Aion rakentaa noin 1 metrin leveän puuportin ja mietin materiaalivalintoja. Kun googlaa, mainitaan usein kuusi sopivana puuna, mutta löydän sitä vain tavallisina höylättyinä listoina. Vaihtoehto olisi höylätty mänty, ja siinä tapauksessa minun pitäisi myös liimata eri paloja saadakseni oikeat mitat "rungolle". Mitä te käyttäisitte (portti maalataan valkoiseksi)?

Sekä kuusi että mänty ovat saatavilla monissa mitoissa. Mutta kuuselle ja männylle ne ovat yleensä samat.

Sen sijaan männyn ja kuusen ominaisuudet ovat hieman erilaisia. Oletan, että tiedät tämän. Miksi mänty ei kelpaa porttiisi?

Mänty, rasvainen tiheäkasvuinen tai tammi mielestäni sinun pitäisi panostaa siihen

Miksi mielestäsi sopii, kun TS haluaa mieluiten kuusen?

• Tykkään
Safran
  • Laddar…
E Ehrlemark sanoi:
Aion rakentaa noin 1 metrin leveän uuden puuportin ja pohdin vähän materiaalivalintoja. Googlettaessa mainitaan usein kuusi sopivana puutavarana, mutta löydän sitä vain tavallisina höylättyinä rimoina. Vaihtoehtona olisi tasokäsitelty mänty ja siinä tapauksessa minun olisi varmaankin myös liimattava eri paloja saadakseni oikeat mitat "runkoon". Mitä käyttäisit (portti maalataan valkoiseksi)?
Mitä puulajia haluaisit mieluiten?

Valitsisin rasvaisen tiheäsyisen männyn tai tammen saadakseni portille pitkän käyttöiän.

O O sanoi:
Miksi mielestäsi se sopii, kun TS haluaa mieluiten kuusta?
TS oli googlannut kuusen sopivaksi, ei mitään muuta.
Minä käytin lehtikuusta portteihini.
Käsisirkkelin avulla on helppo pienentää valitun kokoiseksi.
Käytä aikaa oikeaan pintakäsittelyyn, ja punaiseen lahonsuoja-aineeseen, jos se pitää liittää, yritä saada tiiviit saumat, jotta vesi ei pääse sisään, niin se kestää pidempään.
/W

• Tykkään
Haksav ja 1 muu
  • Laddar…
O O sanoi:
Sekä kuusta että mäntyä on saatavilla monissa mitoissa. Mutta ne ovat yleensä samat kuuselle ja männylle.

Kuitenkin mänty ja kuusi ovat hieman erilaisia ominaisuuksiltaan. Oletan, että olet tietoinen siitä. Miksi mänty ei kelpaa portillesi?
Olen tarkastellut Byggmaxilta, Beijeriltä, Bauhausilta ym., mutta kuten sanottu, olen löytänyt vain kuusta puitteisiin ja ulkoverhoukseen. Ei mitään höylättyä. Tiedätkö jotain paikkaa Tukholman alueella, jolla on parempi valikoima?

O O sanoi:
Miksi mielestäsi se sopii, kun TS haluaa mieluiten kuusen?
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitetaan TS:llä?

• Tykkään
widheg
  • Laddar…
P
E Ehrlemark sanoi:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä TS tarkoittaa?
Se olet sinä tässä ketjussa..
TS= trådens skapare

• Tykkään
Leif i Skåne ja 2 muuta
  • Laddar…
E Ehrlemark sanoi:
Ehkä tyhmä kysymys, mutta mitä tarkoitetaan TS?
Ehkä myös tyhmiä kysymyksiä:
  1. Miksi haluat höylättyä?
  2. Miksi mänty sopii parhaiten porttiisi?
  3. Pitäisikö portin olla sisätiloissa?
Mutta jos ei kysy, ei saa tietää😄
Ja ilman tietoa ei voi vastata niin hyvin...🤔

E Ehrlemark sanoi:
Olen tarkistanut Byggmaxilta, Beijerilta, Bauhausilta ymv, mutta kuten sanottu, olen löytänyt vain kuusta listoina ja esimerkiksi ulkopaneelina. Ei ollenkaan höylättyä. Tiedätkö mitään paikkaa Tukholman alueella, jossa on parempi valikoima?
Vakavasti otettava rakennustarvikeliike tilaa kotiin tarvitsemasi, jos katsot kunnolla Beijerin verkkosivuilta, näet, että he tarjoavat mäntyä eri laatuisina ja mitoissa.

Ostaisin mieluummin puutavaran pieneltä tuottajalta/sahalta, koska mielestäni Beijer on tarpeettoman kallis.

• Tykkään
namnbyte
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
Vakava rakennustarvikeliike hankkii tarvitsemansa, jos katsot kunnolla Beijersin verkkosivustoa, näet, että he tarjoavat mäntyä eri laatuisina ja mittaisina.

Ostaisin mieluummin puutavaran pieneltä tuottajalta/sahalaitokselta, koska mielestäni Beijer on tarpeettoman kallis.
Olen löytänyt sydänmäntyä parvella muutamasta paikasta. Joten todennäköisesti ostan sellaisia ja sitten itse sahaan haluamiini mittoihin :-)

• Tykkään
SusoDus
  • Laddar…
O O sanoi:
Ehkä myös tyhmiä kysymyksiä:
  1. Miksi haluat tasohöylätyn?
  2. Miksi kuusi sopii parhaiten portiisi?
  3. Tuleeko portti sisätiloihin?
Mutta jos ei kysy, ei voi tietää😄 Ja ilman tietoa ei voi vastata niin hyvin...🤔
1. Tasohöylätty koska useimmat portit näyttävät olevan rakennettu sillä puutavaralla 2. Kuusi vain siksi, että muun muassa Svenskt Trä suosittelee sitä rakennusohjeissaan... 3. Portti tulee ulos ja maalataan valkoiseksi... P.S. Mutta nyt kallistun siihen, että valitsen sydänmäntyä sen sijaan, näyttää olevan "tavallisilla" lautatarhoilla kuten terassilaudat :-)

• Tykkään
Classe50
  • Laddar…
Jos sen on tarkoitus olla ulkona, se altistuu säälle ja kosteudelle kaikilta puolilta, mikä on haastava ympäristö. Siinä tapauksessa valitsisin aina painekyllästetyn sahatavaran, jotta kestävyys olisi paras mahdollinen. Mielellään niin oksaton kuin mahdollista.

"ydinmäntyä" on saatavilla eri laaduissa, mutta on vaikeaa löytää todella hyvää. Jos valitsee kyllästetyn puun, sillä ei ole merkitystä. Silloin on jopa etu välttää ydinpuuta, koska kyllästysaineella on vaikeampi tunkeutua siihen. "ydinmänty" on yksinkertaisesti heikompaa vastustamaan ja sen hinta on korkeampi sekä se on vaikeampi löytää.

• Tykkään
Dilato ja 1 muu
  • Laddar…
E Ehrlemark sanoi:
nyt vaikuttaa siltä, että valitsen ydinhonka sijaan, näyttää siltä, että sitä on saatavilla "tavallisissa" lautatarhoissa trallvirkenä :)
Jos trallvirke sopii, painekyllästettyä löytyy "kaikkialta" usein hyvään hintaan...

• Tykkään
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.