Hei!

Olen avaamassa tilaa räystääseen kolmasosassa taloa. Nyt on tullut aika tehdä jotakin keinuvalle lattialle. Talo on rakennettu noin 1860, joten silloin ei ollut samanlaisia jousitusvaatimuksia... :)

Huone on noin 5200x5800mm ja palkit sijaitsevat 5800mm suunnassa. Palkit ovat noin 140x140mm.
Ne sijaitsevat noin cc 900mm.
Tänään niiden päällä on 45mm paksua naputettua lautaa, painavaa kuin mikä!

Kattokorkeus alhaalla on vain 210cm, joten sinne ei voida laittaa tukipalkkia.

Minulla on noin 260mm käytettävissä ylöspäin, ennen kuin saavutetaan oven aukko. Sitten minulla on paljastetut palkit, joissa on nyt 192cm alareunaan yläkerrassa. Jos hyödynnän 260mm täysimääräisesti, niin saan paikoilleen 220x45mm, sitten 22mm ruuviliimattua lastulevylattiaa ja lopuksi 15mm parkettilattiaa.

Kysymykseni on, huomaako tämän toimenpiteen jälkeen eroa?

Liitän muutamia kuvia alapuolelta, kuvat otettu 1968, kun talo koki täydellisen remontin.

Lisää kuvia löytyy täältä kiinnostuneille http://carlotta.malmo.se/carlotta-mmus/web/object/1140791
Klikkaa Alsjökullan kohdalla alempana sivulla päästäksesi kaikkiin kuviin.
 
  • Vanhan talon remontti, jossa näkyy avoin lattiarakenne, kattoparrut ja keskeneräinen tila. Kaksi ovea ja takka taustalla, kuva vuodelta 1968.
  • Vanha rakennuksen ullakkotila, jossa on näkyvissä avoimia kattoparruja ja eristepaketteja pinottuna huoneeseen, ikkuna taustalla.
Ongelmaa ei voi ratkaista ilman liimapuuta. Jänneväli on aivan liian suuri. Jos saat mahtumaan 140x260 mm liimapuuta c/c 600 mm (vaatii halkaisua tai erikoistilausta), se toimii. Samoin jos sijoitat 215x225 mm liimapuuta keskelle nykyisten palkkien väliin (eli c/c 900 mm). Jälkimmäisessä tapauksessa lattiavaneri plus ohut parketti ovat liian joustavat. Paras ratkaisu on joko paksut (n. 30 mm) pontatut lattialaudat tai K-vaneri plus lattialaudat.
 
Se on vanha talo, joten nykyvaatimusten saavuttaminen joustavuuden suhteen hinnalla millä hyvänsä on minulle vaikea ymmärtää. Vanhoissa taloissa joudutaan usein tekemään kompromisseja. Mutta jos teet niin kuin olet ajatellut, se paranee varmasti. Ehkäpä voisi ristikoolata palkkien välillä, mikä parantaa asiaa luulisin. Luin jostain, että joku "ripusti" lattian palkiston kattotuoleihin vaihtoehtona.
 
Säilytä URL:er, BB-kod, emotikonit täsmälleen sellaisina kuin ne ovat. Jos ruotsalaisella sanalla ei ole luonnollista tai suoraa käännöstä suomeksi, jätä se ennalleen. Man bör rajoittaa svikten mukavuussyistä, ei viranomaisvaatimusten vuoksi. Jos golvbjälkarna on näkyvä alapuolelta, krysskolvning ei ole hyvä vaihtoehto. Lisäksi ei voida saavuttaa hyväksyttäviä tuloksia yhdistelmällä tavallinen konstruktionsvirke ja krysskolvning, kun spännvidden on niin pitkä kuin 5,8 metriä.
 
Niissä on sellaisia jännevälit, että ratkaisua teräksellä voidaan myös harkita, jos se ei saa rakentaa korkeutta.
 
Kiitos kaikista vastauksista!

Minua mietitytti enemmän, tuleeko siitä parempi kuin tänään tämän toimenpiteen ansiosta? Olen tietoinen, että se ei tule olemaan lähelläkään tämän päivän vaatimuksia.
 
Jos käytät jotain ratkaisuista, joita ehdotan viestissä #2 tai joita @witten kirjoittaa viestissä #5, tilanne paranee huomattavasti. Yritykset käyttää tavallista rakennuspuutavaraa yhdistettynä kortlingeihin tai ristikkoon ovat valitettavasti turhia.
 
Kuulostaa aivan hullulta repiä pois tällaisia lattioita vain laittaakseen lattialastulevyä ja keskinkertaista parkettilattiaa tilalle? Miksei vain elää heilahduksen ja kaltevuuden kanssa? Se kuuluu niin vanhoihin taloihin.
 
S Stefan1972 sanoi:
Se kuulostaa täysin mielettömältä repiä pois tällaiset lattiat kiinnittääkseen tilalle lastulevyä ja keskinkertaista parkettilattiaa? Miksei vain elää jouston ja kallistusten kanssa? Ne kuuluvat niin vanhoihin taloihin.
Hei Stefan,

Olen samaa mieltä kanssasi, mutta lattia on pilattu 70-luvun remontissa. Puolet huoneen lattiasta on poistettu ja korvattu modernilla pontatulla puutavaralla. Todennäköisesti tämä lattia oli huonossa kunnossa.
 
Miksi et tarkistaisi, mitä vanhan lattian täydentäminen maksaa?
Olen itse tilannut osoitteesta https://www.lgbtimmerhus.se
Olen erittäin tyytyväinen!
 
Onko mahdollista liimata ja ruuvata 15 mm vaneria palkkien ylä- ja alapuolelle tehdäksesi sandwich-rakenteen?

Onhan se yleistä käyttää teräspalkkia kantavilla rakenteilla.

Miksi elää vinoilla ja notkuvilla lattioilla, kun tietää ja osaa rakentaa paremmin?
Protte
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.