trimsten sanoi:
Onko kellään vinkkejä lattialämmitysjärjestelmän valintaan? Henkilökohtaisesti minulla on vaikeuksia järjestelmien kanssa, joissa on radiolinkit yksiköiden välillä. En ymmärrä, mitä hyötyä niistä on, kun eihän lattialämmitystä siirrellä ilman remonttia......
Käytän wirsbo:ta, koska sen voi ostaa hyvillä hinnoilla netistä + heidän tukensa on loistava.

Säätöä en ole käyttänyt kuuteen vuoteen ja se toimii erinomaisesti silti. Ainoa säätö, mikä on, on lämpöpumpussa. Jos kysyt minulta, termostaatit ja ohjauslaitteet ovat rahanhaaskausta. Joissakin tapauksissa niitä varmasti tarvitaan, mutta usein pärjää ilman.

MathiasS sanoi:
Säätelyä en ole käyttänyt 6 vuoteen ja se toimii oikein hyvin silti. Ainoa säätely on lämpöpumpussa. Jos minulta kysytään, termostaatit ja ohjauslaitteet ovat rahat hukassa. Tietyissä tapauksissa niitä varmasti tarvitaan, mutta usein pärjää ilman.
Sama täällä, minulla ei ole mitään säätelyä. Tosin järjestelmäni ei ole valmiiksi rakennettu, joten en tiedä miten se tulee olemaan myöhemmin. Koska minulla on kylpyhuone ja loput "tavallisia" huoneita jakajalla, kaikki kellarissa, epäilen että ehkä myöhemmin tarvitsen ohjata silmukoita eri tavoin, nyt säädän huonelämpötilaa syöttölämpötilalla. Jos haluat olla varma, voit laskea alas yhden tai useamman tyhjän vp-putken palkiston sisään niihin kohtiin, joihin mahdollisesti asentaisit huonetermostaatteja, silloin voit vain vetää johdot sisään myöhemmin tarvittaessa. Johdolliset termostaatit ovat paljon halvempia ja (mielestäni ainakin) pitäisi olla luotettavampia.

Byggmax parkettilattiat ovat mielestäni todella mukavia ja lisäksi erittäin hintansa arvoisia, mietin vain vähän höyrysulusta. En tiedä pitäisikö heidän lattiainsa kanssa käyttää höyrysulkua vai ei, ja kun sinulla on jo muovi alapohjassa, en usko että se olisi kovin onnistunut idea laittaa kerros heti lattian alle myös. Enemmän kuin yksi muovikerros puun ja eristeen välissä ei oikein toimi hyvin... Joten todennäköisesti laitat parketin ilman höyrysulkua alle, mikä tekee siitä erittäin tärkeää, ettei eristeessä tai alapohjassa ole kosteutta. Tiedän, että materiaalisi ovat olleet kuivana ulkona, mutta voi olla hyvä ajatella asiaa, jos olet yhtään epävarma niin tarkista kosteusmittarilla, se voi olla sen arvoista. Mielestäni lattialastulevy saisi olla enintään 6 % lattialämmityksellä, joten oletan että se koskee myös muuta materiaalia, kysy joltakin joka varmasti tietää... Toinen vinkki on käyttää clickguardia, tiivistysainetta joka tekee parkettilattian saumoista vedenpitäviä. Tiedän, että sitä käytetään harvoin parkettilattioihin, mutta ehkä lattia on herkempi kosteudelle lattialämmityksen kanssa? Haluaisiko siivota oikein kunnolla mopilla tai sattuisiko vaikka kaatamaan jotain, niin ehkä se on hyödyllistä? Ei ole kovin vaikeaa levittää asennuksen yhteydessä ja niitä on saatavana byggmaxissa, joten ehkä se on jotain mitä harkita kuitenkin...

Jan-L sanoi:
Sama täällä, ei ole mitään säätelyä. ...... Johdolliset termostaatit ovat paljon halvempia ja (mielestäni) pitäisi olla luotettavampia.

Rakentajiaan parkettilattiat ovat mielestäni erinomaisia ja lisäksi erittäin edullisia, mietin vain hieman tätä höyrysulkua. ...........
Toinen vinkki on käyttää clickguardia, tiivistysainetta, joka tekee parkettilattian saumoista vedenpitäviä. ...........
Omalta osaltani aion valita ohjauksen&säädön ja silloin johdollisen vaihtoehdon. Näen tietyn tarpeen. Osittain kylpyhuone ja sitten eri aurinkoasennot yläkerran eri osille.

