Hei!
Olen nähnyt muutamia ketjuja aiheesta ja nyt kysyn itsekin. Asun vuonna 1938 rakennetussa kerrostaloasunnossa ja minulla on tällaiset ikkunalaudat. Luuleeko joku, että tämä on eterniittia? Se hilseilee hieman alla olevasta, mikä vaikuttaa olevan jokin ylimääräinen kerros. Se näyttää melko rumalta, mutta voiko se olla vaarallista poistaa? Toinen venttiili on teipattu terävien kulmien vuoksi, koska se on poikani huoneessa.
Kiitos etukäteen vastauksista.
 
  • Vanha ikkunalaudan pinta, jossa näkyy kuluneisuutta ja mahdollisesti kerrosten kuoriutumista. Ikkunan alla on valkoinen kaihdin.
  • Vanha ikkunalauta, josta flaknaa maalia, näkyy myös putkia ja venttiili.
  • Fönsterlaudan alapuolella kuoriutuvaa materiaalia ja näkyvissä venttiili, jonka terävässä reunassa teippiä, taustalla verho ja kasvi.
  • Fönsterlaudan alapinta asunnossa, epäselvä materiaali ja maali hilseilee. Näkyvissä myös valkoinen lämmitin alareunassa.
  • Vanha ikkunalauta sisällä asunnossa, jossa on tumman sävyinen ja kulunut pinta. Taustalla näkyy vaalea seinä ja ikkunan kehys.
  • Fönsterlaudan alla oleva halkeillut pinta ja peitettyjä kulmia; mahdollisesti asbestia sisältävä materiaali. Alapuolella valkoinen patteri.
Ei kukaan tiedä?
 
Staffans2000
Näyttää graniitilta. Eternetun ikkunalaudat olivat yleensä kuvioituja alapuolella ja niissä oli valmistajan nimi. Tyyppi: Lommaskivan tai vastaava.
Siis. Ei. Ei ollenkaan vaarallista. Edes jos se olisi ollut eternet, se ei olisi ollut vaarallista kenellekään, ellei levy olisi pudonnut varpaallesi.

Staffan
 
  • Tykkään
Lämmelen
  • Laddar…
Kiitos vastauksesta! Se kuulostaa lupaavalta.
 
Vaikka se onkin eterniittiä, ei ole vaaraa niin kauan kuin siihen ei sahata.
Mutta tuo teippi, joka irtoaa, on kai maalattu peltikotelo ilmanvaihdolle?
 
  • Tykkään
hapazard ja 1 muu
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sanoi:
Vaikka se onkin eterniittiä, ei ole mitään vaaraa, kunhan ei sahaile niitä.
Mutta tuo teippi, joka kuoriutuu, liittynee maalattuun metallilaatikkoon ilmanvaihtoa varten?
Kyllä, se on ilmanvaihtoa varten. Mutta kuoriutuu myös kerros itse työtason alapuolella, joten se tuntui hieman epäilyttävältä.
 
Eternit ei hilseile.
 
  • Tykkään
Lämmelen
  • Laddar…
Anna_H Anna_H sanoi:
Eternit ei rapistu.
Ajattelin, että siinä voisi olla jokin kummallinen ylimääräinen kerros epämiellyttäviä lisäaineita, mutta saatan olla liian vainoharhainen luettuani kaiken asbestista. Kiitos vastauksistasi!
 
L Lämmelen sanoi:
mutta saatan olla liian vainoharhainen luettuani kaiken asbestista.
Kuten 99,9% kaikista, jotka googlaavat asbestia.
 
  • Tykkään
  • Haha
hapazard ja 2 muuta
  • Laddar…
J
Anna_H Anna_H sanoi:
Eterniitti ei hilseile.
Kerro tuo vanhalle autotallin katolleni :rofl: Mutta sisätiloissa, ei, se ei hilseile.

Ei todellakaan näytä olevan eterniittiä. Maalaa alapuoli esim. kirkaslakalla riippumatta siitä, mitä se on, ehkä se on helpointa. Ei siksi, että eterniitti olisi vaarallista, vaan koska ei halua hilseileviä paloja putoavan, oli se sitten maali, lakka tai eterniitti, ja kaapiminen on raskasta...
 
  • Tykkään
Lämmelen
  • Laddar…
J Jotsat sanoi:
Kerro se vanhalle autotallini katolle :rofl: Mutta sisätiloissa, ei, sitä ei tee.

Ei todellakaan näytä olevan eterniittiä. Maalaa alapuoli esimerkiksi kirkaslakalla riippumatta siitä, mitä se on, se voi olla helpointa. Ei siksi, että eterniitti olisi vaarallista, vaan siksi, että kukaan ei halua, että lastut putoavat, riippumatta siitä, onko kyseessä maali, lakka vai eterniitti, ja raapiminen on työlästä...
Hyvä vinkki lakan kanssa, kiitos!
 
Klikkaa tästä vastataksesi
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.