Hei!

Minulla on kalkkikivilevy, jonka haluaisin leikata 70 mm leveiksi suikaleiksi sokkelia varten.
Haluan mahdollisimman hienot leikkaukset. Pitäisikö käyttää vesileikkausta vai onnistuuko se jollain laattojen sahalla?

Vesisuihku helpottaa, mahdollisesti voit välttyä laattasahan mallilta, jossa asetat kalkkikivilevyn vakaalle kelkalle ja sitten vedät terän sen yli. Molemmissa tapauksissa sinun tulee tehdä kunnollinen hionta ja kiillotus jälkikäteen halutun pinnan saavuttamiseksi ja huomioi, että mahdolliset epätasaisuudet/täytteet takapuolella näkyvät sokkelin yläreunan "seinämässä".

Kalkkikivi halkeaa uskomattoman helposti pienissä värähtelyissä leikkauksen ja käsittelyn aikana, joten viimeksi kun tarvitsin sokkelin, maksoin siitä, että se valmistettiin. Se oli tosin kallista, mutta jos tarvitsee suurempia määriä, se on uskomattoman kätevää. Maksoin 400 kr juoksumetriltä viimeksi + materiaalit ammattilaisfirmalle ja ottaen huomioon kuinka helppoa myöhemmin oli rikkoutua pala sokkelia vain leikkaamalla se oikeaan pituuteen, olen iloinen, etten yrittänyt sitä itse, ja silloin se oli pienemmässä wc:ssä, joka vaati vain 4 juoksumetriä.

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
M myrstack sanoi:
Vesileikkaus helpottaa, ehkä voit selvitä laattasahalla, jossa kalkkikivilevy asetetaan vakaalle liukualustalle ja sitten terä vedetään yli. Molemmissa tapauksissa joudut hiomaan ja kiillottamaan kunnolla jälkikäteen haluamaasi pintaa, ja huomaa, että mahdolliset epätasaisuudet/täytetyt reiät takana näkyvät sokkelin yläosan "seinäsivulla".

Kalkkikivi halkeaa uskomattoman helposti pienten värähtelyjen aikana leikkaamisen ja käsittelyn yhteydessä, joten viimeksi kun tarvitsin sokkelia, maksoin sen valmistuksesta. Se oli kyllä kallista, mutta jos tarvitsee suurempia määriä, niin uskomattoman kätevää. Maksoin viimeksi 400 kr juoksumetri + materiaali ammattilaisyritykselle ja ottaen huomioon, kuinka helposti sokkelikappale oli myöhemmin rikkoa pelkästään leikkaamalla oikeaan pituuteen, olen iloinen, etten yrittänyt tätä itse ja silloin se oli pienelle WC:lle, joka tarvitsi vain 4 juoksumetriä.
Veikö kiviveistämöön?

J JF. sanoi:
Veikö sinä kivenhakkaamoon?
Kyllä!

Minun tapauksessani VE Sten. Ei edullisin, mutta ei myöskään väitä olevansa. Minun tapauksessani valintamahdollisuudet olivat hieman rajalliset, koska olin aloittanut tietyllä kalkkikivellä eteisessä ja jatkoin sitten vessaan, jossa piti olla myös jalkalista täsmälleen samasta kalkkikivestä. Silloin halvemmat myyjät eivät tulleet kyseeseen, koska he eivät voineet valmistaa jalkalistaa erikseen, ja olin päättänyt käyttää aikani muihin asioihin kuin sadatella laattasahan edessä.

• Tykkään
JF.
  • Laddar…
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.