1 723 lukukertaa ·
9 vastausta
2k lukukertaa
9 vastausta
Haaroitetut paneelit kohtuuttoman epätasaisissa kattotuoleissa - katastrofi
Hei,
Mökkimme yläkerrassa olen parhaillani kunnostamassa vinokaton ponttilautoja.
Ajatuksena on käyttää osb + kipsiä katossa ja seinissä.
Ongelma on, että kattopalkit joihin kiinnitän ponttilaudoituksen, ovat todella epätasaisia, eroa on noin 35 mm korkeimman ja matalimman välillä, mutta myös ylös, alas ja keskelle ja kaikkea siltä väliltä jokaisella kattopalkilla. Ero on 0–20 mm ylös ja alas.
Käytän suorakulmaviivainta ja mittaan edestakaisin, ristiin rastiin, ja minulla on myös laser, mutta se ei auta paljonkaan kulman aiheuttaman optisen illuusion vuoksi. Olen myös kokeillut asettaa laserin jalustalle ja lukita viivan 40 asteen kulmaan (katon kaltevuus), mutta on täysin mahdotonta saada laser pysymään tasaisesti koko talon pituudella ilman, että se karkaa kauemmaksi.
Olen shimmannut ja käyttänyt säätöruuveja, mutta silti voi olla eroa eri ponttilautojen välillä TAI/JA saman laudan eri kohdissa jopa 3-4 mm. Kun korjaan yhden kohdan, se vaikuttaa johonkin toiseen kohtaan eikä mikään enää asetu kohdalleen. Alan väsyä tähän.
Kysymykseni on...
Kuinka sietokykyinen osb on epätasaiselle alustalle? Voiko tämän korjata levyllä?
Vastaus:
Uupunut_amatööri_kohta_ilman_hiuksia
Mökkimme yläkerrassa olen parhaillani kunnostamassa vinokaton ponttilautoja.
Ajatuksena on käyttää osb + kipsiä katossa ja seinissä.
Ongelma on, että kattopalkit joihin kiinnitän ponttilaudoituksen, ovat todella epätasaisia, eroa on noin 35 mm korkeimman ja matalimman välillä, mutta myös ylös, alas ja keskelle ja kaikkea siltä väliltä jokaisella kattopalkilla. Ero on 0–20 mm ylös ja alas.
Käytän suorakulmaviivainta ja mittaan edestakaisin, ristiin rastiin, ja minulla on myös laser, mutta se ei auta paljonkaan kulman aiheuttaman optisen illuusion vuoksi. Olen myös kokeillut asettaa laserin jalustalle ja lukita viivan 40 asteen kulmaan (katon kaltevuus), mutta on täysin mahdotonta saada laser pysymään tasaisesti koko talon pituudella ilman, että se karkaa kauemmaksi.
Olen shimmannut ja käyttänyt säätöruuveja, mutta silti voi olla eroa eri ponttilautojen välillä TAI/JA saman laudan eri kohdissa jopa 3-4 mm. Kun korjaan yhden kohdan, se vaikuttaa johonkin toiseen kohtaan eikä mikään enää asetu kohdalleen. Alan väsyä tähän.
Kysymykseni on...
Kuinka sietokykyinen osb on epätasaiselle alustalle? Voiko tämän korjata levyllä?
Vastaus:
Uupunut_amatööri_kohta_ilman_hiuksia
Jälkikäteen ajateltuna minun olisi tietenkin pitänyt ruuviliimata kiinni tukipuut vanhojen kattopalkkien kanssa ja luoda uusia alarajoja, mutta se jääköön seuraavalle kerralle.R Rumpnissen sanoi:Hei,
Kesämökillämme olen parhaillaan remontoinut yläkerrosta ja nyt olen päässyt vinokaton harvaleveyspaneliin.
Ajatuksena on osb + kipsi katossa ja seinissä.
Ongelmana on, että kattopalkit, joihin asennan harvaleveyslistat, ovat todella epätasaiset, se eroaa noin 35mm korkeimman ja matalimman välillä, mutta se eroaa myös ylhäällä, alhaalla ja keskellä sekä kaikkialla siltä väliltä jokaisella kattopalkilla. Nollasta noin 20mm ylös ja alas.
Käyn vatupassin kanssa mittaamassa edestakaisin ja ristikkäin, ja minulla on myös laser, mutta se ei auta kovin paljon katon kulman aiheuttaman optisen harhan vuoksi. Olen myös kokeillut asettaa laseri jalustalle ja lukita viiva 40 asteeseen (katon kulma), mutta on täysin mahdotonta saada laseri pysymään johdonmukaisesti koko talon pituudelta karkaamatta kauemmas.
Olen shimmannut ja käyttänyt säätöruuvia, mutta silti voi olla eroja eri harvalevypaneeleiden välillä JA/TAI saman paneelin eri kohdissa ehkä 3-4mm. Kun korjaan yhden kohdan, se vaikuttaa johonkin toiseen kohtaan eikä mikään sovi linjaan. Alan kyllästyä.
Kysymykseni on...
Kuinka suvaitseva osb on epätasaiseen alustaansa? Voiko tämän ratkaista levyn avulla?
Vastaa:
Lannistunut_amatööri_kohta_ilman_hiuksia
Miten nopeasti sinusta tulikaan jälkiviisas, joillakin meistä muilla kestää yleensä viikko ennen kuin keksii, miten olisi pitänyt tehdä.R Rumpnissen sanoi:
Njaa tajusin, että minun olisi pitänyt tehdä se jo silloin, kun kangas oli paikallaan ja aloitin ensimmäisen harjalaudan kanssa, mutta en jaksanut purkaa ja erityisesti teipata kaikkea uudestaan. Todella tylsä työ teipata kaikkien tukijalkojen ja hanbjälkarin ympäri.F fribygg sanoi:
Kaikki harjalauta on nyt paikallaan, ja se on ihan ok tasaista, mutta tietyissä paikoissa en todellakaan saa sitä paremmaksi.
Tästä syystä kysymykseni.
Minulla on vähän shims-materiaalia siellä, missä sitä tarvitaan. Naru on hyvä idea. En ole edes ajatellut sitä. Katson huomenna, juna ei ole vielä mennyt. Lösull-gubbar tulevat kolmen viikon päästä!Dr Benz sanoi:
Kuulostaa hyvältä. Kipsi ei pidä liian suurista poikkeamista. Tiedän sen….R Rumpnissen sanoi:
Humm, okei. Ikävä uutinen, mutta ymmärrän. Katsotaanpa mitä voin tehdä asialle. Mikä moka..F fribygg sanoi:
Tukijalat ovat matalat, vain noin 80 cm, joten kattoa on paljon. Kuka tietää mitä haluaa kiinnittää sinne tulevaisuudessa. Sain myös hyvän hinnan 11mm osb 900-levyissä, joten en voinut vastustaa.
Klikkaa tästä vastataksesi