Löysin yrityksen nimeltä varmtgolv.se, jolla näytti olevan parempi hinta kuin rinkabyrörillä. Ainoa, mikä ei näyttänyt hyvältä siellä, olivat levyt, jos ymmärsin oikein, niillä oli vain leveys 180 mm, kun taas muilla näkemilläni oli 275 mm ja molemmilla oli verrattava hinta ja sama pituus. Mutta onhan vain ostaa suurin osa yhdeltä valmistajalta ja loput toiselta.

Aina hyvä saada vinkkejä, ne vinkit, jotka auttavat välttämään "pyörän keksimisen uudelleen".

Eräs lattialämmitysyritys neuvoi minua asentamaan lattialämmityksen samanaikaisesti klesien kanssa. Tämä siksi, että kaikki saisi oikeat etäisyydet alusta alkaen. Tämä tuntui hankalalta vinkiltä, koska olin ajatellut ensin asentaa klesit, jotta olisi jotain järkevää, millä kävellä ja pystyisi aloittamaan seinien pystyttämisen. Tämän jälkeen olisin ajatellut asentaa lattialämmityksen.

Kuten sanottu, onko jollain mielipiteitä, olen kuten sanottu rakentanut paljon aiemmin, mutta tämä on ensimmäinen suuri projektini.

Ehdotan, että kokeilet ilman sääntelyä ensin. Jos se ei toimi, voit aina täydentää jälkikäteen.

On vaikea ymmärtää, miksi saa oikean etäisyyden glesenillä, jos letku asetetaan samanaikaisesti. Tee välikappaleita, jotta siitä tulee täydellinen. 30mm 20-letkulle.

180mm levyt on ilmeisesti tehty 17mm letkulle. 275mm levy on tarkoitettu 20mm letkulle. Sinun on tietenkin oltava levyt, jotka sopivat letkulle.

MathiasS sanoi:
Ehdotan, että kokeilet ensin ilman säätöä. Jos se ei toimi, voit aina täydentää jälkikäteen.

On vaikeaa ymmärtää, miksi saat oikean etäisyyden glesen, jos asennat putken samanaikaisesti. Tee välipaloja niin, että ne ovat täydellisiä. 30 mm 20-putkelle.

180 mm levyt on todennäköisesti tehty 17 mm putkelle. 275 mm levy on tarkoitettu 20 mm putkelle. Sinun on tietysti oltava levyt, jotka sopivat putkeen.
Luulin aivan kuten sinä Mathias, että ne levyt on 17-putkelle.............mutta todellisuudessa siellä sanotaan, että ne ovat 20-putkelle, kummallista. Minun olisi pitänyt hankkia 275-levyt..........

Tämä lattialämmityksen asettaminen yhdessä glesen kanssa......en voi ymmärtää, mikä siinä olisi kätevää.
Ehkä siinä, että voit kääntyä putkien kanssa glesen alla ja siten naulata kaikki glesen kerralla. Mutta silloin sinun pitää koko ajan huomioida tulevien seinien sijainti. Muuten yleensä jätetään glesen naulaamatta seinän kohdalla, jotta putki voidaan pujottaa glesen alle, kääntyä, asettaa putki toiseen suuntaan ja sitten naulata päät, kun kaikki on valmista. Mutta jos aiot asentaa lämmityksen valmiiksi samalla kertaa, sinulla on paljon erilaisia materiaaleja käsiteltävänä, gles, levyt, putket, kuulostaa siltä, että siitä voi tulla sekavaa.
Olisin laittanut vanerin, jonka päälle voi kävellä, ja sitten kiinnittänyt lattiasangat, joille seinät tulevat seisomaan, ennen kuin glesauslattia. Uskon, että voi olla etua selvittää seinien sijainti ensin, helpompi nähdä, mihin kääntyä silmukoiden kanssa ja niin edelleen. Tämän jälkeen suunnittele etu- ja paluujohtimet silmukoille. Sitten voit glesata, jättää päät naulaamatta ja jatkaa seinien kanssa. Silloin sinun ei tarvitse kävellä niin paljon levyillä ja putkillasi, koska voit tehdä sen myöhemmässä vaiheessa.
Huomasin, että aiot myös tehdä kylpyhuoneen, miten aiot rakentaa lattian siellä? Oli pakko kysyä, utelias kun olen....... :)

Jos aiot laittaa parkettia sinne myös, sinun pitäisi ehdottomasti käyttää clickguardia.............(Yritän nyt tehdä hieman pilaa, siis kerron tästä, ettei kukaan ymmärtäisi väärin) Terveisin Janne.

