Hei.
Kaikki ikkunalistat talossani on ainoastaan liimattu, tämä on nyt johtanut siihen, että listat irtoavat ja halkeamia on syntynyt (katso kuva). Miten ratkaisen tämän parhaiten? Ajatuksena on naulata listat paikoilleen ja sitten tasoittaa ne. Mutta riittääkö se? On puutalo, joka on rakennettu vuonna 2012...
Onko se kipsattu smygiin listan taakse? Se nimittäin näyttää siltä, että siinä tapauksessa se olisi haljennut kahden levyn kulmassa. Mahdotonta vastata kysymykseesi tietämättä enemmän rakenteesta, mutta en usko, että listan kiinnityksellä on siihen paljonkaan tekemistä ja jos tasoitat, se todennäköisesti irtoaa uudelleen.
Hei.
Mitä olen nähnyt ja uskonut, niin kyseessä on kipsilevyt, jotka ovat kuluneet rikki ja halkeama on muodostunut. Varsinaiset listat on liimattu suoraan ikkunan ympäri kulkevaan runkoon.
No, ensinnäkään se ei ole eristetty vaan peitelistamainen. Se on kiinnitetty liimalla ja tasoitteella sekä pehmeällä saumalla kipsiin, tuo pehmeä sauma on nyt irronnut liikkuvuudesta. Kipsi ei ole repeytynyt.
Hei. Yes, tarvitsen apua pienen asian kanssa. Valitettavasti se ei ole pehmeäsauma (ei ole käytetty pehmeäsaumaa ollenkaan) Mielestäni se näyttää siltä, että pala on irronnut kipsilevystä. Halkeamat menevät eri pituisiksi riippuen siitä, mikä ikkuna on kyseessä..
Olin aloittanut kiinnittämällä smygit kunnolla listaruuvilla tai dyckertillä kiinni runkoon. Sitten leikannut pois sen, mikä on irronnut kipsistä, laittanut hyvän sauman, jota voi maalata smygin ja kipsireunan väliin, ja maalannut sen sitten yli. Voit tasoittaa hieman ensin, jos haluat, mutta ongelma tässä on se, että on tasoitettu suoraan smygiä vasten.