O O sanoi:
Jos se tulee ulos, se altistuu säälle ja kosteudelle kaikilta puolilta, se on kova ympäristö. Siinä tapauksessa valitsisin aina painekyllästetyn puutavaran. Parhaan kestävyyden saamiseksi. Mielellään niin oksaton kuin mahdollista löytää.

"Ydinmänty" on saatavana eri laatuisina, mutta on vaikea löytää todella hyvää. Jos valitsee painekyllästetyn puun, sillä ei ole merkitystä. Silloin on jopa etu välttää ydintavaraa, koska kyllästysaineen on vaikeampaa päästä sen sisään. "Ydinmänty" on yksinkertaisesti heikompi vastustuskyky ja korkeampi hinta, ja sitä on vaikeampi löytää.
Vähän hankalaa painekyllästetyn kanssa, jos haluaa maalata portin valkoiseksi. Silloin täytyy odottaa vuosi tai kaksi, kunnes kyllästysaine on ehtinyt "kuivua" vähän ennen maalausta (ainakin asiantuntijat sanovat niin)...

• Tykkään
Karl-Ove Qvarfordt ja 2 muuta
  • Laddar…
E Ehrlemark sanoi:
On odotettava vuosi tai kaksi, kunnes kyllästys on ehtinyt "kuivua" hieman ennen maalaamista
Hyväähän kannattaa odottaa... Leikki sikseen, jos sen täytyy maalata tänä vuonna, painekyllästetty puu ei ole niin onnistunut, mutta jos arvostaa sen ylimääräistä kestävyyttä, voi ehkä odottaa vuoden tai kaksi maalaamisen kanssa.

• Tykkään
Staraction ja 1 muu
  • Laddar…
E Ehrlemark sanoi:
Hieman hankalaa painekyllästettyä puuta maalata, jos portin pitää olla valkoinen. Täytyy odottaa vuosi tai kaksi, että kyllästys "kuivuu" jonkin verran ennen maalausta (asiantuntijat sanovat niin)...
Ei ongelmia maalata painekyllästettyä NTR-AB/B, jos hioo ja rasvanpoistaa pinnan naftalla ja sitten pohjustaa metallipohjamaalilla, kuten Caparolin Uniprimerilla. Ei perusöljyjä tai vastaavia. Kuitenkin täytyy antaa kosteuden poistua kunnolla. Mielellään talven yli ulkona ennen rakentamista.

• Tykkään
Jotsat
  • Laddar…
E Ehrlemark sanoi:
Vähän hankalaa painekyllästyksen kanssa, jos haluaa maalata portin valkoiseksi. Silloin täytyy odottaa vuoden tai kaksi, kunnes kyllästysaine on "kuivunut" hieman ennen maalausta (ainakin asiantuntijat sanovat niin)...
Ei nyt ihan.

Tärkeää on, että puu on ehtinyt kuivua ennen maalaamista. Painekyllästäminen tarkoittaa, että puu kastuu läpikotaisin. Joten kestää hetken, ennen kuin se on kuivunut riittävästi. Kosteuspitoisuuden tulisi olla alle 16 % maalattaessa. Sen voi mitata, jos haluaa olla varma.

Usein terassilauta on kuivunut riittävästi jo puutavaraliikkeessä.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
Rakensin kuusesta, yritin löytää mahdollisimman oksattomia ja tiheään kasvaneita. Tein mielestäni melko kehittyneen portin, kaikki on puoli- ja puoliliittäen ja liimattu, ei ruuveja paitsi kiinnikkeisiin. Uskon ja toivon, että se kestää pitkään, mahdolliset lahoamisvauriot voi korjata tulevaisuudessa. Jos tekisin toisen portin, olisin varmaankin valinnut männyn joltakin, joka osaa sahata ja höylätä oikeat mitat suoraan. Mutta tässä oli mukavaa, että puutavaran kustannukset olivat alhaiset, jos meni pieleen joskus, oli helppo vain tehdä se osa uudestaan.

Valoin myös portintolpat itse.

• Valkoinen puuaita ja -portti, joiden taustalla näkyy tiilirakennuksia ja syksyistä maisemaa. Betonisilla pylväillä tuettu aita.
  • Tykkään
SusoDus ja 9 muuta
  • Laddar…
Hyvätty, tai saako olla hyvätty, riippuu täysin siitä, millaisen portin aikoo rakentaa. Jos on yksinkertainen aita pystysuorista ohyvytetyistä laudoista, johon haluaa vain aukon, niin se tehdään todennäköisesti samalla tavalla. Jos taas haluaa hieman hienomman portin, niin hyvätty sopii huomattavasti paremmin. Kuusipuuta on saatavilla monissa mitoissa, mutta vain paksummat ovat hyvytettyjä kaikilta sivuilta. Mänty on aina hyvytetty, mutta sitä on yleensä saatavilla hyvin harvoissa mitoissa. Painekyllästettyä löytyy, mutta se ei ole niin hyvä maalata.

A AG A sanoi:
Mänty on aina höylätty, mutta sitä on normaalisti saatavilla hyvin vähän mitoissa.
Ei, XL byggillä on esimerkiksi artnr M0123 höyläämätön mänty 50*200, jos TS itse haluaa halkaista aineksia porttiin.

Höylätä voi helposti itse, joten yleensä säästää rahaa ostamalla höyläämätöntä puutavaraa. Kun kyseessä ei ole enempää puuta kuin portin verran, käsin höylääminen onnistuu mainiosti.

Jos aikoo lisäksi sahata dimensioita pienemmiksi, täytyy höylätä joka tapauksessa jälkikäteen, jos haluaa höylätyn pinnan.

