3 413 lukukertaa ·
25 vastausta
3k lukukertaa
25 vastausta
Halkoa koolinki pituussuunnassa pitkäksi kiilaksi pöytäsahalla?
Hei, minun täytyy halkaista pitkä lista (70x45 mm) noin 2 metrin matkalla, mutta kiilamaisesti. Se on tarkoitus käyttää IKEA-moduulien alla, joita käytän rakentaakseni kiinteän kirjahyllyn. Koska lattia ei ole suora, lista ja peittävä sokkeli täytyy halkaista pituussuunnassa mutta kiilamaisesti eli noin 69 mm toisessa päässä ja 55 mm toisessa päässä. Olen ostanut halvan pöytäsahan tätä tarkoitusta varten, mutta aloin miettiä, voinko käyttää sitä. Omistan myös pyörösahan ja upotussahan. Minulla on 3 metrin kisko upotussahalle. Voinko käyttää vastahankittua pöytäsahaani tähän?
Minulla on vähän samanlainen pöytäsaha ostettu, jotta voisin halkaista keittiön peitelevyn, joka oli pitkä kuin piru. Se toimii erinomaisesti, jos sinulla on pieni ulostulopöytä.
Se ei tule olemaan hienoin leikkaus, koska terä on aika karkea.
Se ei tule olemaan hienoin leikkaus, koska terä on aika karkea.
Olen tehnyt sen myös useita kertoja vapaalla kädellä, se toimii erinomaisesti seurata lyijykynäviivaa kunhan sinulla on tuki rullilla tai jatkopöytä. Jos on äärimmäisen tarkkaa, voi halkaista parin millimetrin marginaalilla ja sitten höylätä loput, mutta se on useimmiten tarpeetonta.
Ok, joudun osittain pyytämään anteeksi, koska se saattoi kuulostaa vähän tyhmältä. Mutta ei se täysin väärin ollut. Heilahtimen avulla pysytään suorassa linjassa. Kun sahataan ohut levy vapaalla kädellä, leikkaus voi olla hieman epätasainen, jos se vähän horjuu (olen tehnyt sen itse - sekä vapaakäsinsahaus että horjuminen), mutta jos horjuu paksummalla lautalla, se puristaa ja palaa, jos halkaisuterä tekee työnsä. Jos terä ja halkaisuterä eivät sovi yhteen, tai jos se on roskasaha, voi tulla kickback, ja se on oikeasti tyhmää. Mahdollisuus, että jotain tapahtuu, on pieni, ja levyjen kanssa se on riittävän pieni mennäksesi eteenpäin. Mutta en tiedä mitään sahasta tai TS:stä, joten päätin olla valittava ukko.TorpAnders sanoi:
Vastaus on "taper jig". Helppo tehdä itse.
https://www.google.com/search?q=table+saw+diy+taper+jig&sca_esv=0baaa2d5d8a71e57&rlz=1CDGOYI_enSE838SE897&hl=sv&sxsrf=ANbL-n4bSErKuKElboPHsjoSmtjpRnzJBQ:1775935356507&ei=fJ_aaZTJHqGmwPAPrLWKmAE&biw=402&bih=684&oq=table+saw+diy+taper+jig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhd0YWJsZSBzYXcgZGl5IHRhcGVyIGppZzIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEifUFC4KVjhS3ADeAGQAQCYAXKgAY4DqgEDNC4xuAEDyAEA-AEBmAIIoAKlA8ICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBBAAGB7CAggQABgHGAgYHsICBRAAGO8FwgIIEAAYCBgNGB6YAwCIBgGQBgiSBwM3LjGgB64RsgcDNC4xuAeYA8IHBTEuNC4zyAcUgAgA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Voi olla hankalaa pituuden kanssa. Mutta se onnistuu. Kuitenkin mitään AV ei hyväksyisi.
