49 625 lukukertaa ·
320 vastausta
50k lukukertaa
320 vastausta
Antaako Isoverin etäisyysholkki tuuletusvälin (julkisivulevy)?
En työskentele Skanskassa enkä ole koskaan tehnyt niin.SBH sanoi:
Ei, sitä en aio sanoa, sen voin luvata nyt.
mutta voi olla hyvä selvittää, että meillä on sama määritelmä kaksivaiheisesta julkisivusta.
koska se on koko keskustelun perusta.
Keskustelu on mennyt sivuraiteille, rauhoittukaa tai joudun pyytämään adminia poistamaan tämän.
OnT:
Tuntuuko useimpien näkökulmasta hyvältä ratkaisulta käyttää 12 mm pystytuet (esim. 12x50) julkisivulevyä vasten (eli etäisyysholkkeja vasten) ja sitten vaakasuorat naulalattiat 28 mm sen päällä saadakseen riittävän tuuletusvälin riskirakenteen välttämiseksi? (Eli 40 mm tuuletusväli paitsi missä naulalattiat ovat.)
OnT:
Tuntuuko useimpien näkökulmasta hyvältä ratkaisulta käyttää 12 mm pystytuet (esim. 12x50) julkisivulevyä vasten (eli etäisyysholkkeja vasten) ja sitten vaakasuorat naulalattiat 28 mm sen päällä saadakseen riittävän tuuletusvälin riskirakenteen välttämiseksi? (Eli 40 mm tuuletusväli paitsi missä naulalattiat ovat.)
japp kuulostaa hyvältä ratkaisulta.P Prosit sanoi:Keskustelu on lähtenyt raiteiltaan, rauhoittukaa tai muuten pyydän ylläpitäjää poistamaan tämän.
OnT:
Vaikuttaako se useimpien näkökulmasta hyvältä ratkaisulta olla 12 mm pystysuuntaiset rimat (esim. 12x50) julkisivulevyä (eli välitappia) vasten ja sitten vaakasuorat naularimat 28 mm sen päälle saadaksesi riittävän tuuletusraon riskirakenteiden välttämiseksi? (Eli 40 mm tuuletusväli paitsi siellä missä naularimat ovat.)
Tätä yritän tuoda esiin ja se on myös tuettu erilaisilla tutkimuksilla, jotka ovat osoittaneet tämän.
Hehe, tämä on huumoria! Kaadan vähän lisää bensaa tuleen ja kirjoitan saman kuin smurfen72 kirjoitti 100 viestiä sitten. Bottenbrädor ovat aivan kiinni tuulensuojalevyssä. Niin oli rakennettu ennen kuin vuorilauta vaihdettiin. Kun purin pois vanhan julkisivun, joka oli 20 vuotta vanha, kaikki bottenbrädor näyttivät oikein hienoilta ilman ilmarakoa. Joten rakensin samalla tavalla uudelleen. Nyt kun jouduin purkamaan 11 peitelautaa ja 11 alalautaa, koska asensimme juuri uuden terassin oven, olivat nämä laudat edelleen uuden näköisiä 2 vuoden jälkeen. Joten uskon, että voit nukkua hyvin, miten ikinä päätätkin rakentaa.
Pidä kuitenkin vähän silmällä julkisivua silloin tällöin. Ei ole niin, että yhtäkkiä jonain päivänä kohtaat 90 prosenttia lahoamista, vaan se tapahtuu vähitellen.
Onnea matkaan
Pidä kuitenkin vähän silmällä julkisivua silloin tällöin. Ei ole niin, että yhtäkkiä jonain päivänä kohtaat 90 prosenttia lahoamista, vaan se tapahtuu vähitellen.
Onnea matkaan
minulla on täysi luottamus, että admin hoitaa tämän.P Prosit sanoi:Keskustelu on lähtenyt käsistä, rauhoittukaa tai joudun pyytämään adminia poistamaan tämän.
