Tukkimme kaikki ilmanvaihtoaukot perustuksessa ja varmistimme, että perustus tiivistettiin huolellisesti savilaastilla, jossa on suuri osuus savea. Sitten koko perustukseen lisättiin noin 50-80 cm hasoporia haluttuun korkeuteen asti. Hasopor-kerroksen päälle asetettiin savilaastia suoraan ja sitten lumppapaperia ennen kuin parkettilattiat asennettiin. [/QUOTE]
ensinnäkin, tuhannet kiitokset kaikille upeista keskusteluista. olen keskellä omaa projektiani ja saan tiistaina 15 kuutiota Glasoporia (löysin jämtiläisen rakennuskohteen ylijäämän, joten norjalainen lasi haha) minulla on nyt muutamia kysymyksiä, joista toivon apua, kiitos. En aio käyttää savilaastia perustuksissa, vaan laitan diffuusioavoimen tuulilevyn ja yritän tukkia reiät (kissanreiät) niin hyvin kuin voin. mutta yläkerrokseen mietin pientä kerrosta pellavaeristystä tai savipintaa. Jos laitan vain ohuen kerroksen savea, kuinka kauan arvioisit sen tarvitsevan kuivua ennen lattian asentamista?
ja painoitko pellavaeristystä ullakon yläreunaan? t. simon
Nyt saatu 7 kuutiota Hasoporia. Yhä kaivan, koska se on ollut pysähdyksissä talvella. Seuraavaksi sokkeli, joka asetetaan luonnonkivelle. Tuuletus jaetaan torpparin pohjalle, N2-kangas maata vasten ja sitten Hasoporit päälle. Seinäpaneelit asennetaan ennen lattialautoja. Savilaasti seinän ylä- ja alareunassa tiivisteeksi vetoa ja hiiriä vastaan. Savilaastia käytetään tuulensuojaus valikoiduilla alueilla, mutta ei koko lattian yli. Tavoitteena on 60 cm välein ja 34 mm lattialaudat, pontatut. Toivottavasti valmista syksyyn mennessä =)
Seuraava vaihe on selvä. Saatiin reunat aaltoon tuulensuojakankaalla, joka on naulattu taakse, ja tiivistää torppaperustusta vasten. Nyt lattianpalkit paikoilleen. Ensin maakangas päälle, luonnonkiviä tukemaan alapuolelta. Palkit, jotka kulkevat lyhyeltä sivulta toiselle, ja poikittaispalkit/kortlingit väliin. Hasopor-säkit odottavat.
Pitäisikö minun kiinnittää palkit balkkenkä:illa lyhyitä sivuja vasten, vai onko siitä jotain haittaa. Tuntuu helpolta. Laitoin yhden rakentaessani kehystä.
Seuraava vaihe valmis. Reunat on saatu tasaisiksi ja tuulensuojalevy on naulattu taakse, joka tiivistää rossipohjaa vastaan. Nyt lattiahirret pitää asettaa paikoilleen. Ensin maa-kangas koko alueelle, luonnonkiviä tukemaan alapuolelta. Hirret, jotka menevät lyhyeltä sivulta lyhyelle sivulle, poikkipalkkien ja tuettimien kanssa väliin. Hasopor-säkit ovat valmiina odottamassa.
Pitäisikö minun kiinnittää hirret palkkikenkiin lyhyitä sivuja vasten, vai onko se jollain tavalla haitallista? Tuntuu helpolta. Laitoin yhden, kun rakensin rungon.
[kuva] [kuva]
Minulla on tosin vähän paksummat "orsipuut" sijasta, ehkä noin 6x6 tuumaa. Mutta laitoin ne joka tapauksessa irrallaan seinistä
Minulla on kyllä hieman karkeammat ”åsar” reglarin sijaan, ehkä noin 6x6 tuumaa. Mutta asetin sen joka tapauksessa vapaasti seinistä
Minäkin asetin vapaasti, jotta voi korjata sokkelia ja muuta vaikuttamatta lattiaan (ja päinvastoin). Aiempi oli kuitenkin kiinnittänyt keittiön lattian sokkeliin.