https://www.google.com/search?q=table+saw+diy+taper+jig&sca_esv=0baaa2d5d8a71e57&rlz=1CDGOYI_enSE838SE897&hl=sv&sxsrf=ANbL-n4bSErKuKElboPHsjoSmtjpRnzJBQ:1775935356507&ei=fJ_aaZTJHqGmwPAPrLWKmAE&biw=402&bih=684&oq=table+saw+diy+taper+jig&gs_lp=EhNtb2JpbGUtZ3dzLXdpei1zZXJwIhd0YWJsZSBzYXcgZGl5IHRhcGVyIGppZzIGEAAYCBgeMgYQABgIGB4yCBAAGIAEGKIEMggQABiABBiiBEifUFC4KVjhS3ADeAGQAQCYAXKgAY4DqgEDNC4xuAEDyAEA-AEBmAIIoAKlA8ICChAAGLADGNYEGEfCAgYQABgHGB7CAgUQABiABMICBBAAGB7CAggQABgHGAgYHsICBRAAGO8FwgIIEAAYCBgNGB6YAwCIBgGQBgiSBwM3LjGgB64RsgcDNC4xuAeYA8IHBTEuNC4zyAcUgAgA&sclient=mobile-gws-wiz-serp
Voi olla hankalaa pituuden kanssa. Mutta se onnistuu. Kuitenkin mitään AV ei hyväksyisi.
Ei se mitään, jos ei ole koskaan sahannut tai on yleisesti epävarma, niin ei kai käsivaraisesti paksun puutavaran sahaamista pitäisi yrittää missään tapauksessa.Hep sanoi:
Ok, minun on osittain pyydettävä anteeksi, koska se ehkä kuulosti vähän typerältä. Mutta täysin väärässä se ei ollut.
Pituusohjain/anhållet tekee niin, että pysyy suorassa linjassa. Jos sahaa ohuen levyn vapaalla kädellä, leikkauksesta tulee vähän epätasainen, jos horjuu hieman (olen tehnyt sen itse sekä vapaalla kädellä sahaten että horjuen), mutta jos horjuu paksumman laudan kanssa, se puristaa ja palaa, jos jakoveitsi tekee tehtävänsä. Jos terä ja jakoveitsi eivät sovi yhteen tai jos se on huonosaha, voi tulla takapotku, mikä on todella typerää.
On pieni riski, että jotain tapahtuu, ja levyillä se on riittävän pieni, jotta voi mennä eteenpäin. Mutta enhän minä tiedä mitään sahasta tai TS:stä, joten päätin olla valittajaäijä.
Sokkeli on helpompi ja turvallisempi sahata upotussahalla, vaihtoehtoisesti "scribe" ja sitten pistosahalla. Googlaa scribe baseboard to floor
Sääntö, jonka pitäisi olla kiilamainen, tuntuu tarpeettomalta? Helpompi saada tasainen tukemalla välikkeillä niin että siitä tulee tasainen, kuten muoviset shims
Sääntö, jonka pitäisi olla kiilamainen, tuntuu tarpeettomalta? Helpompi saada tasainen tukemalla välikkeillä niin että siitä tulee tasainen, kuten muoviset shims
Monet kannattavat upotussahaa erilaisissa yhteyksissä. Turvallisempi, ehdottomasti, se takaa melkein, että keho ja erityisesti tassut ovat turvallisessa paikassa. Mutta kun on kyse kapeista/lyhyistä/pienistä työkappaleista tai kun on esteitä, jotka estävät kiskoa laittamasta täysin materiaalin tueksi, ne ovat usein todella epäkäytännöllisiä ja vaativat paljon improvisointia työkappaleen tuella ja kiinnittämisellä.L lakman sanoi:
Pyörösaha ja lyijykynän viiva toimivat erinomaisesti. Tehtiin kahdesta ruuvista, joiden piti olla kiilanmuotoisia. Viikonloppuna.
Jos sen täytyy olla siistimpi, voi käyttää vähän käsihöylää.
Voihan rakentaa jigin pöytäsahalle, mutta se kuulostaa tarpeettomalta.
Jos sen täytyy olla siistimpi, voi käyttää vähän käsihöylää.
Voihan rakentaa jigin pöytäsahalle, mutta se kuulostaa tarpeettomalta.
Olen tehnyt sen tuollaisella sahalla useita kertoja. Piirrä viiva, jota voit seurata, sitten vain halkaiset. Sänksåg:sta minulla ei valitettavasti ole kokemusta, mutta se voi varmasti olla kätevää, jos sen kiinnittää johonkin toiseen sääntöön, jotta saa hieman leveyttä.