Olen maalannut painekyllästettyä puuta pellavaöljymaalilla suoraan rakentamisen jälkeen hyvällä tuloksella. Kuitenkin on syytä huomauttaa, että perusrakenteen rakentamiseksi puun pitäisi kuitenkin olla kuiva.

• Tykkään
Margareta Petersson1
  • Laddar…
Monia parametreja täällä. Mitä aiot maalata? Pellavaöljyvärillä vai muovimaalilla? Pellavaöljy on vietävä höylätylle pinnalle. Muoviväri ei ole sopiva vaihtoehto, kun aiot maalata kaikki sivut, sillä se sulkee kosteuden puun sisään eikä se voi hengittää. Joten joko pellavaöljy tai jokin muu diffuusioavointa väriä.
Jos ajattelet mittakaavaa veden/lahon kestävyyden suhteen, jossa 1 on huonoin ja 10 paras, kuusi on noin 1. Mänty noin 4 ja tammi 5, jos laatu on suunnilleen sama. Toisin sanoen mänty on huomattavasti parempaa kuin kuusi, erityisesti rasvainen sydänmänty.
Ehdottomasti suosittelisin välttämään painekyllästettyä puutavaraa, jos aiot maalata sen, olen itse oppinut sen kantapään kautta ja maalannut aidan valkoiseksi, ja tyhmä kun olen, olen tehnyt sen useita kertoja, koska useat ovat sanoneet, että "ei ole ongelmia uusien painekyllästettyjen lautojen kanssa". Olen myös mitannut kosteuspitoisuuden, mutta siitä ei ollut apua, maali irtoaa.
Pellavaöljy painekyllästetyllä puulla ei ole kokeilla, mutta teoriassa sen pitäisi toimia paremmin.

• Tykkään
Ehrlemark
  • Laddar…
A AG A sanoi:
Höylätty vai höyläämätön riippuu täysin siitä, millaisen portin aikoo rakentaa. Jos on yksinkertainen aita, joka koostuu pystysuorista höyläämättömistä laudoista ja tarvitsee vain aukon, tekee sen todennäköisesti samalla tavalla.
Jos taas haluaa hieman tyylikkäämmän portin, sopii höylätty huomattavasti paremmin.
Mutta kuusta löytyy todella monessa mitassa, mutta vain karheammat ovat höylätty kaikilta puolilta. Mänty on aina höylätty, mutta sitä on yleensä todella harvoissa mitoissa. Painekyllästettyä on saatavilla, mutta ei ole kovin hyvä maalata.
Minulla on paljon höyläämätöntä mäntyä kotona, täytyy olla ainutlaatuinen :) ja kyllä, olen ostanut ne.

O O sanoi:
Jos se tulee ulos, se altistuu säältä ja kosteudelta kaikilta puolilta, se on kova ympäristö. Siinä tapauksessa valitsisin aina painekyllästettyä puuta, jotta se kestäisi parhaiten. Mielellään niin oksatonta kuin löytyä voi.

"Ydinmäntyä" on saatavilla eri laatuisena, mutta on vaikea löytää todella hyvää. Jos valitsee kyllästetyn puun, sillä ei ole merkitystä. On jopa etu välttää ydinpuuta, koska kyllästysaineella on vaikeampaa tunkeutua siihen. "Ydinmänty" on yksinkertaisesti heikompaa kestävyyttä ja kalliimpaa sekä vaikeampi löytää.
Mutta kyllästetyn puun maalaaminen on toivotonta! Ei ole merkitystä, vaikka odottaisi useita vuosia ennen kuin maalaa. Höyläämätöntä puuta ulkona, höylättyä sisällä.

Christer G.V. Christer G.V. sanoi:
Mutta maalata painettua puutavaraa on toivotonta!
En ole huomannut tätä.
Christer G.V. Christer G.V. sanoi:
Ei ole väliä, vaikka odottaisi useita vuosia ennen maalaamista.
Jos ei ole eroa, vaikka odottaa useita vuosia, ei ole mitään syytä odottaa ollenkaan. Lisäksi pinta haalenee auringosta ja likaantuu, mikä ei ole hyvä asia, jos aikoo maalata.

Kun käyttää kuivaa puutavaraa rakentamiseen ja maalaa heti, se toimii riippumatta siitä, onko se kyllästetty vai ei.

Vähiten työtä ja ongelmia on, jos ei maalaa ollenkaan. Painekyllästetty kestää erinomaisesti ilman maalausta.

• Tykkään
Dilato ja 2 muuta
  • Laddar…
O O sanoi:
Lisäksi pinta vaalenee auringossa ja likaantuu, mikä ei ole hyvä, jos aikoo maalata.
Pese aina lika pois ennen maalausta, mutta mitä väliä sillä on, jos alusta on auringon vaalentama harmaa?

E Ehrlemark sanoi:
1. Höylättyä, koska useimmat portit näyttävät olevan rakennettu siitä puutavarasta
2. Kuusipuu vain siksi, että mm. Svenskt Trä suosittelee sitä rakennusohjeissaan...
3. Portin tulee olla ulkona ja maalattuna valkoiseksi...

P.S. Mutta nyt näyttää siltä, että valitsen sydänmäntyä sen sijaan, näyttää löytyvän "tavallisista" laudoista terassilautana :)
Ero kuusen ja männyn välillä on enimmäkseen sydämen oksien määrä.
Mänty on tallvirke ja sillä on itse asiassa samat ominaisuudet kuin kuusella, mutta vähemmän "helmioksia" (pieniä oksia oksien ytimessä)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.