Hei.
Kaikki ikkunalistat talossani on ainoastaan liimattu, tämä on nyt johtanut siihen, että listat irtoavat ja halkeamia on syntynyt (katso kuva). Miten ratkaisen tämän parhaiten? Ajatuksena on naulata listat paikoilleen ja sitten tasoittaa ne. Mutta riittääkö se? On puutalo, joka on rakennettu vuonna 2012...

Seinässä oleva halkeama ikkunan vieressä talon sisäpuolella talvisessa maisemassa.
 
  • Ikkunanpuite halkeama; puinen talo vuodelta 2012.
Onko se kipsattu smygiin listan taakse? Se nimittäin näyttää siltä, että siinä tapauksessa se olisi haljennut kahden levyn kulmassa. Mahdotonta vastata kysymykseesi tietämättä enemmän rakenteesta, mutta en usko, että listan kiinnityksellä on siihen paljonkaan tekemistä ja jos tasoitat, se todennäköisesti irtoaa uudelleen.
 
Hei.
Mitä olen nähnyt ja uskonut, niin kyseessä on kipsilevyt, jotka ovat kuluneet rikki ja halkeama on muodostunut. Varsinaiset listat on liimattu suoraan ikkunan ympäri kulkevaan runkoon.
 
No, ensinnäkään se ei ole eristetty vaan peitelistamainen. Se on kiinnitetty liimalla ja tasoitteella sekä pehmeällä saumalla kipsiin, tuo pehmeä sauma on nyt irronnut liikkuvuudesta. Kipsi ei ole repeytynyt.
 
  • Tykkään
Trähus40
  • Laddar…
Hei. Yes, tarvitsen apua pienen asian kanssa. Valitettavasti se ei ole pehmeäsauma (ei ole käytetty pehmeäsaumaa ollenkaan) Mielestäni se näyttää siltä, että pala on irronnut kipsilevystä. Halkeamat menevät eri pituisiksi riippuen siitä, mikä ikkuna on kyseessä..
Rikkoutunut kipsilevyn reuna ikkunan tai oven vieressä, käsin tuettuna, näkyy vaurioitunutta kohtaa.

Ikkunan vieressä seinässä näkyy halkeama, joka vaikuttaa irronneelta osalta kipsilevyä.
 
Se halkeaa reunassa, jossa kipsi loppuu, sitten on loput täytetty tasoitteella.
 
Ok, miten luulet, että minun pitäisi toimia korjatakseni sen ja välttääkseni, että se tapahtuu uudestaan?
 
Olin aloittanut kiinnittämällä smygit kunnolla listaruuvilla tai dyckertillä kiinni runkoon. Sitten leikannut pois sen, mikä on irronnut kipsistä, laittanut hyvän sauman, jota voi maalata smygin ja kipsireunan väliin, ja maalannut sen sitten yli. Voit tasoittaa hieman ensin, jos haluat, mutta ongelma tässä on se, että on tasoitettu suoraan smygiä vasten.
 
Kiitos vastauksesta. Nyt tiedän, miten minun tulisi toimia.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.