideoita!
Yst. terv.
Kai
Kuinka voisin mahdollisesti vahvistaa kantavia puupalkkeja katossa? Minulla on navetta, joka on rakennettu vuonna 1900, ja haluan poistaa pari puupylvästä keskeltä huonetta. Pylväät tukevat kantavia kattopuita, joilla on laskos tai liitos kummallakin, keskellä huonetta, jonka koko leveys on 6 metriä. (Eli kattopuut ovat myös 6 metriä pitkiä ja eivät jaksa kannattaa ullakkokattoa ilman tukipuita tai muuta vahvistusta.)
Mietin, voisiko "plattjärn" yhdellä tai molemmilla puolilla kahta kattopuuta pitkin koko sivuja olla ratkaisu??? Siinä tapauksessa,
- miten tietää, kuinka paksuja "plattjärn" pitäisi olla? (Kattopuut ovat kooltaan 15 x 15 cm ja, kuten sanottu, 6 metriä pitkiä.)
- ja mistä löytää "plattjärn" tai vaihtoehtoja?
Toivon ideoita!
Yst. terv.
Kai
Olen samaa mieltä edellisen puhujan kanssa. Totta kai sen voi korjata, mutta sitten kustannukset nousevat todennäköisesti samalle tasolle kuin pyytää sahaa laittamaan syrjään 2 puuta ja sitten kuorimaan, kuivaamaan ja asentamaan/vaihtamaan ne.
Kyllä, kaksi tukipylvästä on sijoitettu keskelle kahden kattoparrun liitoksia. Ja totta kai, vinotuet lisäisivät ainakin vapaata lattiapinta-alaa, mutta olisi mahtavaa, jos koko lattiapinta olisi vapaa ja voisi kääntää täyspitkän lankun ympäri
Ajattelin käyttää tätä talliosaa puusepänverstaana.)
Klikkaa tästä vastataksesi