S Snickeboa sanoi:
....Lecakulor bör inte finnas i grund med träbjälklag eftersom de innehåller kalk som är näring till äkta hus-svamp....
Kiva että keskustelu elää! :)
Ei niin, että haluaisin kyseenalaistaa tietosi, vaan enemmänkin uteliaisuudesta: Onko olemassa esimerkkejä taloista, jotka ovat kärsineet talosienestä lecakulien takia? Olen nähnyt väitteen, että lecakulat perustuksessa lisäävät talosienen riskiä, mutta ei koskaan mitään konkreettisia esimerkkejä. Kun ajatellaan, kuinka paljon kalkkia normaalisti on perinteisessä skånelaisessa talossa, minun on vaikea kuvitella, että juuri leca voisi merkittävästi lisätä riskiä. Kivijalka on yleisesti ottaen laastattu kalkkilaastilla, joten kalkki on jo siellä. Lisäksi ennen vanhaan kalkkia käytettiin mielellään talon perustuksen ympärillä pitämään jyrsijät loitolla. Eikö voisi ajatella, että lecakulat vähentävät sienen riskiä tekemällä perustuksen ilmaston kuivemmaksi?

Kesämökkiläinen!
Ei, olet oikeassa, minulla ei ole konkreettisia esimerkkejä, mutta olen saanut tietoa muun muassa Ljungby Fuktkontrollista, joka on asiantuntija homeen ja kosteuden suhteen taloissa. Mutta en tiedä hänen lähdettään tai onko hänellä "tapauksia", joissa näin on tapahtunut. En myöskään ajatellut juuri skånelängaa, koska tämän oli aihe. Mutta kuten sanot, niin kalkkilähteitä on usein paljon. Jos on riittävän paksu tai hyvä eristys, sen pitäisi ehdottomasti kuivua. Jos eristys on liian vähäinen, talon lämpö menee muuten alas ja lämmittää maata, joka sitten alkaa vapauttaa vettä höyrymuodossa.
Mutta tästä on monia näkemyksiä. Ellei talo ole rakennettu väärään paikkaan tai ellei sadevesiä johdeta pois / huonoa salaojitusta ole, pitäisi kaiken olla hyvin.

• Tykkään
Taxture
  • Laddar…
Snickeboa, se pitää paikkansa, että tässä ketjussa on keskusteltu kaikista mahdollisista vanhoista rakennuksista. Omalla kohdallani pää on täynnä Skånelänga, joten oletin vain, että sama koski sinua... :-)

Tässä ketjussa keskusteltava toimenpide, nimittäin perustan täyttäminen jollakin kapillaarikatkaisevalla/eristävällä aineella, soveltuu erityisen hyvin Skånelängoihin ja niiden erityisiin perustuksiin (jos ei halua valaa, tietenkin).

Kyllä, se oli varmaan Ljungby fuktkontrollin sivulla, jossa näin, että Lecasta varoiteltiin, ja olen miettinyt sitä siitä lähtien... :-)

Jos on ongelmia talosienen kanssa, on aivan liian korkea kosteuspitoisuus. Träulit toimii hyvin perustuksissa, vaikka se sisältää kalkkia.

Viimeksi muokattu:
  • Tykkään
guggen ja 2 muuta
  • Laddar…
Olen joka tapauksessa saanut remontin valmiiksi ja tein kuten ajattelin. Siitä tuli hyvä! Sisäilmasto on ollut erittäin miellyttävä, huolimatta erittäin kuivasta ilmasta (noin 39 % RH koko talven) tällä hetkellä 44% kirjoitushetkellä, noin 20-23 astetta celsius. Lattialämmityksettömät puulattiat ovat silti tuntuneet erittäin miellyttäviltä eikä lainkaan kylmiltä. Lattialämmityksellä olevat savilattiat ovat myös täyttäneet odotukset.

Tukkimme kaikki ilmanvaihdot perustassa ja varmistimme, että pohja tiivistettiin huolellisesti savilaastilla, jossa on suuri savipitoisuus. Sitten laitettiin noin 50-80 cm Hasopor koko perustaan halutulle tasolle. Hasoporen päälle asetettiin suoraan savilaastia ja sitten kartonkia ennen puulattioiden asentamista. Lattialämmitystä varten valettiin ensin noin 3-5 cm paksu savilaatta ennen lämmitysputken asentamista. Tämän päälle asetettiin vielä noin 3 cm savilaastia ja sitten 1 cm hienorappaus, jossa noin 1% raaka mutta kuumennettu pellavaöljy sekoitettiin mukaan. Savilattiat käsiteltiin sitten kolme kertaa erittäin runsaasti kuumennetulla raa'alla pellavaöljyllä (100 astetta) ja sitten neljä kerrosta munatemperalla. Toistaiseksi ei ole tullut vaurioita lattioihin, huolimatta kovasta kulutuksesta lapsiperheen elämässä.