OnT:
Vaikuttaako hyvältä ratkaisulta useimpien näkökulmasta, että käytettäisiin 12 mm pystysuuntaisia rimoja (esim. 12x50) julkisivulevyä vasten (eli etäisyyshylsyjen kohdalla) ja sitten vaakasuoria naularimoja 28 mm sen päällä, jotta saataisiin riittävä tuuletusrako riskirakenteiden välttämiseksi? (Eli 40 mm tuuletusrako naularimojen kohdalla pois lukien.)
ehdottomasti, olenhan sanonut, että se varmasti toimii monissa tapauksissa.T tobbbias sanoi:Hehe, tämä on huumoria! Kaadan vähän lisää bensaa tuleen ja kirjoitan saman, mitä smurfen72 kirjoitti 100 viestiä sitten. Minun pohjalaudat ovat aivan kiinni tuulensuojapaperissa. Näin oli rakennettu ennen kuin paneloin uudelleen. Kun revin pois vanhan, 20 vuotta vanhan julkisivun, kaikki pohjalaudat näyttivät oikein hyvältä, vaikka ilmarakoa ei ollutkaan. Joten rakensin samalla tavalla uudelleen. Kun nyt jouduin purkamaan 11 rintapaneelia ja 11 pohjaa, koska asensimme juuri uuden terassin oven, nämä laudat näyttivät edelleen uusilta ulkonäöltään 2 vuoden jälkeen. Joten uskon, että voit nukkua rauhassa, miten ikinä päätätkin rakentaa.
Pidä kuitenkin vähän silmällä julkisivua silloin tällöin. Eihän siitä yhtäkkiä tule 90 prosenttia lahovaurioita, vaan se tapahtuu asteittain.
Onnea matkaan
Mutta asiaa on tutkittu ja on todettu, että rakenteessa on riski.
Koska nyt tiedetään tämä ja toimenpide on niin edullinen, niin ainakin minä rakentaisin horisontaalisella ja pystysuuntaisella rimoituksella ollakseni varmemmalla puolella.
mielestäni se on vain hauskaa. hauskaa henkilöiden kanssa, jotka ovat juuttuneet yhteen ajattelutapaan.T tobbbias sanoi:Hehe, tämä on kyllä huumoria! Kaadan vähän lisää bensaa liekkeihin ja kirjoitan saman kuin smurfen72 kirjoitti 100 viestiä sitten. Minun pohjalaudat ovat tiukasti tuulensuojalevyä vasten. Niin se oli rakennettu jo ennen kuin verhous remontoitiin. Kun purin 20 vuotta vanhan vanhan julkisivun, kaikki pohjalaudat näyttivät todella hyviltä, vaikka ei ollut ilmarakoa. Joten rakensin samoin uudestaan. Kun nyt jouduin irrottamaan 11 peitelaudat ja 11 pohjalaudat, koska asensimme juuri uuden parvekkeen oven, nämä laudat olivat edelleen uuden näköisiä 2 vuoden jälkeen. Joten luulen, että voit nukkua hyvin miten ikinä päätätkin rakentaa.
Pidä kuitenkin vähän silmällä julkisivua silloin tällöin. Ei ole niin, että yhtäkkiä sinulla on 90 prosenttia lahovaurioita, vaan se tapahtuu vähitellen.
Onnea matkaan
Naulalista saa peukun ylös. Unohda strö och bärläkt fasadissa.H hul sanoi:ehdottomasti, olenhan sanonut, että ne toimivat varmasti monissa tapauksissa. mutta aiheesta on tehty tutkimusta ja on todettu, että rakenteessa on riski.
koska nyt tiedetään tämä ja se on niin halpa toimenpide, rakentaisin minäkin vaakasuuntaisella ja pystysuuntaisella ristikoolauksella ollaakseeni turvallisemmalla puolella
Tässä on yksinkertainen ja hyvä teksti aiheesta teille, jotka olette kiinnostuneita.
Ne, jotka haluavat pyrkiä rakentamaan mahdollisimman kosteusturvallisesti nykypäivän tutkimuksen mukaan, muiden ei tarvitse ottaa mallia tai lukea pidemmälle.
"Hyvin tuuletettu ilmarako pystysuorassa olevalla rimalle
Perusedellytys välttää kosteus- ja homevauriot puurunkoseinässä on hyvin tuuletettu, salaojitettu sekä kapillaarikatkona ja paineentasauksena toimiva ilmarako julkisivukerroksen takana. Norjassa, joka on ylipäänsä alttiimpi rankkasateille verrattuna Ruotsiin, tämä on nykyään vaatimus.
