19 337 lukukertaa ·
56 vastausta
19k lukukertaa
56 vastausta
Heitän pyyhkeen kehään!
Tunnistan tunteesi.D Derbyboy sanoi:Olen viettänyt viimeiset vuodet remontoinnissa. Lähes kaikki vapaa-aikani, illat ja viikonloput ovat kuluneet kesämökille menemiseen purkamaan, asentamaan uutta kattoa, salaojittamaan, rakentamaan terassia ja miettimään seuraavaa vaihetta.
On tullut aika ottaa ammattilaisia, oikeita käsityöläisiä.
Näen oikeastaan vain kaksi ongelmaa tässä, ja ne ovat minun kontrollintarpeeni sekä joskus absurdi tarkkuus työssäni. Ongelmat ovat mahdollisesti sukua toisilleen.
Onko olemassa standardeja, joita voi vaatia rakentajan noudattavan esimerkiksi kipsilevytyksessä. Onko niin, että kipsilevyille seuraa manuaali, ja jos manuaalissa sanotaan, että paperinauhoja tulee käyttää puutaloissa saumoissa, voiko olettaa, että rakentaja käyttää juuri paperinauhoja eikä lasikuitunauhoja. Milloin tarvitaan metallikulmia kontra paperikulmia jne. ulkokulmissa?
Tiedän, että kylpyhuoneiden osalta on alan sääntöjä laattojen, vedeneristyksen ym. osalta, mutta onko vastaavia esimerkiksi sisäkaton asentamiselle vai viittaanko jälleen tuotteen manuaaliin sopimuksessa?
Miten on ikkunoiden kanssa? Onko olemassa alan sääntöjä siitä, kuinka tiivistäminen tulee tehdä, millä materiaalilla jne.?
Yhteenvetona kysyn, kuinka voin mahdollisimman pitkälle välttää lopulta päätymästä fusku-rakennukseen? Eli kuinka voin menetellä varmistaakseni mahdollisimman pitkälle, että rakentaja käyttää oikeita rakennustekniikoita eri vaiheissa.
Mahdollisesti väärä foorumiosio, mutta tarvittaessa moderaattori saa siirtää.
Ja valitettavasti on niin, että ne, jotka ovat niin tarkkoja tai ainakin eivät oikaise, ovat niin kalliita, että heitä on käytännössä mahdotonta palkata. Vaihtoehtoisesti he ovat niin varattuja, että heitä on lähes mahdotonta palkata.
Kun palkkaan käsityöläisiä, olen aina kotona. Valvon kaikkea. Jatkuvasti. Olen varmasti tosi rasittava asiakas. Yritän kompensoida sitä yrittämällä olla ”rentoutunut” muissa suhteissa. Kaveri, joka teki kylpyhuoneemme, tykkää colasta - ei ongelmaa, hänellä on vapaa pääsy colaan, kun hän on täällä töissä. Hän saa ottaa ”kipeän” ja ”hyvän” samaan aikaan. Tapahtui, että jouduin sanomaan "tämä ei ole okei, tätä oikotietä en hyväksy". Kaiken kaikkiaan se on toiminut melko hyvin. Ja olen palkannut hänet uudelleen. Ja hän halusi palata luokseni, vaikka olen vaativa, mutta melko reilu.
Mutta en koskaan antaisi hänen tehdä työtään ilman valvontaa. Valitettavasti. On vain hyväksyttävä se.
Kysymys onkin, miten saa 5-6 tarjousta. Se voi olla tarpeeksi haastavaa saada yksikin.pelle plåttak sanoi:
yrittäjänä sanon usein ihmisille, jotka aikovat uusia kattonsa (melkein aina pelti), että kannattaa pyytää 5-6 tarjousta, poista halvin ja kallein, ja valitse sitten se, joka tuntuu parhaalta. Usein huomaa melko nopeasti, toimiiko se käsityöläisen kanssa vai ei. Tarkista AINA, mitä he ovat tehneet aiemmin. Koska olet itsesi mukaan tarkka ja huolellinen asiakas, teet sekä itsellesi että käsityöläiselle helpommaksi laatia pitkän listan siitä, miten haluat kaiken, mahdollisimman yksityiskohtaisesti. Minulla oli kerran asiakas, joka halusi uuden katon 120 m²:lle, ja hänellä oli 11 sivua tietoa ja halusi hinnan 54 eri osasta. Tämän asiakkaan kanssa ei kuitenkaan tullut mitään. Onnea ja älä maksa ennakkoon
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 070 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 070 viestiä
"Käsityö" ammattina, palveluna, elinkeinona tai miten ikinä sitä haluaakaan kutsua, on.......mielenkiintoista.D Derbyboy sanoi:
Kun palkkaat juristin, haluat että hän tekee hyvää työtä.
Kun palkkaat taksikuskin, haluat että hän kuljettaa sinut turvallisesti, oikeaan paikkaan.
Kun palkkaat kampaajan, haluat että hän leikkaa sinut kunnolla. Ei vain edestä, missä näet, vaan myös takaa niskasta, missä et näe.
Kun palkkaat automekaanikon, haluat että hän korjaa autosi kunnolla, hyvillä osilla. Ei vain paikkaa jotain rikkinäistä hopeateipillä, kun katsot pois.
Muuuuuten kun palkkaa käsityöläisen, silloin oletetaan vain hyväksyvän, että palkkaa alan, jossa on enemmän tai vähemmän tapana ottaa pieniä oikoteitä, ettei tehdä täysin kunnollista työtä. Ja jos haluaa että työ tehdään kunnolla, ja haluaa lisäksi itse palvelun ostajana silloin tällöin tarkistaa maksamansa palvelun laadun, niin ei silloin, täytyykin työskennellä itsensä kanssa; omien odotustensa ja kontrollitarpeidensa kanssa.
Olin ottanut paikallisen firman, joka arvostaa mainettaan ja on hyvin tunnettu. Keskustele sitten tunnin ajan, ja käy läpi, millaisen tason haluat viimeistelylle. Se, että he rakentavat "oikein", on jotain, mihin on luotettava.
Viimeistelyn voit ehkä tehdä itse jälkikäteen.
Viimeistelyn voit ehkä tehdä itse jälkikäteen.
En tiedä, ei ole mitään yleistä, vaan sinun täytyy luultavasti kokeilla itse tarpeidesi mukaan, jotka olet kuvannut ketjussa. On paljon taitavia käsityöläisiä, ja käsite pitäisi ehkä jakaa ammattikategorioihin ja toiminta-alueisiin. Ja sitten on yrityksiä, jotka suorittavat erilaisia tehtäviä/töitä, jotka vaativat erilaista ammattitaitoa/käsityöläisiä. Kodissa teen suurimman osan itse muutamien eri käsityöläisten avustuksella. Kesämökillä joskus palkataan yritys, joka ottaa kokonaisvastuun, toimeksianto määritellään syksyllä ja sen tulee olla valmis x päivämääränä keväällä, ja heillä on vapaat kädet suunnitella. Luotan heihin täysin, esimerkiksi kylpyhuoneessa vaatimukset suihkukulmalle olivat kirkas lasi, 90*90, keskihintainen tunnetusta merkistä. Neljä spot-lamppua katossa himmentimellä. Tuuletin kosteusautomatiikalla ja ajastinohjaus painikkeella, hiljaisin. Ja niin se jatkuu. Luotan heihin, ja tässä sinulla on ehkä ongelma, voitko löytää vastaavan riippuen yksityiskohtaisuus/tarkkailutarpeestasi? Vai täytyykö sinun ottaa sekä rakennuttajan että rakennusjohtajan rooli?D Derbyboy sanoi:
D
Derbyboy
Talon omistaja
· Skogen
· 8 070 viestiä
Derbyboy
Talon omistaja
- Skogen
- 8 070 viestiä
Luulen, että se on prosessi. Toivottavasti löydän jonkun, johon voin luottaa, ja tietenkin on olemassa taitavia ja huolellisia käsityöläisiä, jotka ovat kiinnostuneita tekemään hyvää työtä.
Miten se toimii, kun käsityöläiset ostavat suihkulasin? Lisäävätkö he 100-200 prosenttia hintaan, kuten sähkömiehet tekevät, vai maksatko, mitä se maksaa Bauhausissa? On itsestään selvää, että maksat ajasta, joka kuluu sinne menemiseen.
