Olen laajentamassa taloa. Se on 10x3,7 metriä talon yhden pitkän sivun varrella. Katto kallistuu pois olemassa olevasta talosta. Kattopalkit 42x225 liimapuuta ja peltikatto, eristys ja kattokipsi jne. Olen kiinnittänyt laudan olemassa olevaan seinään, jolle kattotuolit tulevat lepäämään. Olen kuullut, että haarukka-ankkurit riittäisivät tarkoitukseen, mutta kun ostin ne kotiin, huomasin että ne näyttävät melko vaatimattomilta. Jaksavatkohan ne todella kestää tämän? Asun Örebron ulkopuolella, joten kyseessä on lumivyöhyke 2,5.
 
Googla "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" josta löydät kaikki tarvitsemasi tiedot. Haarukka-ankkuri kestää nostovoimaa 1,6:n ja 7 kN:n (noin 160 ja 700 kg:n) välillä, tyyppistä, kiinnityksestä ja kuorman kestosta riippuen.

Suurin nostovoima, johon voit joutua, on noin 50 kg neliömetriä kohden, mutta silloin tuulennopeuden on oltava 30 m/s. Katon 37 neliömetrin pinta-ala vastaa siis noin 18,5 kN:ää. Jaa tämä luku käyttämiesi haarukka-ankkurien lukumäärällä, niin voit itse laskea niiden sopivan mitoituksen.
 
J justusandersson sanoi:
Googla på "Beslagshandbok_2012_Gunnebo_Fastening.pdf" där finns alla uppgifter du behöver. Ett gaffelankare klarar en lyftkraft på mellan 1,6 och 7 kN (ca 160 resp 700 kg) beroende på typ, infästning och lastens varaktighet.

Den största lyftkraft du kan råka ut för ligger på ca 50 kg per kvm, men då skall det blåsa 30 m/s. 37 kvm yta på taket motsvarar alltså ca 18,5 kN. Dela detta tal med antalet gaffelankare som du kommer att använda så kan du själv räkna ut lämplig dimension på dessa
Kiitos vastauksesta! Mutta silloin suurin riski on siis nostovoima? Että niiden pitäisi pystyä pitämään kiinni kattotuoleista ja vastustamaan katon ja mahdollisen lumen voimaa on pienempi? Epävarmuuteni johtui siitä, kun kokeilin kiinnittää kattotuolin ja huomasin, että gaffelankareen muotoilu tekee niin, että kattotuoli ei lepää minkään osan taloon kiinnitetyistä vaakasuorista tolpista, vaan ainoastaan ankkurissa.
 
Sitä kutsutaan ankkuriksi juuri siksi, että sen on tarkoitus pitää katto paikallaan, jos se on matkalla jonnekin (todennäköisesti tuulen nostovoiman vuoksi). Alaspäin suuntautuva voima on otettava rakennekokonaisuuden/kiinnityksen avulla talossa, joten jos rakennekokonaisuus ei lepää suoraan kannattavan säännön päällä, se on tehty virheellisesti. Toisaalta se varmasti painuu alas, jos voima kasvaa suureksi. Kuinka paljon eroaa?
 
  • Tykkään
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Lähes kaikki vaikeat myrskyvahingot taloille tapahtuvat nostovoimien vuoksi. Samoin vauriot, jotka liittyvät voimakkaisiin räjähdyksiin. Kun paineaalto vetäytyy takaisin, peltikatot lentävät. Nostovoimat tuulen vuoksi ovat yleensä aina suurimmat suojan puolella. Muuten olen samaa mieltä siitä, mitä Nötegårdsgubben kirjoittaa kattotuoleista.
 
  • Tykkään
Torbjörn Lindholm
  • Laddar…
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sanoi:
Sitä kutsutaan ankkuriksi juuri siksi, että sen on tarkoitus pitää katto paikallaan, jos se on matkalla jonnekin (todennäköisesti tuulen nostovoiman johdosta). Alaspäin suuntautuva voima tulee ottaa kantaville rakenteille/talon kiinnityksille, joten jos kantavat rakenteet eivät suoraan nojaa rakenteeseen, joka niiden on tarkoitus tukea, on se väärin tehty. Toisaalta, se todennäköisesti painuu alas, jos voima on suuri. Kuinka paljon se eroaa?
Kiitos vastauksesta! Se eroaa 3,5 cm, jos muistan oikein. Joten onko parempi jättää ankkuri talon rakenteesta ja käyttää ankkuria vain laajennuksen ulkoseinässä?

Sen rakenteen, joka on kiinnitetty taloon, kontaktipinta on 4,5 cm (se on kiinnitetty pystysuoraan), riittääkö siis antaa kattorakenteen levätä sen rakenteen päällä ja kiinnittää se jonkin muun tyyppisillä kiinnikkeillä?
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben sanoi:
Se ankkuu kutsutaan ankkuu juuri siksi, että sen tulisi pitää katto paikoillaan, jos se on menossa jonnekin (todennäköisesti tuulen nostovoiman johdosta). Alas suuntautuva voima tulee ottaa kattorakenteessa/talon kiinnityksessä, joten jos kattorakenne ei lepää suoraan säännöllä, joka sen tulee kantaa, on se tehty väärin. Toisaalta se todennäköisesti painuu alas, jos voima on suuri. Kuinka paljon se eroaa?
Onko jokaiselle kattopalkille tarpeen takapalafiiksi (tai silloin kaksi, oikea ja vasen)? Ja riittääkö yksi 170x45 säännön paksuus palkiksi lepopaikaksi?
 
En ymmärrä miksi se ei sovi, tai ehkä mikä siinä ei sovi. Aseta kattosääntö seinäkiinnikkeisiin. Sen jälkeen naulaat ankkurin haarukka ylöspäin ja levyn seinäsääntöä vasten. Mutta jos haarukat eivät sovi, voit käyttää kattotuolikiinnikkeitä sijaan, ne tekevät käytännössä saman asian.

En ole mikään lujuuslaskennan ekspertti, mutta kuulostaa siltä, että 170 pitäisi riittää hyvin seinään kiinnitettynä. Älä kiinnitä sitä vain liian harvoin.
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.