H
R roli sanoi:
Tutkimus antaa toki numeroita siitä, kuinka "hyvä" ilmanvaihto on eri toteutuksilla. Mutta se ei anna arvoa sille, mitä tarvitaan ongelmien välttämiseksi. Toinen ratkaisu on noin kolme kertaa parempi ilmanvaihdon suhteen, mutta se ei kerro kaikkea, parempi on yksi asia mutta mitä tarvitaan? Voiko olla niin, että kaikki vaihtoehdot toimivat, mutta eri tavoin?? Ehkä tarvitaan vain 10, 50 tai jopa enemmän tai vähemmän ilmanvaihtoa, jotta se toimisi. Se, mitä tarvitaan, on mielenkiintoista. Sitten tieto, että vaihtoehto 1 on parempi kuin kaksi muuta vaihtoehtoa, on tietenkin mielenkiintoista tietää, mutta se ei ole tärkein tekijä tässä kaikessa, koska sitä ei ole esitetty......
Kohtuuttoman kysymys, miten voisin tietää kuinka paljon kosteutta julkisivusi päästää läpi? Rakennuksesi voi olla todellinen huijarirakenne, ja silloin vaaditaan tietysti suurempi ilmanvaihto.

Jos et tuuleta kosteutta pois, saat yksivaiheisen tiiviin rakenteen, ja olemme varmasti samaa mieltä siitä, että et halua sitä.

K
Kyse on paljon siitä, kuinka paljon kosteutta tulee sisään. Keskustellaan paljon siitä, onko tarpeellista tai jopa haitallista tuulettaa ullakkotiloja.

Kosteus, joka lisätään, täytyy päästä ulos, siitä kaikki ovat samaa mieltä. Väitän, että katto on tiiviimpi kuin ulkoseinät ja että juuri siellä tarvitaan ilmanvaihtoa.

Ongelmana katossa on, että kosteutta voi tulla sisäympäristöstä, joten täysin ilman tuuletusta toteutettuihin ratkaisuihin en myöskään usko.

Asiasta puheen ollen haluan vain huomauttaa, että olen täysin samaa mieltä kuin hul.

Tyyliin "minun talossani ei ollut ongelmia" -anekdootit eivät lisää mitään. En aio asua talossasi, aion asua omassani. Se on kuin sanoisi, että turvavyö on turha, koska en ole koskaan joutunut onnettomuuteen.

Haluan tietää, onko hul (ja minä) jääneet paitsi jostain. Voiko pystylaudoitus aiheuttaa jonkin ongelman, jota emme ole ajatelleet?

H
Nyfniken Nyfniken sanoi:
Asiasisältöä varten haluan vain huomauttaa, että olen täysin huls linjoilla.

Tyyppiset anekdootit "minun talossani ei ollut mitään ongelmia" eivät tuo mitään lisäarvoa. En aio asua sinun talossasi, aion asua omassani. Se on kuin sanoisi, että turvavyö on tarpeeton, koska en ole koskaan kolaroinut.

Mitä haluan tietää, onko hul (ja minä) jäänyt jotain huomaamatta. Voiko pystylaudoitus aiheuttaa jonkin ongelman, jota emme ole ajatelleet?
Olen varmasti jättänyt huomiotta jonkun näkökulman, ja olisi mielenkiintoista tietää se, mutta tähän asti esitetyt argumentit en vain hyväksy.

S
K Kallebo sanoi:
Olen itse asiassa lukenut juuri tuon tekstin aiemmin ja harkitsin hetken 20-22mm pystysuoraa rimaa. Mutta löysin sahalta 12, joka sopi erinomaisesti.

Minulla on aukko ulkoseinille yläosassa ja otan ilmaa ullakolle päätyventtiilien kautta. Päädyissä minulla on tällä hetkellä noin 10 mm rako ylhäällä, eli pään uloke 38°. Mutta olen hieman epävarma, voiko sadevesi päästä sisään, kun tuulee... voihan rakoa helposti sulkea listalla.

Järkevää?
Älä käytä alle 20mm paksua rimaa.

H
SBH sanoi:
Älä mene alle 20 mm paksuuden laudan kanssa
VA, olet jatkuvasti kannattanut ettei käytetä lainkaan pystylätkää ja nyt yhtäkkiä sanot vähintään 22 mm

miksi olet muuttunut?

S
H hul sanoi:
VA, olethan koko ajan ollut sitä mieltä, ettei pystysuoria lautoja tarvita, ja yhtäkkiä sanot vähintään 22mm

miksi olet muuttanut mielipidettäsi?
Vaaka-asennossa seisoville ja pystysuorille makuulle.

H
SBH sanoi:
Horisontela vid stående och vertikalla vid liggande.
joo mutta hän sanoi käyttäneensä 12mm vertikaalista ja sen päällä 28 mm horisontaalista päästäkseen 40mm

K
Ei ei 28 horisontaalinen ja pystysuora paneeli

• Tykkään
1
  • Laddar…
K
Muuten olisin voinut ajaa 45 alusta alkaen :)

Mutta seuraavalla kerralla aion asentaa vaakapaneelin ja saada ilmanvaihdon katkeamattomana ylhäältä alas...

H
K Kallebo sanoi:
Muuten olisin voinut käyttää 45 alusta asti :)

Mutta ensi kerralla aion asentaa makaavan paneelin ja saada tuuletuksen katkeamattomasti ylhäältä alas...
kirjoitin virheellisesti viestissäni

mutta käytitkö siis 12mm pystysuoraa rimaa, 28mm vaakarimaa ja sitten seisovaa paneelia niissä?
Eli et kuten SHB suosittelee, ja ymmärsinkö sinut väärin?

• Tykkään
Kallebo
  • Laddar…
H
K Kallebo sanoi:
Muuten olisin voinut aloittaa 45:llä :)

Mutta seuraavalla kerralla aion asentaa vaakapaneelin ja saada ilmanvaihdon katkeamattomana ylhäältä alas...
Kyllä, se olisi ollut erittäin typerää sinulta. Huomasin, että olin kirjoittanut väärin, olen muokannut sen nyt.

S
H hul sanoi:
minä kirjoitin väärin viestissäni

mutta sinä käytit kai 12mm pystysuoraa rimaa, 28mm vaakasuuntaista rimaa ja sitten pystyssä oleva paneeli niiden päällä?
Eli et niin kuin SHB suosittelee ja sanoinko tai ymmärsinkö sinut väärin?
Mitä minä suosittelen?

H
SBH sanoi:
Mitä kannatan?
Olet kannattanut, että riittää käyttää vaakasuoraa rimaa eikä tarvitse käyttää sekä vaakasuoraa että pystysuoraa rimaa.

S
H hul sanoi:
Olet puolustanut, että riittää vaakasuuntaiset rimat eikä tarvitse käyttää sekä vaakasuuntaisia että pystysuuntaisia rimoja
Mutta olet kirjoittanut aiemmin ströläkt ja bärläkt. nyt olet muuttanut ne horisontel ja vertikalläkt.
Et taida oikein pysyä pelissä mukana.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.