Olen ajatellut rakentaa täysin maan alle erillisen varastokellarin kymmenen metrin päähän talostani, ja aion tehdä kaiken alusta alkaen melko vähin resurssein ja ennakkotietämyksellä. Minulla on yksinkertaisesti melko vähän tietoa, mutta toivottavasti korvaan sen oppimishalulla.

Ensimmäiseksi kaivan valtavan kuopan, noin 35 neliömetriä, 3,5 metriä syvä. Sen jälkeen valan erillisen perustan kuopan reunoja pitkin, puumuotteihin. Sen jälkeen, jos olen ymmärtänyt oikein, hankin joko valmiit sementtilohkot ja muurataan niillä, tai sitten asetan muotit ja valan betoniseinät itse. Henkilökohtaisesti tuntuu itse tehtynä sekä vakaammalta että myös halvemmalta valaa betoni itse. Sen jälkeen valan lattian erikseen, perustuksen "ulospäin työntyvän" osan päälle.

Kysymykseni ovat nyt nämä:

Tiedän, että talon perustaa voi valaa puumuotteihin, mutta kun etsin ihmisiä, jotka ovat valaneet betoniseiniä itse rakennetuilla puumuoteilla, en löydä paljonkaan. Useimmat näyttävät käyttävän vuokrattuja metallimuotteja, mikä vaikuttaa sekä kalliilta että ei riittävän do-it-yourself. 🙂 Pitäisikö minun olla huolissaan siitä, että seinä pullistuu eikä ole tasainen, jos rakennan omat muotit?

Miten sitten teen, kun minun pitäisi valaa betonikatto? Haluan vankan rakenteen, jos mahdollista, mutta eikö katto kuitenkin ole valettava erikseen? Onko jossain tietoa siitä, miten rakennan ja asennan muotin katolle?

Anteeksi kokematon aloittelija. Olisin erittäin kiitollinen, jos joku haluaisi auttaa minua hieman tässä projektissa!

Edit: Voin lisätä, että aion raudoittaa betonin, ja että kellari tulee olemaan noin 40 senttimetriä maanpinnan alapuolella katon korkeimmassa kohdassa.

Viimeksi muokattu:
Se vaatii melko paljon rakentaa muotti seinille, jotka kestävät betonin paineen. Todennäköisesti vuokratut muotit ovat huomattavasti halvempia kuin muottien rakentaminen itse (tosin minulla ei ole hajuakaan siitä, mitä vuokraus maksaa). Minulla oli apua täällä valaa tukimuuri uutta kellaritrappia varten, noin 4 metriä pitkä ja ehkä 1,6 metriä korkea. Se valettiin vanerimuotilla ja reilulla säleikköverkkokehikolla. Lisäksi käytettiin muottikiinnikkeitä (eräänlaisia terästankoja, joita käytetään sitomaan muotin molemmat puolet yhteen, tangot valetaan sisään). Muistan, että muottiin meni yli 100 metriä 45x120 säleitä.

En muista, mitä materiaali maksoi, mutta varmasti vähintään 10 000 muottiin. Luulisin, että hyvä ohjenuora on noin 1500 kr per neliömetri muottia.

Kuinka kalliita muotit ovat ja voitko rakentaa ne itse, riippuu myös siitä, kuinka leveitä seinien tulee olla. Jos sinulla on paljon kiviä maassa, voit muurata niin paljon kuin voit kivellä puumuotissa (slipform stone masonry), raudoittaa sen ja sitten valaa viimeisen osan. Helpoin tapa on katsoa rakennusta ja nähdä, kuinka he tekevät sen. Naapurini poisti juuri puumuotit valetusta autotallistaan, jossa on noin 20 cm paksut, tukevasti raudoitetut seinät. Hänellä oli, kuten hempularen yllä kuvaa, vanerilevyjä ja valtavasti, valtavasti muottiruuvia.

Mutta jos sinulla ei ole aikaa muurata kivellä (mikä on erittäin helppoa, mutta vie kauheasti aikaa), etkä osaa tehdä valumuotteja betonille, on ehkä helpointa käyttää muurattuja betonilohkoja? Kattopalkkien kanssa voit tehdä katon ja sitten vain valaa sen päälle, kuten kun valetaan tavallinen lattialaatta maahan.

Salaoja... olet varmasti ajatellut sitä jo? Siihen menee paljon soraa.

Vuokraa järjestelmämuotit ja valaa seinät. Teräsverkko ja betoni. Jos aiot rakentaa jotain itse koolauksilla ja muottivaneerilla, siitä tulee todennäköisesti vino, ja kalliimpaa kuin järjestelmämuottien vuokraaminen. Toisaalta ei ehkä kannata ryhtyä tämän tyyppiseen projektiin, jos kutsuu itseään aloittelijaksi alalla.
Aiotko jopa sekoittaa betonin itse saadaksesi oikean DIY-tunnelman? ;)

Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.