Hyvin tuuletetun, salaojitetun, kapillaarikatkona ja paineentasauksena toimivan ilmarakon tulee olla vähintään yksi kerros pystysuorassa olevia rimoja, jotka luovat vähintään 20 mm leveän ilmarakon, jossa vesi voi vapaasti valua alas ja sitten ohjata ulos rakenteesta. Ilmarakosta ulos valuva vesi tulee ohjata pois perustasta vesilistalla tai vastaavalla. On myös erittäin tärkeää, että ilmarako on hyvin tuuletettu. Korkeaa tuuletusta tarvitaan kuivaamaan se kosteus, joka on tunkeutunut ilmarakoon ja mahdollisesti vuotaa pidemmälle seinään. Hyvin tuuletettu ilmarako saadaan aikaan siten, että vähintään 20 mm leveä ilmarako, joka on luotu pystysuorassa olevilla rimoilla, on myös avoin yläpäästään. Yläosan aukossa on tärkeää varmistaa, ettei ilmarakoon tuuletettu kosteus pääse kulkeutumaan kylmälle ullakolle tai muihin kattorakenteen osiin. Lukuun ottamatta mahdollisia hiirisuojia tai muita haittaeläimiä estäviä verkkoja ilmarako tulee näin ollen olla täysin avoin sekä ylä- että alapäästään.
Vain vaakasuorassa olevat rimat eivät luo riittäviä edellytyksiä täydelliselle tuuletukselle tai veden vapaalle virtaamiselle alas ja rakenteesta ulos ohjatulle vedelle. Tutkimukset osoittavat, että suuri reikäinen vaakasuora rima voi luoda hyvin tuuletetun ilmarakon."
Ne, jotka haluavat pyrkiä rakentamaan mahdollisimman kosteusturvallisesti nykypäivän tutkimuksen mukaan, muiden ei tarvitse ottaa mallia tai lukea pidemmälle.
"Hyvin tuuletettu ilmarako pystysuorassa olevalla rimalle
Perusedellytys välttää kosteus- ja homevauriot puurunkoseinässä on hyvin tuuletettu, salaojitettu sekä kapillaarikatkona ja paineentasauksena toimiva ilmarako julkisivukerroksen takana. Norjassa, joka on ylipäänsä alttiimpi rankkasateille verrattuna Ruotsiin, tämä on nykyään vaatimus.
Hyvin tuuletetun, salaojitetun, kapillaarikatkona ja paineentasauksena toimivan ilmarakon tulee olla vähintään yksi kerros pystysuorassa olevia rimoja, jotka luovat vähintään 20 mm leveän ilmarakon, jossa vesi voi vapaasti valua alas ja sitten ohjata ulos rakenteesta. Ilmarakosta ulos valuva vesi tulee ohjata pois perustasta vesilistalla tai vastaavalla. On myös erittäin tärkeää, että ilmarako on hyvin tuuletettu. Korkeaa tuuletusta tarvitaan kuivaamaan se kosteus, joka on tunkeutunut ilmarakoon ja mahdollisesti vuotaa pidemmälle seinään. Hyvin tuuletettu ilmarako saadaan aikaan siten, että vähintään 20 mm leveä ilmarako, joka on luotu pystysuorassa olevilla rimoilla, on myös avoin yläpäästään. Yläosan aukossa on tärkeää varmistaa, ettei ilmarakoon tuuletettu kosteus pääse kulkeutumaan kylmälle ullakolle tai muihin kattorakenteen osiin. Lukuun ottamatta mahdollisia hiirisuojia tai muita haittaeläimiä estäviä verkkoja ilmarako tulee näin ollen olla täysin avoin sekä ylä- että alapäästään.
Vain vaakasuorassa olevat rimat eivät luo riittäviä edellytyksiä täydelliselle tuuletukselle tai veden vapaalle virtaamiselle alas ja rakenteesta ulos ohjatulle vedelle. Tutkimukset osoittavat, että suuri reikäinen vaakasuora rima voi luoda hyvin tuuletetun ilmarakon."
Viimeksi muokattu:
K
Kallebo
Omatoimirakentaja
· Skåne
· 3 050 viestiä
Kallebo
Omatoimirakentaja
- Skåne
- 3 050 viestiä
Olen itse asiassa lukenut juuri tämän tekstin aiemmin ja olin jonkin aikaa aikeissa käyttää 20-22mm pystylaudoitusta. Mutta löysin 12 puutavaraliikkeestä, joka sopi erinomaisesti.