- Miksi kelluva rakenne?
- Vinkkejä, miten saada kaikki tasaisin luonnonkivellä? Onko sinulla kuvia?
Ehkä täytyy etsiä, mutta kuvia on varmaan vähän, kun ne eivät ole otettu uusimmalla puhelimella, sillä on kulunut useita vuosia...
Halusin jäljitellä alkuperäistä mulperipenkkiä, joten tein sen kelluvaksi. Laitoin luonnonkiveä soralle, noin 8-16 mm, ja jouduin säätämään ylös ja alas pitkään saadakseni sen tasaiseksi joka suuntaan. Kestävä se ainakin oli. Soravalinta perustui luultavasti siihen, mitä oli saatavilla.
Jos aikoo vaihtaa alusrakenteen jne., kuten edellä mainittu, on etuna, että se on kelluva. Olen nostanut yhden puolen kerrallaan vaihtaakseni alasäleen ja ajattelen, että on todennäköisesti helpottanut, ettei lattian tarvitse liittyä vaihtoon
Etenee eteenpäin.
Parrut paikoillaan, kaikki tasoissa, toivon ja uskon niin. Maatekstiili ja ensimmäinen ämpäri Hasoporia nurkassa.
Pitäisi ensin tehdä hieman pientä korjausta, sitten raahata Hasopor pressun päälle.
Savenmiksaus, joka tiivistää strategisesti sitten, kulmat jne.
Oletko selittänyt miksi kangas on tarpeen? En itse ajatellut kangasta, mutta ehkä se onkin tarpeen?
Saven ja kosteuden takia pohjassa, en halua että savi työskentelee ylöspäin Hasoporaan vuosien varrella. Siksi kangas.
Tuulikangas sivuilla, jotta ei puhalla suoraan torpan perustuksen läpi, mutta kosteus voi haihtua.
Mutainen ja kostea alhaalla, en halua saven nousevan Hasoporiin vuosien mittaan. Siksi suojakangas.
Tuulisuojakangas sivuille, jotta se ei puhalla suoraan perustuksen läpi, mutta kosteus voi siirtyä ulos.
OK, kiitos tiedosta. Minullakin on savea talon alla. Onko syytä olettaa, että savi itsestään nousee hasoporin ylös? En usko, että tarvitsen tuulensuojakangasta sivuille, koska perustukseni on rappattu. Mutta tiivistää se tietysti täytyy.
Yksi kysymys vielä: asetatko savirapauksen kankaan päälle? Mihin tarkalleen asetat savirapauksen, puun ja seinän väliin?
OK, kiitos tiedosta. Minullakin on savea talon alla. Onko syytä olettaa, että savi itsestään nousee ylös hasoporen? En usko, että tarvitsen tuulensuojakangasta sivuille, koska perustukseni on rapattu. Mutta se on tietenkin tiivistettävä.
Yksi kysymys lisää: asetatko savikerroksen kankaan päälle? Mihin tarkalleen asetat savikerroksen, puun ja seinän väliin?
Savikerros Hasopor-päälle, suoraan tulevien lattialautojen alle. Peitän myös vahingot hirreseinässä savella.
Lattiatukipalkit ovat tasaisia. Muutama mm saven ja lattialautojen välissä. Ruuvit lattialaudat kiinni tukipalkkeihin.
Savikama antaa eristystä esim. vedolta.
Pohdinta koskien tuulensuojakangasta. Yleensä teksti pitäisi olla kylmää puolta vasten. Sama asia koskee höyryjarrua. Kuvissasi näyttää siltä, että se on väärinpäin. Luulen, että näillä on kalvo, joka on suunnasta riippuvainen.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.