Savilattioiden tekeminen oli hyvin työlästä, mutta minulla ei ole muutakaan vertailukohtaa. Mutta oletan, että tasoitteen kanssa työskentely on paljon helpompaa kuin savivalun, joka täytyy levittää käsin. Savi kuivuu myös erittäin hitaasti (jopa useita viikkoja), ja on pakko käyttää melko paljon tuulettimia ja mahdollisesti lämpöä, jos on kylmä. Kaikesta huolimatta työpanos tuntui hyvin kohtuulliselta sen suhteen, mitä saimme.

• Tykkään
Bogetorp ja 9 muuta
  • Laddar…
Revityn lattian alle jääneitä tiili- ja kivijätteitä vanhassa hirsimökissä, vieressä musta muovisanko täynnä tiilen palasia.
Joten, hirsitalossa/mökissä, jossa lattia on poistettu
- Poista kivet ja muut roskat.
- Uudet lattianiskat ilman suoraa kosketusta ulkoseinään.
- Aseta maansuoja alle ja tiivistä tuulenpitävällä kankaalla sivuilta, jotta estät vedon sokkelikivistä sivuilta.
- Täytä Pelrik/Hasop/Leca ylös lattian alapuolelle asti.
- Aseta lattia päälle, vapaasti seinistä.
- Tiivistä lattia seinien väliin pellava/ekovilla/kivivilla lattian ja seinän väliin ja sitten lattialista.

Näkeekö joku tässä jotain todella outoa?
//Henrik

Viimeksi muokattu:
T
Z Zebula sanoi:
[kuva]
Näkeekö kukaan mitään todella outoa tässä?
//Henrik
Ei, ei yhtään. Itse en täyttänyt perustusta, mutta kadun etten tehnyt sitä. Minun tapauksessani kosteus tulee ilmasta, ei maasta, joten mahdollisimman paljon poistaminen on vain hyvää. Perustasi näyttää kuivalta, joten jatka vaan on minun neuvoni.

Onnea!

• Tykkään
Zebula
  • Laddar…
"Tiivistä lattia seinille Lin/gullfiber/kivivilla lattian ja seinän väliin ja sitten jalkalista"
Välttäisin kivivilla/gullfiber.

• Tykkään
Zebula
  • Laddar…
Miksi?

Ottaa mielellään kosteutta, mutta ei päästä siitä yhtä mielellään irti.
Mielestäni on parasta lisätä tämä ennen kuin joku Messerschmitt sanoo jotain muuta.

Se on päinvastoin, eikö? Selluloosa ja pellava imevät ja luovuttavat kosteutta siten, että kosteus tasapainottuu.

S Stefansod68 sanoi:
Sehän on päinvastoin? Selluloosa ja pellava ottavat ja päästävät kosteutta, joten kosteustaso stabiloituu.
Se oli mitä kirjoitin, pellava "hengittää" toisin kuin kivi- ja lasivilla.

Katsonut hintoja, ja Hasop maksaa jonkin verran. Kustannusten pitämiseksi alhaisina ajattelin laittaa pohjalle maatekstiilin, sitten pieniä kiviä ja sepeliä, ja viimeiseksi kerrokseksi täyttää Hasopilla. Kivet ja sora ovat halpoja, Hasop kallis.

Z Zebula sanoi:
Katsonut hintoja, ja Hasop maksaa jonkin verran. Pitääkseni kustannukset alhaalla, mietin laittavani pohjalle maanpeitekankaan, sitten pikkukivet ja murskatun kivimassan jonkun matkan, ja täyttää viimeisen osan Hasopilla. Kivet ja sora ovat halpoja, Hasop kallis.
Hasopor eristää. Kivistä ja sorasta en tiedä, mikä on niiden eristysarvo...

Z Zebula sanoi:
Katselin hintoja, ja Hasop maksaa jonkin verran. Kustannusten pitämiseksi alhaalla ajattelin laittaa pohjalle maankankaan, sitten pikkukiviä ja sepeliä, ja täyttää loput Hasopilla. Kivet ja sora ovat halpoja, Hasop on kallis.
Olemme itse harkinneet tehdä samoin mahdollisesti ensi vuonna. Uskon, että täyttämällä sepelillä ja sitten jättämällä tilaa vähintään 20-30 cm Hasoporille toimii erinomaisesti. Mutta ei yhtä eristävää kuin pelkästään Hasopor. Mutta massiivipuiselle lattialle tai jonkinlaiselle lämmitetylle kivilattialle se riittää varmasti hyvin, en usko että sillä tavalla tekemisestä on mitään riskiä, paitsi huonompi eristysarvo verrattuna pelkästään Hasoporiin.

Olen ymmärtänyt, että parasta on laittaa radonkaista maata vasten kaikkein alimmaksi. En tiedä, onko se kaikissa paikoissa ja kaikkiin taloihin suositeltavaa, mutta ehkä sen voi pitää mielessä.

Olen myös kuullut, että on tärkeää, että perustuksen ympärillä oleva seinämä on tiivis.

Onnea ja kerrothan mielellään tuloksista!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.