5 039 lukukertaa ·
11 vastausta
5k lukukertaa
11 vastausta
H-palkki roikkuu kattotuoleissa.
Hei
Olen saanut käsiini h-balkin, joka on noin 390 cm. Ajattelin laittaa sen autotallin katonrakennukseen. Tietääkö kukaan, kuinka paljon 3 kattotuolia kestää? Vai pitäisikö sitä vahvistaa jollain tavalla. Ajattelin ripustaa sen 3 kattotuolin alle. En ole oikein perillä kattotuolien mitoista. Mutta luulen, että se on joku standardi. Ehkä 45?.
Kiitos etukäteen
Olen saanut käsiini h-balkin, joka on noin 390 cm. Ajattelin laittaa sen autotallin katonrakennukseen. Tietääkö kukaan, kuinka paljon 3 kattotuolia kestää? Vai pitäisikö sitä vahvistaa jollain tavalla. Ajattelin ripustaa sen 3 kattotuolin alle. En ole oikein perillä kattotuolien mitoista. Mutta luulen, että se on joku standardi. Ehkä 45?.
Kiitos etukäteen
Viimeksi muokattu:
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Se riippuu hieman siitä, mitä palkkiin aiotaan ripustaa. Kuitenkin sanoisin, että kattotuolit eivät kestä kovin paljoa.
Omatoimirakentaja
· Arvika
· 1 527 viestiä
Tarkista kattotuolivalmistajalta, kuinka paljon voit kuormittaa niitä. Silloin saat tarkan vastauksen 
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Epäilen myös, että se on toteuttamiskelpoinen tie. 390 mm korkea HEA-palkki painaa 125 kg/m, ts. 150 kg per kiinnityskohta pelkästään omapainoltaan. Fackwerk-kattotuolit ovat yleensä mitoitettu jakautuneelle kuormitukselle alaristikossa, joka on 50 kg/neliömetri. Mikä on maksimaalinen pistekuorma, siihen voi vastata vain kattotuolivalmistaja, mutta en usko sen olevan käyttökelpoinen. Sinun kannattaa harkita pylvästuettua ratkaisua sen sijaan.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 viestiä
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 viestiä
@justusandersson
Nyt olet varmaan maistellut snapsia, eikö se ole 390 cm pituus, joka mainittiin yllä?
Mutta olisi kuitenkin hyvä, jos mainittaisiin myös, mikä profiili tarkoitetaan
Nyt olet varmaan maistellut snapsia, eikö se ole 390 cm pituus, joka mainittiin yllä?
Mutta olisi kuitenkin hyvä, jos mainittaisiin myös, mikä profiili tarkoitetaan
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Ei, en ole maistanut nubbenia. Enkä aio juoda mitään tänäänkään. Mutta olet oikeassa, siinä lukee 390 cm, ei mm kuten huolimattomasti luin. Mutta se ei muuta asiaa kovinkaan paljon. Ei ole hyvä idea ripustaa teräspalkkia (jonka pitäisi toimia nostolaitteena) ristikattopalkkiin, joka ei ole suunniteltu siihen tarkoitukseen.
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 viestiä
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 viestiä
Viisasta! Vitsailin vain vähän, ei tule täällä myöskään!J justusandersson sanoi:Ei, en ole maistanut nubbe. En aio juoda mitään tänäänkään. Mutta olet oikeassa, se on 390 cm eikä mm kuten huolimattomasti luin. Se ei kuitenkaan muuta paljon itse asiassa. Ei ole hyvä idea ripustaa teräspalkkia (joka toimii nostolaitteena) ristikkoihin, jotka eivät ole suunniteltu siihen tarkoitukseen.
Toisaalta, 390 mm voisi sopia HEA400:lle, joten tulkintasi voi olla oikea ja yksikkö väärä. Mutta samalla se kuulostaa vähän liioitellulta mopoille jne.
Jäsen
· Blekinge
· 10 117 viestiä
Joo HEA 400 on tietysti täysin kohtuuton. IPE-profiili on järkevämpi. Nyt on pitkä aika siitä, kun viimeksi puuhailin autojen parissa, mutta nostokyky vähintään 300 kg luulen olevan sopiva.
Jos palkkia ei tueta, on parempi heittää puusääntö kattoristikoihin ja nostaa siitä välttyäkseen ainakin palkin omalta painolta.
Jos laittaa palkin paikalleen ja antaa sen vain roikkua kattoristikoista, on helppo unohtaa, että palkki ei ole heikko kohta, ja kun nostaa jotain oikeasti raskasta, kaikki romahtaa.
/ATW
Ps eikö olekin joku tarina perustuksista/savijaloista ds
Jos laittaa palkin paikalleen ja antaa sen vain roikkua kattoristikoista, on helppo unohtaa, että palkki ei ole heikko kohta, ja kun nostaa jotain oikeasti raskasta, kaikki romahtaa.
/ATW
Ps eikö olekin joku tarina perustuksista/savijaloista ds
Kiitos kaikista vastauksista. Täytyy varmaan miettiä uudelleen tätä asiaa. On ehkä tyhmää heittää palkki paikoilleen ja ottaa riski. Minulla on tuttu, joka myös rakentaa autotallia. Hän on laittanut 2 tukkia kattoon, jotta palkki voi roikkua niissä. Mutta se on varmaan vähän overkill minulle. Katsotaan, miten ratkaisen sen.
Ilman, että tietää sinun kattotuoliesi tilanteesta, kattotuolit kestävät enemmän painoa kuin voisi luulla. Kysy valmistajalta, niin saat tietää.2 2hjul sanoi:Kiitos kaikista vastauksista. Täytyy varmaan miettiä asiaa uudestaan. On varmaan typerää laittaa palkki sinne ja riskeerata jotain. Tunnen erään, joka myös rakentaa autotallia. Hän on asettanut 2 hirttä kattoon, jotta palkki voi roikkua siinä. Mutta se on varmaan vähän liioittelua minulle. Katsotaan, miten ratkaisen tämän.
Klikkaa tästä vastataksesi