Miten se toimii, kun käsityöläiset ostavat suihkulasin? Lisäävätkö he 100-200 prosenttia hintaan, kuten sähkömiehet tekevät, vai maksatko, mitä se maksaa Bauhausissa? On itsestään selvää, että maksat ajasta, joka kuluu sinne menemiseen.
En katso yksityiskohtia vaan katson kokonaisuutta, en tiedä mistä he hankkivat materiaalia enkä välitä yksikköhinnasta. Esimerkiksi käytän joskus parempilaatuista materiaalia, sillä vaadin huollon minimointia.
Yleensä saan arviohinnan tehtävälle, joka ei poikkea liikaa.
Yleensä saan arviohinnan tehtävälle, joka ei poikkea liikaa.
Anna kaverin, joka ymmärtää hieman rakentamisesta, olla mukana remontissa. Ei ole väärin antaa jonkun katsoa rakennusta eri silmin. On niin perhanan helppoa "lumoutua" vain yhteen ongelmanratkaisuratkaisuun.D Derbyboy sanoi:Olen viettänyt viime vuodet remontoimalla. Lähes koko vapaa-aika, illat ja viikonloput ovat kuluneet menemällä kesäpaikalle repimään, rakentamaan uutta kattoa, salaojittamaan, rakentamaan kuistia ja pohtimaan seuraavaa vaihetta.
On tullut aika ottaa käyttöön ammattilaiset, oikeat käsityöläiset.
Näen oikeastaan vain kaksi ongelmaa tässä ja ne ovat minun kontrollintarpeeni sekä joskus absurdi tarkkuuteni työssä. Ongelmat ovat mahdollisesti sukua toisilleen.
Onko olemassa standardeja, jotka voisi vaatia rakentajan noudattavan esimerkiksi kipsilevytyksessä. Onko niin yksinkertaista, että kipsilevyille on olemassa ohjekirja ja jos ohjekirjassa lukee, että paperinauhoja tulee käyttää puutalossa saumoissa, voidaanko edellyttää, että rakentaja käyttää juuri paperinauhoja eikä lasikuitunauhoja. Milloin tarvitaan metallikulmia pappikulmien sijaan ulkokulmiin?
Tiedän, että kylpyhuoneissa on alan sääntöjä laatoitusta, vedeneristystä jne. varten, mutta onko vastaavia olemassa esimerkiksi sisäkaton asentamiseen tai viittaanko jälleen tuotteen käsikirjaan sopimuksessa?
Entä ikkunat? Onko olemassa alan sääntöjä siitä, miten tiivistys tulee tehdä ja millä materiaalilla jne.?
Yhteenvetona ihmettelen, miten voisin välttää jäämästä huijausrakennuksen kanssa loppujen lopuksi? Eli miten voisin varmistaa, että rakentaja käyttää oikeaa rakennustekniikkaa eri vaiheissa.
Mahdollisesti väärä foorumin osasto, mutta jos näin on, moderaattori voi siirtää.
Se oli vaimoni, joka lopetti projektini vapaa-ajan asunnossa. 
Hän teki kokonaisvaltaisen suunnitelman ja minä toteuttaisin sen ilman omaa osallistumista.
Yritys, joka suorittaa tehtävän, kieltäytyy asiakkaan osallistumisesta ja siitä, että asiakas sanoo "korjaan sen myöhemmin". Kaiken on oltava valmista läpikäynnin aikana ja yrityksen omistaja tarkistaa sen yhdessä kanssamme.
Hän teki kokonaisvaltaisen suunnitelman ja minä toteuttaisin sen ilman omaa osallistumista.
Yritys, joka suorittaa tehtävän, kieltäytyy asiakkaan osallistumisesta ja siitä, että asiakas sanoo "korjaan sen myöhemmin". Kaiken on oltava valmista läpikäynnin aikana ja yrityksen omistaja tarkistaa sen yhdessä kanssamme.
On ladattavissa, jos googlaa vähän, jos teet tarkastuksen, he lähtevät siitä, ellei toisin ole sovittu, koska se on alan standardi ja koska olet yksityishenkilö, kuluttajapalvelulaki viittaa nimenomaan alan standardiin...D Derbyboy sanoi:
se on kahdeksan millimetrin ero. Lähes kokonainen senttimetri.. ei okei!!mowatom sanoi: