kvirre kvirre sanoi:
Voisiko se liittyä rakenteen käyttötarkoitukseen? (grind) Sillä kuusi on kevyempi puulaji kuin mänty.
Kysyt minulta...
Oletan sen, koska TS kirjoitti niin. Mutta olen utelias, miksi kuusi oli niin tärkeä. Ja miksi TS halusi välttää mäntyä. Tosin se kysymys on aika passé nyt. Ainakin jos on lukenut, mitä ketjussa on kirjoitettu.

F fribygg sanoi:
Varför skulle TS vilja ha gran till en grind om man kan få tag i furu för rimliga pengar?
Precis det jag oxo ville veta...

P PHPersson sanoi:
Sitten olet oikeassa, mutta asia on se, että sydänmänty kestää kosteutta paljon paremmin kuin kuusi, eli kestää pidempään. Toisaalta "huono" mänty on joskus jopa huonompi kuin kuusi. Ei ole kovin usein nähty ikkunoita, jotka on valmistettu kuusesta. Itse rakentaisin portin aina rasvaisesta sydänmännystä ja kyllästäisin sen öljyllä ennen maalausta. Mutta tietysti kuusi käy myös hyvin.
Aivan! Mutta molemmat nämä vaihtoehdot kestävät huomattavasti huonommin kuin painekyllästetty puutavara.

• Tykkään
Alfredo
  • Laddar…
O O sanoi:
Ehdottomasti! Tosin nämä molemmat vaihtoehdot kestävät huomattavasti huonommin kuin painekyllästetty puutavara.
TS:n pitäisi valita tiheäkasvuinen rasvainen mänty tai tammi, nopeasti kasvanut kyllästetty puu ei ole käyttämisen arvoista portteihin.

• Tykkään
Anonymiserad 405730 ja 1 muu
  • Laddar…
F fribygg sanoi:
nopeasti kasvava painekyllästetty puutavara ei ole käytön arvoista portteihin.
En ymmärrä. Miksi "ei ole käyttökelpoinen"?

Kokemukseni mukaan painekyllästetystä puutavarasta tehdyt portit kestävät hyvin 30 vuotta, jopa >50 vuotta.

• Tykkään
Alfredo
  • Laddar…
O O sanoi:
En ymmärrä. Miksi "ei juurikaan kannata"?

Kokemukseni mukaan painekyllästetyt portit kestävät hyvin 30 vuotta, jopa >50 vuotta.
Fribygg on oikeassa.
Nykyinen painekyllästetty puutavara on huonoa kyllästyksen suhteen.
Kannattaa valita tiheäsyinen puutavara, jos haluaa, että se kestää pitkään.
Sitten olet sekä oikeassa että väärässä.
Rakensin puusilta 41 vuotta sitten painekyllästetystä puusta, mutta terassini, jonka rakensin 28 vuotta sitten, olen joutunut vaihtamaan jo useita lautoja 5 vuotta sitten.

Valitse tiheäsyistä puutavaraa sahatavaraliikkeestä, nykyään ei ole niin tärkeää, onko se painekyllästetty vai ei, sen pitäisi olla tiheäsyistä, asentaa oikein ja käyttää oikeaa lahonsuojausta ja oikeaa pintakäsittelyä.
/Workingclasshero

• Tykkään
fribygg ja 1 muu
  • Laddar…
O O sanoi:
Ehdottomasti! Mutta molemmat näistä vaihtoehdoista kestävät huomattavasti huonommin kuin painekyllästetty puutavara.
Siitä oppineet kiistelevät, minun männystä tehdyt ikkunani 1800-luvulta ovat hieman vanhempia kuin useimmat näkemäni painekyllästetyt terassit. Joten väitän, että olet väärässä sanoessasi niin… riippuu käytöstä, hoidosta jne. Portissa… erittäin epäilyttävää minun mielestäni. Mutta olisi todella hauskaa tehdä testi, ongelmana on, että esimerkiksi verrata mänty- ja kuusilatoja 1800-luvulta on vaikeaa löytää tuolta ajalta painekyllästettyä puutavaraa.

C
P PHPersson sanoi:
ongelma, kun vertaa esimerkiksi 1800-luvun mänty- ja kuusilatoja, on se, että on vaikea löytää tuon ajan kyllästettyä puutavaraa.
Ongelma on, että kyllästysaineet ovat muuttuneet ajan myötä. 1800-luvun kyllästetty puutavara = tervattua puuta. Mutta se ei ole suoraan verrattavissa.

Toinen ongelma valmiiksi kyllästetyn puutavaran yhteydessä on, että suurin osa kyllästyksestä katoaa, kun halkaiset puun. Se ei siten sovellu kovin hyvin esimerkiksi porttien puusepäntöihin, ellei kyseessä ole hyvin yksinkertainen portti. Ei voi myöskään verrata terassilautaa pystysuoriin rakenteisiin. Täysin erilaiset edellytykset.

• Tykkään
fribygg ja 2 muuta
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
är att det mesta av impregneringen ryker när du klyver virket.
Onko se todella niin paha. Olen halkaissut paljon trycktia enkä ole huomannut mitään suurempaa eroa ulkonäössä tai kestävyydessä.

C
Alfredo Alfredo sanoi:
Onko se todella niin paha. Olen halkaissut melko paljon tryck och en ole huomannut mitään suurempaa eroa ulkonäössä tai kestävyydessä.
No, ehkä vedin hieman pitkälle meneviä päätelmiä syystä, mutta tryckimpregnerat puuta suositellaan yleensä vain katkaisemiseen eikä muuhun käsittelyyn.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
Alfredo
  • Laddar…
C cpalm sanoi:
Ongelma on, että kyllästysaineet ovat muuttuneet ajan myötä. Kyllästetty puu 1800-luvulla = tervattu puu. Mutta sitä ei voi suoraan verrata.

Toinen ongelma valmiiksi kyllästetyssä puussa on, että suurin osa kyllästyksestä häviää, kun halkaiset puuta. Se ei siis sovellu kovin hyvin puusepäntöihin kuten portteihin, ellei kyseessä ole erittäin yksinkertainen portti. Sitten ei myöskään voi verrata terassilautoja pystysuoriin rakenteisiin. Täysin erilaiset lähtökohdat.
Tietysti ero on, mutta meidän painekyllästetty aita terassilla on kuitenkin jo lahoamassa alhaalta. Se on vuodelta 2016 luulen (edellinen omistaja).
Mutta tervattu… nyt puhutaan kestävyydestä.

P PHPersson sanoi:
ongelma, kun verrataan esimerkiksi 1800-luvun mänty- ja kuusilatoihin, on että on vaikea löytää tuon ajan painekyllästettyä puutavaraa.
Näen tämän ei-ongelmana. Nykyajan painekyllästetty puutavara on ylivertainen 1800-luvun aikaan verrattuna.

Sen sijaan on erittäin vaikea löytää nykyään sen laatuista mäntyä kuin mitä ikkunoissa oli 1800-luvulla. Sanoisin, että nykyajan mänty on heikompilaatuista kuin 1800-luvun.

C cpalm sanoi:
Toinen ongelma valmiiksi kyllästetyssä puutavarassa tässä yhteydessä on, että suurin osa kyllästyksestä menee hukkaan, kun halkaiset puun.
Se ei yksinkertaisesti pidä paikkaansa. Ei ole mitään järkevää syytä, miksi olisi niin. Kyllästys pysyy paikoillaan.

O O sanoi:
Näkisin sen ongelmattomana. Nykyinen painekyllästetty puu on ylivoimainen 1800-luvun puuhun verrattuna.

Sen sijaan on hyvin vaikea löytää tänä päivänä samanlaatuista mäntyä kuin mitä oli ikkunoissa 1800-luvulla. Sanoisin, että nykyinen mänty on heikompaa kuin 1800-luvun mänty.
Koska ei ole vertailtavissa, on väitteesi "Nykyinen painekyllästetty puu on ylivoimainen 1800-luvun puuhun verrattuna." jotain, mitä sinulla on näyttöä siitä tai luuletko vain? Siinä, että on vaikea löytää hyvää mäntyä, olet oikeassa. Useimmat XL-bygg ja vastaavat myyvät vain roskaa, nopeasti kasvavaa kuusta, jossa on 1 cm väli vuosirenkaiden välillä, ja niiden ainoa etu on, etteivät ne paina mitään, mutta se onnistuu ja silloin ne ovat tietysti samaa laatua kuin 1800-luvulla.

Sitten en ymmärrä, miksi kukaan, joka tietää, että painokyllästetyssä puussa on myrkkyä (kuparisuoloja), haluaa käyttää sitä.

Viimeksi muokattu:
P PHPersson sanoi:
Totta kai on eroa, mutta meidän painettu aita terassilla on kuitenkin jo alhaalta mätä. Se on vuodelta 2016 luulen (edellinen omistaja).
Mutta tervattu… nyt puhumme kestävyydestä.
Ja naapurin ja meidän 90-luvun alusta peräisin oleva aita ei ole mätä, pystysuorat säleet ja maalattu kaikilta puolilta.
Olen vaihtanut materiaalia laitureihin, kun pinta alkaa kulua noin 20 vuoden jälkeen, ei ole mitään mätää ja se käytetään uudelleen maanpeitteeksi polttopuiden pinontaan ulkona.
Anteeksi, mutta että vuonna 2016 rakennetusta painekyllästetystä puusta tehty aita mätänisi tuskin, tämä kuulostaa erittäin oudolta.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.