Jan-L sanoi:
Luulin aivan kuten sinä Mathias, että nuo levyt ovat 17-slang.............mutta siinä sanotaan tosiaan, että ne ovat 20-slangille, kummallista. Minä olisin hankkinut 275-levyjä...........

........Huomasin, että sinulla on myös kylpyhuone, miten aiot rakentaa lattian sinne? Pakko kysyä, utelias kun olen....... :)

Jos aiot laittaa sinnekin parkettia, sinun kannattaa ehdottomasti käyttää clickguardia.............(Yritän nyt vitsailla hieman, sanon tämän ettei kukaan ymmärrä väärin) Terveisin Janne.
Kuten sanottu Janne, näytät jo tarkistaneen, että varmtgolv.se:n hinnasto levyille oli tällainen:

110116 Yksittäislevy 16 mm 1150x180 mm 1 st 25,00 31,25
110120 Yksittäislevy 20 mm 1150x180 mm 1 st 39,00 48,75

Se täytyy olla painovirhe, kysyn asiaa sähköpostitse. 180 sopii näet teidän mukaan paremmin cc200:een.

Olen täysin samaa mieltä siitä, että kaiken tekeminen yhtä aikaa on hyvin hankalaa. Lisäksi kuten Mathias sanoo, voi vain käyttää passbitia.

Niin ja olin ajatellut laittaa glesin ensin ja sitten rakentaa seinät. Miksi tehdä päinvastoin?

Kylpyhuone on vielä musta aukko suunnittelussa, paitsi että tiedän olevan viemäri ja vesiputket lähellä, joihin on helppo liittyä. Mahdollisesti pyydän asiantuntijan apua veden liittämiseen. Sen täytyy olla hyväksytty liitos, jos se asentuu piiloon lattiaan.

Laitan luultavasti muovimaton kylpyhuoneeseen, tunnen erään, joka on asiantuntija siinä, joten hän voisi auttaa minua tässä osassa. Lisäksi olen suunnitellut suihkukaapin, ei avointa suihkua.

En ole täysin tietoinen, mitä materiaalina käytetään maton alla, mutta ehkä joku teistä tietää.

Periaatteessa mikään tässä ketjussa sanottu ei ole relevanttia kylpyhuoneessa. Aloita uusi ketju tätä varten... Jos aiot rakentaa kylpyhuoneen keskustellulle alueelle, voit unohtaa oman suunnitelmasi.

MathiasS sanoi:
Periaatteessa mikään tässä ketjussa sanotuista ei ole relevanttia kylpyhuoneessa. Aloita uusi ketju tätä varten.... Jos aiot tehdä kylpyhuoneen ketjussa käsitellylle alueelle, voit unohtaa oman rakenteesi.
Ei, juuri niin ajattelinkin.

Vain sivuhuomautuksena, lopullinen rakenteeni oli siis parketti ja glespannel, se on muun muassa uponorin ehdotus.

Ei kuitenkaan kylpyhuoneeseen, mutta kuten sanottu, pidän itseni rauhallisena kylpyhuoneosan suhteen. Ehdin sen kanssa, kun se tulee enemmän ajankohtaiseksi. Annan sen olla "musta laatikko" toistaiseksi.

Voisin arvata, että on varmaan ensin muutama ketju luettavana, ennen kuin tarvitsee luoda oma.

Kun olen asentanut lattialämmityksen puupalkkikehykseen, olen harventanut alempana palkkikehyksessä, katkaissut harvennuksen siellä, missä sen tarvitsee kääntyä, tehnyt 20 mm uran palkkiin ja jatkanut seuraavassa välissä. Kun sitten lastulevy tulee päälle, sillä on tarvittava kantavuus, joten ei haittaa, että harvennus on katkaistu seinien kohdalla. Sinun tapauksessasi on tärkeää, että harvennus on katkeamaton koko matkalta seinästä seinään, ja olisin myös tarkka mahdollisten liitosten levittämisessä. Joudut kääntämään putken harvennuksen alla seinien kohdalla, jotta parketilla on tuki harvennuksesta myös siellä. Jos harvennat kaiken ensin, sinun täytyy myöhemmin, kun olet asentanut seinät, katkaista harvennus, jotta voit kääntää putket harvennuksen alla. Tässä on tärkeää ajatella, mihin seinät sijoittuvat, jotta voit saada vankan tuen harvennukselle siellä, missä sinun täytyy katkaista se. Myös lisäpilareiden asentaminen jälkikäteen voi olla vaikeaa. Ei ole mukavaa pujottaa ehkä 50 metriä putkea harvennuksen alle 8-10 kertaa, kun asennat lämmitystä. Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan.

Jan-L sanoi:
Kun olen asentanut lattialämmitystä puupalkkirakenteisiin, olen harventanut alas palkkirakenteessa, katkaissut harvennuksen siellä missä se kääntyy, ........
Voi olla vaikeaa asentaa lisätukia jälkikäteen. Ei myöskään ole mikään ilo vetää ehkä 50 metriä letkua harvennuksen alle 8-10 kertaa, kun asennat lämmitystä. Toivottavasti ymmärrät, mitä tarkoitan.
Ymmärrän täysin, mitä tarkoitat, ja vain siksi, ettei lattialämmitystä asenneta samaan aikaan, pitää suunnitella se harvennuksen asennuksessa.

Itse yläkerta on ensin luonnosteltu minun toimesta ja sitten piirretty arkkitehtitoimiston toimesta, yllätyin kuinka hyvin sain luonnoksen tehtyä, vain pieniä muutoksia alkuperäiseen ehdotukseeni verrattuna.

Toisin sanoen minulla on hyvä suunnitelma, jota mitata.

Juuri kuten sanot, on helpompaa lisätä tukea, kun harvennukset eivät ole vielä kiinnitetty.

Liitosten siirtäminen on itsestäänselvyys, muuten osa kantavuudesta jää hyödyntämättä, mutta toisaalta, kuinka voisitkaan tietää, että olen huomioinut sen.

Kuten sanottu, aina hyvä, että joku tarkistaa rakenteen ja menetelmävalinnat, jotta välttyy tekemästä turhia virheitä.

Tai kuten joku sanoi eräässä sähkökeskustelussa, "Ongelma ei ole se, mitä tietää, vaan se, mitä ei tiedä."

Muuten, kun kyse on seinien ja harvennusten liitosten vahvistamisesta, oletan, että kiinnitetään ja asetetaan tukipuu harvennuksen alle. Vai kuinka?

trimsten sanoi:
Että saumat ammutaan on itsestäänselvyys, muuten menettää osan kantokyvystä, mutta toisaalta kuinka voisit tietää, että tiesin sen.
Et edes arvaa kuinka paljon yleissaumoja meidän täytyy rakentaa upouusiin taloihin, ne on piirretty niin, ja meidän täytyy seurata piirustuksia, mutta se ei tunnu kovin kivalta...........

trimsten sanoi:
Muuten, kun kyseessä on seinien vahvistaminen ja liitossaumat, olettaisin, että lisätään tukipuut ja asennetaan tukipalkki lisätueksi liitoksiin. Vai mitä?
Kyllä, juuri niin, sisäseinäsi eivät varmaankaan ole kantavia, joten 45x170 lyhyet tukipuut cc 600 riittävät enemmän kuin hyvin seinien alle. Varmasti se toimii myös 145 tai 120 kanssa, mutta silloin saatat joutua käyttämään rakennuskulmia niiden riittävän tukevaksi ankkuroimiseksi, ja nopeasti päädyt samaan hintaan kuin 170 ja muutaman kulmaspikin kanssa.......
Liitokset liitetään tietysti suoraan lattian palkkiin.

Viimeksi muokattu:
Jan-L sanoi:
Ja, juuri niin, sisäseiniesi ei kai tarvitse olla kantavia, joten 45x170 ristikkopuupalkit cc 600:lla pitäisi riittää enemmän kuin hyvin seinien alle. Varmasti se onnistuu myös 145 tai 120:llä, mutta silloin ehkä joudut käyttämään kulmarautoja kiinnittämiseen tarpeeksi tukevasti, ja silloin hintasi nousee nopeasti samaan 170:een ja muutamaan kulmaveton...... Glesen liität tietysti suoraan lattia-palkin keskelle.
Ei, kantava osa on jo hoidettu, sen jätin ammattilaisille. Täytyy ymmärtää rajoituksensa. Toisin sanoen kyseessä on täysin tavalliset yksinkertaiset sisäseinät.

Vaikuttaa siltä, että olen oikealla jäljillä, silloin ei pitäisi olla ongelmaa saada lisätukea seinille.

Muuten, jouduin palauttamaan lastulevyt tänään, eikä siinä ollut mitään ongelmaa. Ainoa ongelma oli saada ne alas ullakolta, mutta onneksi minulla oli apuna kuormatraktori.

Lisäksi huomasin, että he toimittivat väärät levyt, niiden olisi pitänyt olla 12 mm, mutta ne olivat 10 mm. Tämä ei kuitenkaan enää merkitse mitään.

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.