Minulla on aukko ulkoseinien yläreunassa ja otan ilmaa ullakolle päädyistä ilmanvaihtoventtiilien kautta. Päädyissä minulla on tällä hetkellä noin 10 mm rako yläosassa, eli pitkin päätyylitystä 38°. Mutta olen hieman epävarma, voiko sinne tulla sadevettä, kun tuulee... voisin helposti sulkea raon listalla.
Järkevää?
Minulla on aukko ulkoseinien yläreunassa ja otan ilmaa ullakolle päädyistä ilmanvaihtoventtiilien kautta. Päädyissä minulla on tällä hetkellä noin 10 mm rako yläosassa, eli pitkin päätyylitystä 38°. Mutta olen hieman epävarma, voiko sinne tulla sadevettä, kun tuulee... voisin helposti sulkea raon listalla.
Järkevää?
kuulostaa ehdottomasti järkevältä.K Kallebo sanoi:Olen itse asiassa lukenut juuri sen tekstin aikaisemmin ja harkitsin hetken 20-22mm pystysuuntaisen riman käyttöä. Mutta löysin 12 laudoista, jotka sopivat erinomaisesti.
Minulla on aukko ulkoseinissä ylhäällä ja otan ilmaa sisään vinokattoihin harjannetuulettimien kautta. Harjatiloissa minulla on tällä hetkellä noin 10 mm rako ylhäällä, eli pitkin harjaulkonevaa 38°. Mutta olen hieman epävarma siitä, voiko sadevesi päästä sisään, kun tuulee... voin helposti sulkea raon listalla.
Tuntuuko järkevältä?
En usko, että tärkeää on se, ovatko vaakasuorat rimat 22mm tai vastaavaa, vaan se, että käytetään ylipäätään vaakasuuntaista rimaa.
Näin luot vapaan ilmavirtauksen ja suuren ilmanvaihdon, joka voi tuulettaa pois kosteutta niin, että se ei työntyisi seinärakenteeseen.
Kyllä, rankkasade luo valtavan vedenpaineen julkisivun yli. Olen lukenut tutkimuksen 2-vaihetiivistetyistä julkisivuista, joissa he ottavat tämän esille ja sinulla oli myrsky Gudrun esimerkkinä.
Muistan, että he vertasivat Gudrunin rankkasadetta 20mm vesipylvääseen koko julkisivun yli. (Yritän löytää tutkimuksen, jotta voin tarkistaa lukuni)
Löysin artikkelin:
Myrsky Gudrun loi tuulenpaineen 500 Pa julkisivua vasten ja sateen aikana se voi vastata 50 mm:n vesipatsasta koko julkisivun yli, jolloin ymmärtää mitkä voimat julkisivu kohdistuu ja miksi tarvitaan leveä ilmarako.
niin tärkeää luoda kuiva paineentasoituskerros
Myrsky Gudrun loi tuulenpaineen 500 Pa julkisivua vasten ja sateen aikana se voi vastata 50 mm:n vesipatsasta koko julkisivun yli, jolloin ymmärtää mitkä voimat julkisivu kohdistuu ja miksi tarvitaan leveä ilmarako.
niin tärkeää luoda kuiva paineentasoituskerros
Tutkimus antaa numerot siitä, kuinka "hyvä" ilmanvaihto on eri toteutuksilla. Mutta se ei anna arvoa sille, mikä on tarpeellista ongelmien välttämiseksi? Toinen ratkaisu on noin 3 kertaa parempi ilmanvaihdon suhteen, mutta se ei kerro kaikkea, parempi on yksi asia, mutta mitä tarvitaan? Voiko olla niin, että kaikki vaihtoehdot toimivat, vaikkakin eri hyvin?? Ehkä tarvitaan vain 10, 50 tai vieläkin enemmän tai vähemmän ilmanvaihtoa, jotta se toimisi. Se, mitä tarvitaan, on kiinnostavaa, ja sitten että vaihtoehto 1 on parempi kuin kaksi muuta vaihtoehtoa, on mielenkiintoista tietää, mutta se ei ole koko asian tärkein tekijä, koska sitä ei ole esitetty......H hul sanoi: